• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kwartaaloverzicht en jaaroverzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

tnerrot

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2009
hallo,

met veel pijn en moeite een maandoverzicht kunnen maken, geen idee hoe de formules moeten zijn als de alle maanden erin komen te staan, dan een kwartaaloverzicht (4) en een jaaroverzicht.Wie kan onze secretaresse helpen?

alvast dank hiervoor
tnerrot

Bijlagen

Kijk eens voor een kwartaal overzicht , ik heb een kopie gemaakt van de maand Januari voor Februari - Maart en April , wijzig daar de gegevens ( selecteer alle cellen die moeten ingevuld worden " rechtermuisklik " en " inhoud wissen "
Voor een jaar overzicht doe je net hetzelfde maar dan wel de formule bijwerken
Code:
=SOMPRODUCT((Januari!$B$7:$B$16=$B7)*(Januari!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT((Februari!$B$7:$B$16=$B7)*(Februari!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT((Maart!$B$7:$B$16=$B7)*(Maart!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT((April!$B$7:$B$16=$B7)*(April!$D$7:$D$16))
Telkens je een maand ( kwartaal ) bijmaakt vul je
Code:
=SOMPRODUCT((Januari!$B$7:$B$16=$B7)*(Januari!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT((Februari!$B$7:$B$16=$B7)*(Februari!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT((Maart!$B$7:$B$16=$B7)*(Maart!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT((April!$B$7:$B$16=$B7)*(April!$D$7:$D$16))+SOMPRODUCT(([COLOR="Red"]Maand[/COLOR]!$B$7:$B$16=$B7)*([COLOR="red"]Maand[/COLOR]!$D$7:$D$16))
op het einde van de formule een deel van de formule aan .( oeps uitgelegd door een trucker :()

!! op het tabblad van april heb ik de datum fout gezet > er staat PI Ondervoeding 01-04-2009 t/m 34-04-2009 wijzig deze !!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Als het maandoverzicht over januari voldoet, zou je kunnen overwegen om op een nieuw werkblad de gegevens van januari te kopieren, en dan aanpassen voor de maand februari.
Zo kun je van elke maand een werkblad met de gegevens van die maand maken.
Op een werkblad Kwartaaloverzicht en Jaaroverzicht kun je dan de betreffende overzichten maken, gebruik makend van de gegevens van de afzonderlijke maanden.

Als je er niet uitkomt, gewoon blijven vragen!

Kees

Hallo,

Als het maandoverzicht over januari voldoet, zou je kunnen overwegen om op een nieuw werkblad de gegevens van januari te kopieren, en dan aanpassen voor de maand februari.
Zo kun je van elke maand een werkblad met de gegevens van die maand maken.
Op een werkblad Kwartaaloverzicht en Jaaroverzicht kun je dan de betreffende overzichten maken, gebruik makend van de gegevens van de afzonderlijke maanden.

Kees

Beste Kees , ik heb het tabblad van januari gekopieerd ( rechtermuisklik op de tab > blad verplaatsen of kopieren , dan kiezen voor kopie maken en klik .
Daarna heb ik de gegevens voor Februari aangepast .
En in mijn kwartaal overzicht heb ik de somproduct formule toegepast van de eerste 4 maanden .

Het is ook de bedoeling om oplossingen te geven ;)
P.S. ik ben tussendoor bezig aan een totaal overzichtje;)

Bij deze mijn bijdrage voor de kwartaal overzichten en overzicht per jaar .
Controleer in alle geval de datums per tabblad :rolleyes:
bestandje weggehaald wegens een fout opgemerkt door Janvaane:thumb:
Zie topic #13

Laatst bewerkt:
tnerrot,

ik heb het idee dat deze toepassing anders in elkaar moet worden gezet. Zoveel werkbladen waarop dezelfde indeling en opmaak en formules voorkomen: je werkt je in de nesten denk ik.

Eigenlijk zou dit programma slechts 4 werkbladen mogen hebben:
1. Datasheet: hierop vind de invoer plaats, eventueel via een invoerformulier op het scherm.
2. Maandoverzicht: met een schuifbalk kies je de maand
3. Kwartaaloverzicht: met een schuifbalk kies je het kwartaal
4. Jaaroverzicht.

Om de overzichten (2,3,4) te maken is het wellicht mogelijk met draaitabellen te werken: (betrouwbaar). Daarmee vermijd je ook grote aantallen formules.
En verder wat VBA-code voor de besturing en een bruikbare menubalk.

Het vereist echter wel wat meer inzicht in omgang met draaitabellen en vba.
Maar weliicht breng ik je hiermee op een idee.

met vriendelijke groet,
Jan B.

Het oorspronkelijke werkblad is met veel pijn en moeite in elkaar gezet, met relatief eenvoudige formules.
Waarom dan gelijk met lange formules, vba, enz om de proppen komen? Waarom niet gewoon bij het kennisniveau van de vragensteller aansluiten, ook al is dat misschien niet de meest efficiente manier?

Kees

er zitten 4 kwartalen in een jaar....

Inderdaad 4 kwartalen in een jaar :thumb:, heb me laten misleiden door de (4) kwart = 1/4 vn een jaar , ik pas straks de opmaak aan , moet er nu even vandoor voor werkvoorbereiding morgen .

Het oorspronkelijke werkblad is met veel pijn en moeite in elkaar gezet, met relatief eenvoudige formules.
Waarom dan gelijk met lange formules, vba, enz om de proppen komen? Waarom niet gewoon bij het kennisniveau van de vragensteller aansluiten, ook al is dat misschien niet de meest efficiente manier?

Kees

Kees graag dan U oplossing voor de vraag van de TS , ik geef mijn visie hoe ik het zou doen en p.s. ik werk het volledige jaar af , zonder dat de TS zich nog van een enkel ding iets moet aantrekken . Ik neem dit op als kritiek uiten op iemand die een oplossing wil geven ook al kan het misschien anders en beter , graag dan U oplossing voor de vraag van de TS :confused:

Waarom gebruik je som.product? Gewoon + kan toch ook.
Overigens heb ik een kleine aanpassing in de delingen (percentage velden) gedaan om geen error's te krijgen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik wil zeker geen kritiek op alle helpers geven!
Ik probeer een suggestie te doen waarmee de vraagsteller verder kan. Ik denk dat de vraagsteller niet zoveel gebaat is bij kant en klare oplossingen, zonder dat hij begrijpt hoe de oplossing in elkaar zit. Vandaar mijn suggestie zoals ik gedaan heb.
Ik vind het niet zinvol om over de geboden suggesties en oplossingen te discusieren welke nu wel het beste zijn en welke niet. Laat de vraagsteller bepalen aan welke geboden oplossing hij het meest heeft.
Ik heb zeker niet de opvatting dat mijn oplossing het ei van Columbus is, zo is mijn oplossing ook niet bedoeld. Die is bedoeld om, uitgaande van de kennis van de vraagsteller, een suggestie te doen voor een oplossing van zijn probleem.

Kees

Waarom gebruik je som.product? Gewoon + kan toch ook.
Overigens heb ik een kleine aanpassing in de delingen (percentage velden) gedaan om geen error's te krijgen.

Hallo Withaar: op de eerste vraag > omdat ik van niet beter wist ( nu wel :thumb:)
Ik heb gebruik gemaakt van je opmerking voor de % opmaak en ook toegepast nogmaals :thumb:

@ jbronzwaer een kleine opmaak zoals jij het ziet , toon ons dit eens op het forum kunnen we nog veel van leren en de TS ook helpen , zeker als je de vraag leest
met veel pijn en moeite een maandoverzicht kunnen maken, geen idee hoe de formules moeten zijn:rolleyes:
Bij deze dan mijn verbeterde oplossing , die ik na een paar muisklikken en kopiëren en klikken tot 4 kwartalen in een jaar heb gezet .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
allemaal bedankt voor jullie oplossingen!
erg leerzaam
groets:thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

allemaal bedankt voor jullie oplossingen!
erg leerzaam

Graag gedaan ;), ik heb er ook terug wat geleerd > hoe je met een kortere formule hetzelfde kan bekomen ( met dank aan Withaar ) .Zijn er nog vragen vuur ze maar af , ik was met een formule van Cobbe bezig " verbergen tabbladen " maar loop regelmatig vast met het overzetten van de VBA code :evil:

@ jbronzwaer een kleine opmaak zoals jij het ziet , toon ons dit eens op het forum kunnen we nog veel van leren en de TS ook helpen , zeker als je de vraag leest

En ja . . . .

als je erover begint, dan moet je 't ook laten zien. OK.
Bijgevoegd een voorbeeld hoe je de wens van tnerrot kunt vangen in slechts 3 werkbladen.
In dit geval met draaitabellen en een invoerlijst.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
En ja . . . .

als je erover begint, dan moet je 't ook laten zien. OK.
Bijgevoegd een voorbeeld hoe je de wens van tnerrot kunt vangen in slechts 3 werkbladen.
In dit geval met draaitabellen en een invoerlijst.

Hallo jbronzwaer , je bent een man van je woord :thumb: , kan het zijn dat ik de draaitabel niet openkrijg ? of doe ik iets verkeerd ben daar ni thuis in :rolleyes:
Heb via de ALT F11 eens gekeken er zijn 18 tabbladen tussendoor gegaan .
Ondertussen heb ik het verschil tussen het gebruik van de formule "SOMPRODUCT " of het gewoon optellen zoals Withaar in zijn bestandje doet vergeleken .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Misschien handiger om alleen de kern van het verschil te vermelden;

Bij de SOMPRODUCT formule mag je de data (binnen bepaalde grenzen) in de opmaak wijzigen, met + moet op elk tabblad de lay-out exact het zelfde zijn. Omdat dat hier het geval is, het excelblad wordt direct voor een heel jaar gemaakt is + veel eenvoudiger.

N.b. in beide gevallen ga je nat als je 'zo maar' een extra rij met een waarde toevoegt, in beide gevallen moet je op je verzamel blad dan ook iets doen.

Laatst bewerkt:
trucker10,

als je in mijn voorbeeldbestand onderstaande code toevoegt in de module van de laatste twee bladen ( tabje van het werkblad rechtsklikken) , dan worden de draaitabellen automatisch ververst.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel1").PivotCache.Refresh
End Sub

tabel met macro's

Hallo torrent
ik heb iets eenvoudigs voor de secretaresse gemaakt, zonder formules
kijk eens of dat wat is
in de testtabel.xls staan de cellen die ingevuld moetenworden in groen
na het invullen op de toets CTRL + m drukken en dan verschijnt er een overzicht
met CTRL + N worden de berekeningen gewist
Als dat iets is wil ik het verder voor je uitwerken; alleen januari is gedaan

Noot:
statistisch moet de regel jonger dan 19 jaar er uit anders wordt het aantal in de som van de verzameling meegenomen.
Verder is het totaal van de regel DVI (53) niet overeenkomstig met de uitsplitsing (51)

Vr.grt
janvaanehotmail.com

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan