Kleine quiz in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Virusbeatbox

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2007
Beste,
ik zou graag in Access een kleine quiz maken.

De quiz zou bestaan uit goed/fout vragen, beeld vragen en meerkeuze vragen.
Ik heb momenteel al voor

- Goed/fout vragen een tabel met volgende kolommen:
ID Vraag : autonummering
Vraagstelling : tekst
Goed/fout : ja/nee

- Beeldvragen:
Foto : OLE-object
Antwoord1 : tekst
Antwoord2 : tekst
Antwoord3 : tekst
Antwoord : tekst (hier geeft de speler 1,2,3. Deze komen overeen met de 3 bovenstaande antwoorden)

- Meerkeuzevragen:
Antwoord1 : tekst
Antwoord2 : tekst
Antwoord3 : tekst
Antwoord : tekst (hier geeft de speler 1,2,3. Deze komen overeen met de 3 bovenstaande antwoorden)

Mijn vraag is nu, hoe moet er de tabel Speler uitzien zodat de vragen die gesteld werden + de antwoorden van de speler gelinkt worden aan de spelernaam. + is er een mogelijkheid om te controleren of het antwoord van de speler overeenkomt met het juiste antwoord en hier dan een punt kan voor worden opgeslagen?

Is het ook mogelijk om, een random selectie van vragen uit de 3 tabellen te halen en te stellen aan de gebruiker?

Met vriendelijke groet

Je hebt bij de vraagtabellen ook een veld voor het antwoord van de speler opgenomen. Dat lijkt mij niet verstandig. Je tabellen met vragen hoeven alleen maar de VraagID, de vraag en de antwoorden te bevatten. Ik zou daar dan ook een veld met het juiste antwoord aan toevoegen, want dat heb je nodig om te controleren of de speler de vraag goed beantwoord.
Dan heb je uiteraard de tabel Spelers, met de daarvoor benodigde gegevens.
De quiztabel zelf bevat dan velden voor het aantal vragen dat je wilt stellen, en de antwoorden die de speler gaat geven. Als je het aantal vragen onbeperkt wilt kunnen variëren, dan heb je aan één veld SpelerID, één veld VraagID en één veld Antwoord al genoeg. Dan maak je voor elke vraag dus een apart record aan.
Het willekeurig vullen van de vragen is een klein beetje lastiger, maar ook wel te doen. Daarbij kun je gebruik maken van een query die een willekeurig getal genereert per vraagtabel. Met de knop Totalen bepaal je dan dat je bijvoorbeeld de Top 5 van die willekeurige records wilt als je 5 vragen nodig hebt, en Top 7 als je 7 vragen wilt gebruiken. Door de functie Randomizer te gebruiken, heb je gegarandeerd voor iedereen andere vragencombinaties.
Ik had een mooi voorbeeld, maar door een computercrash is o.a. dat bestand naar de eeuwige digitale rustvelden vertrokken...

Aja ok, ik heb dus nu voor elke soort vragen, 20 verschillende vragen in hun tabel staan. Ik heb ook gevonden met die random om in die 20 vragen, random 10 vragen te halen. Nu is mijn vraag, de quiz zou toegangelijk zijn voor meerdere spelers. Deze moeten hun naam ingeven waarna dmv te klikken op 'start' de quiz begint. Hoe zorg ik er nu voor dat, voor speler x een rapport of dergelijke wordt bewaard met de gekregen vragen? Deze moet dan ook gebeuren voor speler y die na speler x de quiz speelt! Alvast van harte bedankt voor uw hulp!!

Kun je jouw voorbeeld hier posten? Dat scheelt een hoop tijd, want dan hoef ik de basis niet zelf overnieuw te maken.

Zoals u kunt zien is het dus de bedoeling dat er een speler zich inlogt met naam en achternaam, en dat er dan een quiz start met maximum 10 random vragen uit de 3 tabellen (Beeldvragen, goed/fout vragen en meerkeuze vragen). Na het aflopen van de quiz moet er een rapportje verschijnen met de gestelde vragen + zijn antwoord en of deze al dan niet juist was. Ontelbaar keren dankbaar!

Kun je er ook een 2003 bestandje van maken? Tis in die versie die wij in Rotterdam net als die club uit Amsterdam volkomen negeren ;)

Misschien wel dat ik het een absoluut ballenpakket vind?? Ik heb er, op een paar leuke onderdelen na, zoals tekstopmaaak in memovelden, geen goed woord voor over. Geef mij maar de oude versies! Maar ik ga er mee aan de slag!

Beste,

wat moet er nu gebeuren aan mijn vraag? Bent u de database aan het bekijken en wat wijzigingen aan het doorvoeren of...

graag wat uitleg over de stand van zaken

hartelijk dank

Ben een weekendje weg geweest, en dan doe je natuurlijk niet zoveel.... Maar ik heb wel wat dingetjes gezien, en ik zal vanavond een opzetje posten, dan kun je daar wat verder mee stoeien!

Hopelijk heb je genoten van je weekendje, ben er eigenlijk ook wel aan toe :)
Tof dat je me zo wil helpen!

Ik had nog wel een vraagje; de Random functie die je hebt gebruikt, is niet zo heel erg random, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al wel gemerkt. Ik heb 'm dan ook vervangen door een betere. Maar daar gaat de vraag eigenlijk niet over.... Die is als volgt: wil je dat iemand de quiz meerdere keren kan doen, met steeds andere vragen? (tot-ie uiteraard door alle vragen heen is...)

Ja dat mag, de persoon mag inderdaad wel meerdere malen de quiz spelen, ook zelfs nadat hij alle vragen doorlopen heeft (als dat het eventueel makkelijker maakt?)

Niet makkelijker, wel leuker!
Momenteel heb ik voor de vragen drie formulieren gemaakt die random drie vragen genereren. Deze vragen worden opgeslagen in een nieuwe tabel Quiz, samen met de SpelerID. Elke keer dat je op Start drukt, wordt er dan een nieuwe quiz gegenereerd, waarbij de vragen die al aan bod zijn geweest worden uitgesloten. Bij elke nieuwe quiz wordt het quiznummer met één verhoogd, tot je door de vragen heen bent.
Op het formulier Login wordt nu eerst gecontroleerd of de speler al bestaat, anders kun je een nieuwe speler toevoegen. Op het formulier staat ook een keuzelijst waarmee je de resultaten van de eerder ingevulde quizjes kunt terugzoeken. (als ik klaar ben tenminste...)

Amai super! Kweet niet hoe ik je moet bedanken voor je hulp en al die tijd die je er tot nu toe al ingestopt hebt!

Dat weet nooit iemand :confused:

Jammer genoeg is-tie enorm gecrasht, dus ik kan weer gedeeltelijjk overnieuw beginnen, dus vanavond wordt het niks meer.... Nieuwe morgen, nieuwe kansen zullen we maar zeggen ;)
(Krijg je er van als je te vroeg met bedankjes gaat smijten...)

Mja dat is natuurlijk balen, sorry dat ik vriendelijk wou zijn en op voorhand met bedankjes smeet.. :(

Ik kan ze wel hebben, maar de computer wordt jaloers :p
Vanavond wordt het waarschijnlijk net niet, maar morgen heb ik wel iets werkends voor je!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan