Opgelost Kunnen onscherpe kleine plaatjes weer scherp gemaakt worden?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
In de ouwe vertrouwde Outlook had ik er ook geen problemen mee.
Heb je het in Outlook-New geprobeerd?
 
Zie hier het resultaat als ik die bewuste foto wil bijvoegen


Schermafbeelding 2024-05-20 213529.png
 
Ik werk met de meest recente update van 14 mei:
Microsoft® Outlook® 2021 MSO (Versie 2404 Build 16.0.17531.20152) 64 bits

Qua melding heeft Outlook volkomen gelijk.
Wat gebeurt er als je de melding sluit en op toepassen klikt?
Maar ja, garbage in, garbage out.
 
Waar is de originele foto? Deze foto was 892Kb en is nu 89,2Kb. Je kunt wellicht een nieuwe foto maken van het origineel met een apparaat met een groter aantal pixels en dan verkleinen.
How to resize photo without loss of quality.
 
@Senso
Lees #19 en vooral de decimale punten nog eens goed, en ik had ook al naar de originele foto gevraagd.
 
Bekijk bijlage 378002

Deze foto was 8.92Kb en is nu 89,2Kb
Hè? Is je originele foto écht 8.92 kB? Dan is hij dus ongeveer 40*58 pixels (40 x 57 px = 8.90625KB). En gezien de kwaliteit geloof ik dat nog ook. Het is VOLSLAGEN ONMOGELIJK om van een onscherpe foto van dit formaat met een factor 10 fatsoenlijk en scherp op te blazen. Ik ben een behoorlijk goede (vak)fotograaf, maar dit is onmogelijk. Je krijgt een beter resultaat als je een blinde chimpansee de foto laat natekenen met crayons 🖍️.
 
Laatst bewerkt:
@AHulpje
Als jij over de exacte, juiste cijfers, feiten en bewijzen beschikt, dan hoor ik het graag! Veel in de topics is geklets, omdat het daaraan vaak ontbreekt.
 
@Senso: je bent volgens mij weer aan het stoken; ik heb alle berichten van ah in dit draadje gelezen, en nergens wordt iets geschreven over cijfers, feiten en bewijzen van wat dan ook. Net zo min als ik 'geklets' tegenkom, behalve wellicht je eigen bijdragen. Stop met die onzin!

@Dukkel: ik heb het losse fotootje dat je #19 hebt gepost bij mij opgeslagen (daar werd-ie nóg kleiner en onscherper van) en gemaild met de nieuwe Outlook. Geen enkel probleem!

Dit plaatje heb ik vervolgens in On1 Resize vergroot (prachtig programma, maar niet gratis) en het resultaat is (volgens de regel "Garbage In, Garbage Out") niet om aan te zien. En dat is dus, zoals ik (bewezen, en met feiten, maar helaas andere dan senso gebruikt) dan dit geworden:

Ada Schilder-Kok-Resize.jpg

Ada Schilder-Kok-Gezichtsherstel.jpg

On1 heeft een techniek waarmee je gezichten kan herstellen, en dan wordt-ie een ietsje beter, maar nauwelijks genoeg om hem te gebruiken vind ik.
 
Om even op die laatste functie terug te komen: die heeft een schuifregelaar waarmee je de hoeveelheid van het effect kan instellen (tussen 0% en 100%). Op 100% krijg je dan dit:

Ada Schilder-Kok-Gezichtsherstel 100%.jpg

Dat ziet er nogal monsterlijk uit in eerste instantie, maar kijk eens naar de jongen op de achtergrond: dat is nog helemaal niet slecht! De dama heeft een paar 'afwijkingen' gekregen, maar die kun je in het normale fotoprogramma (In mijn geval dus On1 Photo RAW) weer prima aanpassen. De reden dat de jongen er veel beter uitkomt dan de dame, is omdat de beeldinformatie van de jongen veel beter is. En een programma kan pas wat nuttigs doen als de kwaliteit van de aangeleverde beeldinformatie voldoende is.
 
Bedankt dit is tenminste positief benaderd.
Wat die test betreft met Outlook, heb je de normale Outlook hiervoor gebruikt of Outlook-New, waar Microsoft momenteel nog mee aan de slag is. (Het is nog verre van volmaakt, maar heeft leuke trekjes)
Zie de Foutmelding van Outlook-New in bericht #22
 
Zoals ik al schreef: de nieuwe Outlook. En ik krijg jouw melding dus niet. Wellicht iets met de instellingen te maken? Sowieso was de vraag nog in #23: heb je al op <Toepassen> geklikt? En wat gebeurt er dan? Nergens zie ik dat je de foto namelijk niet kunt versturen, zoals je de hele tijd beweert.

En nog een vraag die je niet echt beantwoord hebt: heb je de originele foto niet? Dit ziet er toch echt uit als een opgeslagen thumbnail of een profielfoto; dit krijg je nooit zo uit een camera. Zelfs de eerste generatie digitale camera's had nog een output van op zijn minst 400*600 pixels, nooit 100*120.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb (na veel moeite) het productnummer van Outlook (new) gevonden en het lijkt toch wel iets anders te zijn als dat in bericht #23 opgegeven is.

Versie van Outlook (new) 2024-05-21 121030.png

Verder ga ik op zoek naar de originele foto.
 
Dat is dus de nieuwe versie van Windows Mail, die ze nu slim genoeg ook Outook hebben genoemd.
 
Zo is het precies.
Ik denk dat ze zelf ook door het bos de bomen niet meer zien.
 
Dat is dus de nieuwe versie van Windows Mail, die ze nu slim genoeg ook Outook hebben genoemd.
Dit is niet geheel waar; ik vermoed dat ze de oude Windows Mail hebben vervangen door de nieuwe Outlook.
Outlook New.jpg

Je kunt de oude versie nog steeds gebruiken, zolang als het duurt.

Windows Mail.jpg
Maar eind van het jaar zit je denk ik toch echt 'opgescheept' met Outlook. Wat in mijn optiek zeker geen verslechtering is, al lees ik in de Store andere berichten :).

En verder kan ik het aangegeven 'probleem' dus echt niet reproduceren. En wacht ik nog steeds op antwoord op de vraag of er een originele foto is of niet. Wil je nu geholpen worden dukkel of niet?

Overigens is een app van 0 bytes met een totaal gebruik van 619 kB geen werkende app; dat bestaat niet.
 
@OctaFish . Effectief zijn er nu dus 2 Outlook producten. De alom bekende zakelijke versie en blijkbaar de Windows Mail versie die nu dus ook outlook heet. Naar mijn bescheiden mening een net zo slim idee als het hernoemen van hotmail naar outlook.com.
 
De Windows Mail heet, als je hem nu gebruikt, nog steeds Windows mail. Maar straks is die dus weg, en heb je alleen nog Outlook (en Outlook Web). Mail is dan vervangen. Niet hernoemd.
 
Het antwoord heeft even op zich laten wachten, omdat ik een andere manier heb gevonden om gegevens in te voeren.
Normaal click je outlook (new) aan in de Taakbalk.
Maar nu via een andere weg n.l.
> Program Files > Microsoft Office > root > Office16 > Outlook.exe
En als je dáár Outlook.exe ckickt en vervolgens op contacts drukt en dan op een specifiek contact, dan krijg je dit scherm:
(volgens mij iets, dat jaren geleden ook al eens in zwang was, maar nu kennelijk weer te voorschijn is getoverd), in ieder geval in dit scherm kun je je volledige ei kwijt

Ander Scherm Outlook 2024-05-21 183031.png
Op dit scherm (dat toch nog steeds deel uitmaakt van Office365, kun je dus alle Afbeeldingen zonder commentaar kwijt.
Oh ja, dit plaatje (van Ada) was niet een originele foto. Dus het was al te klein.
 
Het programma IrfanView (ook de Nederlandse taal te downloaden) gebruikt standaard interpolatie. Vergroten zonder enig verschil te zien, kan met twee keer de hoogte en twee keer de lengte. Dit is een manier om een voor afdrukken vereiste dpi te krijgen. Vergroten zonder interpolatie toe te passen geeft onderbroken lijnen. Dat zou ik met een willekeurig welk ander programma niet doen.

Verscherpen en automatisch helderheid aanpassen kan IrfanView ook. Verscherpen kan, zoals altijd, alleen met mate.

Je kan kiezen voor groepsconversie, waarbij meerdere foto's samen (in een batch) de, bij opties gekozen, behandelingen krijgen. Zelf gebruik ik IrfanView om foto's een kleinere bestandsgrootte te geven. Na, met een willekeurige bewerking, opgeslagen te zijn, worden de bestanden nog maar een klein deel van wat ze waren.

Tegenwoordig heb je "reverse image search" waarbij een overeenkomende afbeelding kan worden gezocht. Het lukt wel eens om de zelfde foto te vinden in betere kwaliteit.
 
Bedankt Alfred 2
Ik heb IrfanView nog wel ergens op een oude schijf staan, denk ik, ga het direct proberen.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan