• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klantnummer automatisch koppelen aan naam klant

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchmarshalls

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Berichten
78
Hallo,

Ik heb het forum afgestruind op zoek naar een antwoord maar helaas kon ik niet echt een antwoord vinden op mijn vraag. Ik heb wel een code gevonden die ik hier gepost heb die ook goed geholpen heeft maar ik zoek graag naar een oplossing voor het volgende probleempje.

Ik heb een werkblad met daarin enkele mappen waaronder één klanten map en één factuur map.
In het factuur wil ik graag een klantnummer zichtbaar hebben als je de naam van de nieuwe klant invult.

Nu heb ik in de klanten map, in column A, een klantennummering gemaakt die automatisch getoond word als je in column B, van de zelfde map, een naam intoetst.
=ALS(B2="";"";TEKST(RIJ(A2);"000216000")) Dit werkt op prima.

Maar wat ik nu graag zou willen is, dat het nummer dat automatisch gemaakt word in de klanten map, bij het invoeren van de naam ook op het factuur zichtbaar word als je daar de zelfde naam ingeeft. Het liefst typ ik maar 1x de klant gegevens in zodat die op beide locaties, klant map en in het factuur, direct zichtbaar zijn.

Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb en dat er iemand is die mij hiermee helpen kan. Ik ben een newbee op dit gebied dus weet niet veel van codes etc.

Dank.
 
Post eens een voorbeeld bestandje, zonder privé gegevens......dat geeft meer duidelijkheid voor alle partijen.
 
Bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • Kopie van test dutchmarshalls.xlsm
    48,1 KB · Weergaven: 340
Ja, idd :) Dat is wat ik bedoel. Dank u wel.

Is het ok mogelijk dat bij het aanmaken van het factuur het adres ook automatisch in het klanten map terecht komt?
 
Daaar zie ik niet direct een oplossing voor.
Maar andersom kan wel. In het blad klanten kan je al de gegevens ingeven. En deze kunnen dan automatisch opgezocht worden als je een klantnaam ingeeft op je factuur.
 
Hallo,

Dank u wel hoor voor het uitzoeken. Ik had het echt niet gekund.

Hoe zorgt u ervoor dat het zoeken vanuit het klanten map ook het resultaat levert zoals u zegt?

Het lijkt me geen probleem om van uit de klanten map te werken zodat de klant info automatisch in het factuur komen.
 
Met dezelfde formule als voor het zoeken naar het klantnummer. Wel even het bereik en en de zoekkolom aanpassen.
 
Hallo, Ik krijg het helaas niet voor elkaar.

Als ik deze code probeer aan te passen gaat het helemaal fout.
=INDEX(Klanten!$A$2:$B$38;VERGELIJKEN(Bedrijfsnaam;Klanten!$B$2:$B$38;0);1)

ook heb ik geprobeerd om met deze code te werken wat niets opleverde.
=ALS(B2="";"";TEKST(RIJ(A2);"000216000"))

Ik kan niet zien wat ik verkeerd doe.
 
even wat ingevuld
 

Bijlagen

  • Kopie van test dutchmarshalls.xlsm
    48,3 KB · Weergaven: 144
Hallo plongske,

Ik wil je toch hartelijk danken voor je uitleg. Het werkt precies zoals ik het me had voorgesteld. Alleen zie ik dat het tot column 6 werkt en niet voor het hele klanten map.
Ik had al wat gefreubeld met de code in de hoop dat ik het misschien kon vinden waar het aan lag.
=INDEX(Klanten!$A$2:$G$6;VERGELIJKEN(Bedrijfsnaam;Klanten!$B$2:$B$10;0);3)

Hoe pas ik dit toe voor het gehele blad
 
Zie post #8
=INDEX(Klanten!$A$2:$G$6;VERGELIJKEN(Bedrijfsnaam;Klanten!$B$2:$B$10;0);3)
de rode kleur staat voor het volledige bereik waarin je wilt zoeken.
de paarse kleur staat voor het bereik van de klanten die je wilt opzoeken
de groene kleur is de te zoeken kolom van watje wil weergeven op de factuur.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben zeer dankbaar voor de formules die je gegeven hebt en wil je vast bedanken daarvoor. Wel heb ik het niet zo goed begrepen.
Bij Klanten B7 stopt het zoeken al en gaat het niet meer goed.

De rode kleur verwijst naar $A$2 tot $G$6 verticaal toch? (A2 tot G6)
en de paarse kleur verwijst naar $B$2 tot $B10$ horizontaal (B2 tot B10)

Als ik daar nu $A$2:$G$999 van zou maken dan doet niets het meer.
Het zelfde is het met $B$2:$B$10
Wat ik ook verander zorgt dat niets het meer doet.

Wat moet ik aanpassen om te zorgen dat het hele document het oneindig doet?
 
Volgens mij werkt het wel, of zie ik het verkeerd.
 

Bijlagen

  • Kopie van test dutchmarshalls_1.xlsm
    50,2 KB · Weergaven: 132
Hallo,

Ja hoor het werkt prima. Alleen weet ik niet hoe ik de formule voor het gehele document moet laten werken.
Nu werkt het tot column Klanten B6 en niet verder. Dus als ik in Klanten op B7 een naam invoer dan krijg ik op het factuur #N/B op de posities C9 tot 12 en F21 te zien.

Graag zou ik het voor het gehele klanten map willen doorvoeren maar weet niet hoe dat te doen.
 
Hallo,

Mag ik u hartelijk danken. Het was mijn fout. Ik typte de naam verkeerd in het zoekscherm.

Het document doet het prima. Echt geweldig.

Dank u.
 
Hallo, ik heb nog even een vraagje.

Is het ook mogelijk een controle code te genereren die aangeeft dat de combinatie Naam en Klantnummer al in gebruik is?
of ook een tweede controle uitvoert die dat zegt. Bijvoorbeeld ook op Naam + Adres controleert?

Nu controleert het alleen op Naam en wijst het een Klantnummer toe.

Maar als je twee keer de zelfde naam gebruikt met een ander adres dan wijst het altijd de eerste aan uit de column.
Beiden hebben dan wel een apart klantnummer.
J kunt dus op het factuur niet de juiste selecteren.
 
Hallo,

Ik denk dat ik het heb opgelost.

Ik heb in de zoek cel van het factuur een zoekknop gemaakt die verwijst naar de klanten map.
Hiermee kan ik alle namen selecteren.

Er is wel geen extra controle wat zegt dat de naam al twee keer bestaat. Ht is dus goed opletten dat de juiste naam gekozen word.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan