koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcovalk

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2005
Ik heb mijn videokaart overclockt en als k nu cod2 volop draai is hij 105 graden...dan loopt hij prima...

Maar als k een extra koeling ofzo in me kast gooi, zou hij dan verder overgeclockt kunnen worden, stabieler gaan draaien.

En weet iemand dan een goede koeler..??

Hoe lager de temperatuur hoe beter het is. Het is niet te zeggen of je nog meer kunt klokken, als de temperatuur zakt. Is de videokaart koeler wel stofvrij?

Waarom wil je de videokaart zo ver overclocken. Zo duur is een nieuwe tegewoordig niet meer en als je COD2 wilt spelen op de beste resolutie heb je aan een geforce van 128 al meer dan zat.

105 Graden? Weet je zeker dat dit een juiste temp. is? Volgens mij houd hij dat niet lang vol of kan hij dat hellemaal niet aan....

jup 100-110 graden...en het is X850 pro gamers...dus k heb nie te klagen maar gewoon een vraagje...

En zou het dan helpen om een los koeling/vennetje in me kast te hangen...??:)

en is een casefan zoals deze er goed voor denken jullie...??

hiero klikke :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je beter kunt zorgen, dat je kast temperatuur in het algemeen zakt. Op die manier krijgt de videokaart ook koudere lucht. Los een fan in de kast erbij hangen, zal niet veel helpen ben ik bang. Trouw Spire schijnt nogal luidruchtig te zijn.

Optimalisatie airflow
Bij het optimaliseren van de airflow zijn er een paar dingen om in de gaten te houden:
De luchtstroom moet in een lijn door het systeem lopen, en wordt verzorgd door intake (naar binnen gerichtte) en outtake (naar buiten gerichttte) fans. Een balans tussen intake en outtake is belangrijk: zorg ervoor dat er net zoveel lucht in het systeem stroomt, als er wordt uitgeblazen. Houdt er rekening mee dat ook de voeding bijdraagt aan de outtake van het systeem.

Meer fans beter?
Een veel gemaakte fout omtrent de airflow is dat er lukraak fans in een systeem worden aangebracht om de luchtstroom te verbeteren. Dit kan namelijk ook de airflow verstoren, bijvoorbeeld als er geen goede balans is tussen intake en outtake fans. Het plaatsen van extra fans draagt enkel bij aan de airflow als deze goed zijn geplaatst.

De ideale lijn
Warme lucht stijgt, houdt hiermee rekening als de lijn wordt bepaalt. De lijn is optimaal als deze langs de warmste componenten (harddisk, videokaart en processor) loopt. Mochten er insteekkaarten zijn die veel warmte produceren (controllers, TV-kaarten), zorg dan dat deze ook worden “meegepakt” door de lijn.
De lijn mag verder niet verstoord worden door voedings- en datakabels: Bindt deze weg uit de luchtstroom, of gebruik rounded cables.

Grootte airflow
De luchtstroom die door een fan wordt veroorzaakt wordt aangegeven in het aantal CFM (Cubic Feet per Minute). Het aantal CFM van een fan is afhankelijk van zijn grootte en zijn toerental.

Bij een geoptimaliseerde airflow is het aantal CFM dat door het systeem stroomt bepalend voor het verschil tussen temperatuur in de kast en de kamertemperatuur. Hoe kleiner het verschil, hoe beter. Dit zal uiteindelijk altijd een afweging zijn tussen geluidsproductie en temperatuur; een verschil van 5 tot 10 graden is al prima in de praktijk.

Hier een afbeelding, past mooi bij het bericht van Lange Pier.:)
airflow.gif

Bassie15, alleen een goede koeler zal niet helpen bij een goede overklok. Daarbij of dat de "beste" keuze is, valt ook te betwijvelen. Ik heb altijd met de standaard koelers overgeklokt, zonder problemen. Alleen de VGA koeler heb ik nu vervangen, van de standaard actieve koeling, naar een nieuwe passieve koeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan