Koppelen van tabellen aan formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Hallo allemaal,

Allereerst natuurlijk beste wensen allemaal.

Ik loop een beetje vast met Acces. Ik ben bezig met een heel simpel contactpersonen / investeringen programma.
Ik heb overal wat informatie vandaan gehaald, en ben vooral door veel proberen en gedoe, een eindje op weg geraakt. Echter loop ik nu helemaal vast.

De database bevat de volgende onderdelen:
Contactpersonen: met hierbij alle gegevens en de mogelijkheid om een bijlage toe te voegen. (deze kunnen aangemaakt verwijderd en gewijzigd worden)
Investeringstypes: Verschillende investeringen dit is eigenlijk alleen maar een omschrijving.
Investeringen: Hier worden er investeringstypes aan een contactpersoon gekoppeld met de bijbehorende gegevens (hoeveel word er geinvesteerd en hoe werkt afbetaling etc). Een contactpersoon kan dus meerder investeringen doen
Overzicht: Hier dus eigenlijk een samenvatting / rapport van wie wat geinvesteerd heeft etc.

Wat zou ik graag willen als eindresultaat:
Inloggen (eigenlijk maar 3 gebruikers, 1 admin, deze mag alles, dus ook gebruikers aanpassen. 1 hoofduser, deze mag alles behalve users aanpassen, 1 gebruiker kan alleen inzien)
hoofdmenu: hierin maximaal dus 6 knoppen: contactpersonen,investeringen,investeringstypes,rapporten,useredits, en uitloggen
Contactpersonen: Hier heb ik gewoon het standaard contactpersonen formulier van Acces gebruikt, en deze een beetje uitgebreid, dit is prima
Investeringstypes hier kun je dus nieuwe investeringen aanmaken (bijvoorbeeld enkel naam en omschrijving) en wijzigen en verwijderen
Investeringen: Hier kun je een contactpersoon kiezen/zoeken. en vervolgens een investeringstype selecteren en dan alle benodigde informatie invullen. Hier kun je ook investeringen wijzigen (door een contact te selecteren en dan een investering te selecteren.)
Rapporten Hier kun je de verschillende rapporten uitdraaien en emailen
User edits: Hier kun je gebruikers aanmaken en rechten toevoegen (enkel voor admin)

Wat heb ik nu:
Inloggen lukt, menu structuur werkt, contactpersonen werkt prima. investeringstypes maken dat gaat me ook wel lukken (gewoon contactpersonen maar dan aan een nieuwe tabel koppelen en formulier wijzigen)

maar dan....

Het daadwerkelijk koppelen, van informatie uit deze tabellen. Ik zou niet weten hoe ik nu het formulier investeringen het beste kan maken, en hoe ik alles aan elkaar moet knopen. het zelfde geld voor rechten van users. het inloggen werkt, maar iedereen ziet altijd alles.

Ik heb gekeken naar de handleiding van Helpmij, maar ook dit wil niet lekker lukken.

Zou iemand mij verder kunnen helpen? Het lijkt mij niet zo heel ingewikkeld, en behoort toch eigenlijk tot de basis functie van Acces:P

Bijgevoegd mijn project tot nu toe. Ik werk in Acces 2007.

Alvast bedankt!

Mvg
Joost

Bijlagen

Je Users tabel bevat alleen inlognamen en wachtwoorden. Dat is uiteraard niet voldoende, want hoe moet de db weten wie welke rechten heeft? Je moet dus aan die tabel minstens een veld Rechten toevoegen, en vervolgens bij je formulieren daarop controleren. De User (en zijn rechten) kun je in Public variabelen vastleggen, die je vervolgens bij elk vervolgformulier controleert. Hoe uitgebreid je dat wilt maken, bepaalt uiteraard hoe de vervolgstructuur er uit gaat zien. Als het om algemene rechten gaat (admin mag alles, Level1 mag alleen inzien, en Level2 mag inzien en muteren bijvoorbeeld) dan heb je aan één veld genoeg. Wil je vastleggen welke gebruikers welke formulieren ze mogen zien, en welke rechten ze daar op hebben, dan heb je een extra tabel nodig.
In je tabel [Contactpersonen] heb je de verkeerde sleutel gedefinieerd. Dat moet namelijk het veld [Klantnummer] zijn, en niet [ID]. Bovendien heb je [Klantnummer] ook in [Investeringen] zitten, en niet ID. Je moet de twee tabellen nog koppelen in het venster Relaties. Als je dat doet, krijg je een één-op-veel relatie tussen Contactpersonen en Investeringen, precies zoals je het hebt bedoeld.
Je formulier [Obligaties] is nu helemaal niks, en dan kan ik er ook niet veel meer van maken... (0 * 0 blijft een héél klein getal :) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan