• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen vergelijken en unieke waarden van 1 werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

hennie2504

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2013
Goedemiddag,

Ten eerste wil ik even aangeven dat ik de basis kennis van Excel bezit en niet echt een topper ben in formules etc. Daarnaast heb ik meerdere topic's bekeken over het onderwerp maar ik kom er niet uit omdat ik er niks van snap. Vandaar deze post.

Mijn probleem:

Ik ben bezig met het standaardiseren van mijn grootboekrekeningen per administratie zodat alles uniform is. Elke administratie heeft dus verschillende grootboekrekeningen. Ik heb per administratie de grootboekrekeningen in excel gezet per kolom. Nu wil ik graag in een apart werkblad kunnen zien welke grootboekrekeningen ik allemaal heb. Natuurlijk bevatten de verschillende administraties vaak dezelfde grootboekrekeningen maar niet allemaal.

Ik ben al bezig geweest met de functie unieke waarden en dubbele waarden maar dit wil niet echt lukken. Zoals ik al zei bevat 1 kolom in excel, 1 adminstratie met al zijn grootboekrekeningen. Wat ik nu eigenlijk wil bereiken is dat ik van het gehele werkblad ( alle administraties en grootboekrekeningen) in een apart werkblad kan zien welke grootboekrekeningen er zijn, zonder de dubbele waarden. Nu geeft de optie unieke waarde ook het aantal grootboekrekeningen weer en niet welke grootboekrekeningen. Daarnaast wil ik 1 lijst van grootboekrekeningen maar excel blijft hem in kolommen verdelen.

Even een voorbeeldje:

BV 1 BV 2 BV 3 En in een apart werkblad moet dan dus komen: Grootboekrekeningen
1 1 1 1
2 2 2 2
3 4 5 3
4
5

P.S.: ik ben erg slecht met formules etc. Ik heb het bestand bijgevoegd zodat je een beeld kan krijgen.

Hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!Bekijk bijlage draaitabel grootboekrekeningen.xls

De vraag is nu 60 keer bekeken.
Het bestandje 7 gedownload
Nog geen reactie

Conclusie
Je vraag komt niet duidelijk genoeg over bij de potentiële helpers.
Ik begrijp niet wat je wilt.
Het wordt misschien ook iets duidelijker als je het bestandje iets verkleind
Dus niet ruim 300 rijen en 36 kolommen

20 rijen en 5 kolommen is meer dan zat het gaat immers om het principe

Het is mij ook niet helemaal helder wat je nu wil.

Dmv een stukje code
Code:
Sub gb_tabel()
rt = 2
For i = 1 To 36 'aantal bedrijven
       For j = 2 To 314 'max aantal rijen met data
        If Len(Sheets(2).Cells(j, i)) > 0 Then 'Als er data in de cel staat
         With Sheets(1)
            .Cells(rt, 1) = Sheets(2).Cells(1, i)
            .Cells(rt, 2) = Sheets(2).Cells(j, i)
         End With
            rt = rt + 1
        End If
    Next j
Next i
End Sub
heb ik jouw kolommen in de tab "Tabel" onder elkaar gezet en er daarna een draaitabel naast gezet. In Kolom "E" staan nu alle grootboeknummers. In de overige kolommen kan je zien welke BV gebruik maakt van het nummer.

Bijlagen

Voor de unieke lijst.
Code:
Sub tst()

sn = Sheets("Rapportagestructuren alle bv's").Range("A4:AJ314")
  With CreateObject("System.Collections.ArrayList")
    For j = 1 To UBound(sn, 2)
        For jj = 1 To UBound(sn)
            If sn(jj, j) <> vbNullString Then
                If Not .Contains(CStr(sn(jj, j))) Then .Add CStr((sn(jj, j)))
            End If
        Next
    Next
    .Sort
    Sheets("Uitgangspunt").Range("B1").Resize(.Count) = Application.Transpose(.toarray)
  End With

End Sub

Laatst bewerkt:
@Warme bakkertje, die x hoef je niet mee te tellen, vervang resize(x) door resize(.Count)

Eerst weggeschreven buiten de With....End With structuur en daarna verplaatst.
Geen aandacht meer aan besteed.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan