• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

korting bepalen aan de hand van begincijfer

Status
Niet open voor verdere reacties.

kibus

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Hallo

Bijgaand een bestandje waarin ik een macro zoek die de korting automatisch invult na aanleiding van de begincijfer .. iemand einig idee :(

alvast bedankt

Edwin

Bijlagen

Waarom VBA?
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(WAARDE(LINKS(E2;4));A$2:B$17;2;ONWAAR));"komt niet voor";VERT.ZOEKEN(WAARDE(LINKS(E2;4));A$2:B$17;2;ONWAAR))

Laatst bewerkt:
vba denk ik omdat dit een klein voorbeeldje is... ik heb te maken met lengte van 9 cijfers en 19800 :eek:regels en verschillende tabbladen :eek:... en uiteraard met verschillende kortingslijsten :rolleyes:

hmm .. kom er niet echt uit in het bestandje had in cel H7 60% moeten staan het begint met 1 .... iemand nog suggesties:(

alvast bedanky

Bijlagen

Je eerste voorbeeld ging uit van de eerste vier cijfers, dus daar zoekt hij op. Nu hanteer je ook één en twee cijfers, dus krijg je de vraag terug: waarop moet nu eigenlijk worden gezocht? Verder kun je de grootte van het bestand (19800 regels) ondervangen met invoegen - naam en daarin een formule met indirect en aantalarg.

Ik heb een nieuw voorbeeldje gemaakt hopelijk wordt het dan wat duidelijker

zelf heb ik geen idee hoe ik dit moet handelen en doe dus momenteel alles handmatig en schiet dus echt niet op :confused:

Bijlagen

Zie bijlage voor een formule (een matrix formule, dus geef ze in als Ctrl-Shift-Enter), om dit te ontcijferen ga je wel effe zoet zijn ;)

Ook misschien een aanrader voor anderen die wat willen bezig zijn met matrix formules ;)

Wigi

Bijlagen

Bedankt voor jullie hulp..

Lecxe het is niet altijd zo dat het laaste cijfer de laagste korting is kan ook hoger zijn bv begint met 1 dan 10 % .. 11 dan 15% ..113 dan 20% ...112 dan 20 % hoe dan te handelen ?/

Wigi wat een formule ...:D maar waarom kan ik de formule niet kopieren en plakken .. ik heb ruim 19000 regels te gaan .. kan er iets met vba worden gedaan als de cel leeg is dan formule??

Edwin

tja wordt nog moeilijker constateer net dat ik ook nr heb met zelfde lengte alleen andere kortingen :confused:

2112 is 10 %
2113 is 20%
21135 is weer 25 %

en nu :(

Kopiëren en plakken, of doorvoeren, moeten gewoon kunnen.

Tenzij je natuurlijk aan één en ander begint te prutsen natuurlijk ;)

Wigi

tja wordt nog moeilijker constateer net dat ik ook nr heb met zelfde lengte alleen andere kortingen :confused:

Boek dan maar al ergens een cursus VBA ;)

Mijn formule telt het aantal 1-tjes tot aan de eerste niet-1 in een cel.

Als dit anders wordt zit je wel degelijk in de penarie hoor...

Laatst bewerkt:
kibus,

In de rij wordt gekeken naar de laagste waarde.
Wat voor andere combinatie kortingen zijn er? Je hebt 1 t/m 111111111 en welke reeksen heb je nog meer met welke kortingen?

erg veel reeksen begin cijfer 1 tot 9 daarna 9 tekens lang

dus eerst
1
2
3
4
5
6
7
8
9

daarna
11
21
31
41
51
61
71
81
91

daarna
12
22
32
42
enzv env
tot ... begint met 999999999

Inderdaad zit in de penarie geloof ik heb al aardig wat regels handmatig gedaan maar ben er nog lang niet .. iemand nog suggesties ??:confused:

Ik begrijp wat je bedoeld Wigi maar die kennis gaat mij te boven en dit is nog maar het eerste probleem waar mee ik zit

dit is namelijk de eerste bepaling van de korting basis zeg maar daar na komt er nog een tweede vergelijk dit altijd overheerst zeg maar ....werkt volgens het zelfde systeem maar kan hoger uitvallen maar ook lager .. maar gaat ten aller tijde voor

dus tja.. gewoon maar handmatig door gaan dan maar denk ik :(

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan