keuzevakjes maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
ik ben met een nieuwe tabel bezig waar een formulier met meerdere items(als overzicht)
en een invoerformulier op gemaakt moeten worden. nu moet ik een soort meerkeuzevragen maken voor in het invoerformulier. ik heb geen idee hoe ik dit aanpak.

bijvoorbeeld een veld : Sticker----> *Ja grote sticker *Ja kleine sticker *Nee

hier moet dan een keuze gemaakt kunnen worden dit moet dan ook weer terugkomen in het formulier met meerdere items.

alle suggesties zijn welkom want ik heb geen idee hoe ik hier het beste aan kan beginnen.:shocked:

Jesse

Je vraag zou je kunnen oplossen door van het veld een Keuzelijst met Invoervak te maken, waarin je de drie opties opneemt als mogelijke waarden. In de formulieren die je vervolgens op basis van de tabel maakt, krijg je dan automatisch ook een keuzelijst voor dat veld. Ben je gelijk klaar.

bedankt voor je reactie
Ik bedoel eigenlijk met vinkjes.

Jesse

Dat snap ik, maar ik vraag me af of dat de juiste optie is. Selectievakjes gebruik je voor meerkeuzeopties. Dus als er meerdere opties mogelijk zijn. Bij stikkers lijkt mij dat niet het geval. Kies je voor Grote stickers, dan zou je niet ook nog de optie <Geen> aan mogen klikken, lijkt mij.... Vandaar de keuzelijst. Gebruik anders Optierondjes; daarmee heb je ook maar één keuze.

hoe werken die keuzerondjes dan precies?
als ik op wijzigen in klik kan ik ze niet gebruiken.
hoe maak ik bijvoorbeeld 3 rondjes voor 1 keuze?

Laatst bewerkt:
Je moet eerst een Groepsvak maken. In het proces vul je de opties in die je aan wilt bieden. Eventueel kun je ook een standaardwaarde gebruiken, al doe ik dat meestal niet. Als alles gedaan is, heb je een groepsvak waarin je één optie kunt selecteren. Wat je dan verder doet, is op basis van de eigenschap <Na bijwerken> van het Groepsvak (dus niet de afzonderlijke optierondjes) bepalen wat er met de keuze moet gebeuren.

nu ben ik al een stuk verder.
Hoe kan ik dan bijvoorbeeld waarden laten invoeren in mijn tabel en gewoon woorden in plaats van 1,2,3?
heb je hier een expressie voor?

Jesse

Bijvoorbeeld zo:

Code:
Private Sub fraSticker_AfterUpdate()
    Select Case fraSticker
        Case 1
            Me.txtSticker = "Grote sticker"
        Case 2
            Me.txtTaal = "Kleine sticker"
        Case 3
            Me.txtTaal = "Geen sticker"
        Case Else
    End Select
End Sub

ik heb het getest moet er na dat (Me.) de naam van het veld waar het word ingevoerd?
als ik dit doe krijg ik geen foutmelding maar het lukt niet meer om de rondjes aan te klikken (te selecteren)
(Test is het veld waar de info in moet komen te staan)

dit heb ik gedaan:
[SQL]Private Sub Kader90_AfterUpdate()
Select Case Kader90
Case 1
Me.Test = "Ja"
Case 2
Me.Test = "Nee"
Case Else
End Select
End Sub[/SQL]

Laatst bewerkt:
Er van uitgaande dat je groepsvak Kader90 heet, en je tekstvak Test, zou het toch moeten werken... Zowiezo moet je in een groepsvak altijd een optie aan kunnen klikken. Of daar een actie aan hangt of niet. Ik neem aan dat je de waarden 1 en 2 gebruikt? En dat het veld Test geen numeriek veld is?

voordat de programmacode is ingevoerd doen de rondjes het gewoon en daarna niet meer.

Ja ik gebruik de waarden 1 en 2
het veld test is een tekstvak

Laatst bewerkt:
het vreemde is als ik 2 dezelfde vakjes maak de 1 met code en de andere zonder kan ik via het vakje zonder de code ook het vakje met code selecteren.
de vakjes zijn als het ware 1 geheel probeer ik dit andersom dan is het nog steeds het onhandelbare geval.voorbeeld keuzerondjes.png

Laatst bewerkt:
Geen idee wat je gedaan hebt, maar een groepsvak dat doorwerkt op een ander groepsvak mag zowiezo niet.... Ik zou 'm eigenlijk even moeten zien, om te kijken wat je gedaan hebt.

ik heb beide vakjes de zelfde bron gegeven maar dit is ook niet het probleem
ik had dit slechts gedaan om te testen.
het probleem is dat het vakje het niet doet met code.
Code Keuzerondjes.pngvoorbeeld keuzerondjes.png

Dit helpt niet zoveel... maar blijkbaar heb je groepsvak aan een veld gekoppeld? Waarom zou je dat doen? Je hoeft namelijk alleen het tekstvak te koppelen, want dat bevat de informatie die je wilt opslaan.

ik heb het inderdaad aan een veld gekoppeld. ik ben even in de war nu
er is toch niet voor niets de optie opslaan in dit veld? hoe kan het anders?

Laatst bewerkt:
Tuurlijk mag je een waarde opslaan in een veld, maar waarom zou je dat doen als het niet nodig is? Het gaat jouw erom dat je een stickertype selecteert, en dat wil je uiteindelijk opslaan. Het groepsvak helpt alleen maar om een keuze te maken in dit geval. Ofwel je slaat het groepsvak op, ofwel het tekstvak. Alletwee is een veld teveel...

in ieder geval ik heb een groepsvak met bron enz. is helemaal geweldig.
maar zodra ik de code er in zet is heel mijn groepsvak waardeloos.
kan het niet aan de code liggen misschien?

Dan zou ik een voorbeeldje moeten zien. Kun je er een maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan