Kwaliteitsverlies bij inladen digitale (!) videobeelden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerre007

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2003
Berichten
8
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een digitale MiniDV camcorder van SONY. Aangezien ik vrij hoge eisen stel aan beeld en geluid, heb ik maar meteen 'n kwaliteitstoestel gekocht (de DCR-TRV60 met 2,11 megapixels).
De bijgeleverde software voor het bewerken van de videobeelden (Imagemixer) kan mij niet echt bekoren, waarop een collega me heeft aangeraden om te starten met Windows Movie Maker. Ook dit programma voldeed niet echt aan mijn eisen, waarop ik via 't net de tweede versie heb gedownload. Ik moet toegeven dat dit het programma was dat ik zocht. Eén probleem echter; mijn pc lijkt mijn camcorder niet te herkennen als zijnde digitaal; de mogelijkheid om bij de Video Capture te kiezen voor het Digital Device Format, kan ik niet benutten. Deze keuze kan ik niet aanvinken en licht enkel lichtgrijze op. Ik heb reeds geprobeerd om 't probleem op te lossen door de Sony USB-driver te verwijderen en opnieuw te installeren, zonder positief resultaat echter.
Ik ben ten einde raad; ik heb liefst geen, of zo weinig mogelijk, kwaliteitsverlies bij de videobewerking. Kan mij iemand helpen?
 
In de andere post schreef je dat je geen firewire kaart in je pc hebt, dit heb je toch echt nodig wil je pc de camera kunnen herkennen. Kijk eens bij http://www.pinnaclesys.com/ die hebben een firewirekaart + software voor een best wel schappelijke prijs. Zelf gebruik ik Pinnacle Studio 8 tot volle tevredenheid en heb een los firewire kaartje gekocht, en alles werkt prima.
 
Als ik het goed begrijp, kan ik met m'n usb2.0-aansluiting geen digitale videobeelden capturen?
Heb inmiddels de vermelde site bezocht. Lijkt me interessant!

Bedankt.

Geplaatst door huijb
In de andere post schreef je dat je geen firewire kaart in je pc hebt, dit heb je toch echt nodig wil je pc de camera kunnen herkennen. Kijk eens bij http://www.pinnaclesys.com/ die hebben een firewirekaart + software voor een best wel schappelijke prijs. Zelf gebruik ik Pinnacle Studio 8 tot volle tevredenheid en heb een los firewire kaartje gekocht, en alles werkt prima.
 
Heeft je pc je camera ooit wel eens gevonden, met bv de bijgeleverde software, zoja hoe heb je toen je camera op je pc aangesloten?
 
Ja, maar ook dan is de videokwaliteit niet wat het zou moeten zijn (grootte: 320x240). Ook toen heb ik m'n camera gewoon via usb2.0 aangesloten.
De bijgeleverde software laat trouwens niet echt toe enige creativiteit (titels, muziek, ...) aan de dag te leggen.
De bedoeling is mijn videobeelden te bewerken en ofwel terug op MiniDV-cassette te zetten of op VideoCD / DVD. Dan is het natuurlijk zonde om zoveel aan kwaliteit te moeten inboeten, niet?!

Jerre007.


Geplaatst door huijb
Heeft je pc je camera ooit wel eens gevonden, met bv de bijgeleverde software, zoja hoe heb je toen je camera op je pc aangesloten?
 
Ja dan blijft toch alleen een firewire kaartje de enige betaalbare oplossing. Kwaliteit is dan goed en met de software van Pinnacle kan je gewoon je camera bedienen met de computer, je kan ook kiezen hoe je het wil wegschrijven als bv. VCD, SVCD, Mpeg, Avi naar een CD. Ik ben er erg tevreden over, ik had nog wat vakantiefilms op de camera staan die ik nu bijna allemaal op cd heb gebrand. En het leuke is dat je ook nog speciale effecten kan toevoegen.
Kijk hier maar eens om te kijken wat er allemaal mogelijk is.
 
Firewire is noodzakelijk!!!

Inmiddels heb ik mij nog verder ingelicht bij een kennis die regelmatig aan videobewerking doet. Hij sprak inderdaad ook spontaan over 't gebruik van een firewire-kaart. Alleen hiermee zouden zonder kwaliteitsverlies digitale videobeelden gecaptured kunnen worden!!!

Deze kennis heeft mij dan echter ook weer aan 't twijfelen :confused: gebracht; ofwel de software van Ulead ofwel deze van Pinacle.

Kan iemand mij helpen bij deze keuze? Ik zet nu mijn eerste stappen in de videobewerking, doch ben niet zinnens in de toekomst nog's andere programmatuur te kopen omdat de vorige dan weer te "licht" uitvalt...

Bedankt voor je goeie raad huijb!!! :thumb:

Tot genoegen,

Jeroen.

Geplaatst door huijb
Ja dan blijft toch alleen een firewire kaartje de enige betaalbare oplossing. Kwaliteit is dan goed en met de software van Pinnacle kan je gewoon je camera bedienen met de computer, je kan ook kiezen hoe je het wil wegschrijven als bv. VCD, SVCD, Mpeg, Avi naar een CD. Ik ben er erg tevreden over, ik had nog wat vakantiefilms op de camera staan die ik nu bijna allemaal op cd heb gebrand. En het leuke is dat je ook nog speciale effecten kan toevoegen.
Kijk hier maar eens om te kijken wat er allemaal mogelijk is.
 
Zoals al eerder gezegd, ik werk met Studio 8 tot volle tevredenheid. Volgens mij kan je zowel van Pinnacle als van Ulead trialversies downloaden. Bijkomend voordeel van Studio 8 vind ik dat er een nederlandse versie is, ik dacht dat Ulead dat niet had. Trouwens om je even wat verder aan het twijfelen te brengen :) je hebt ook nog Adobe premiere 6.
 
:eek:
Beschikt de Pinacle Studio 8 over de mogelijkheid om beeld in beeld te plaatsen, het originele geluid te laten doorlopen, doch andere beelden tussen te voegen,... ?

Bedankt om me nog wat extra te laten twijfelen!!!

PS: waar vind ik deze trialversies?

Jeroen.

Geplaatst door huijb
Zoals al eerder gezegd, ik werk met Studio 8 tot volle tevredenheid. Volgens mij kan je zowel van Pinnacle als van Ulead trialversies downloaden. Bijkomend voordeel van Studio 8 vind ik dat er een nederlandse versie is, ik dacht dat Ulead dat niet had. Trouwens om je even wat verder aan het twijfelen te brengen :) je hebt ook nog Adobe premiere 6.
 
Of Studio 8 beeld in beeld kan plaatsen weet ik niet, maar ik denk het haast wel. Je kan inderdaad het geluid monteren, bv. eigen muziek toevoegen, geluid weghalen enz. Je kan zeker met Studio beelden invoegen. Kijk hier maar eens, kan je nog meer te weten komen. http://www.studio.club.tip.nl/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan