Ik ben nog even verder aan het stoeien geweest en kom tot het volgende:
Ik heb jouw bestandje wat aangepast, door het aantal rijen te verdubbelen met in A11:B19 waardes te zetten uit A2:B10, echter met 10 verschil.
De formule in C2 aangevuld, omdat bleek dat er bij de berekening volgens de oorspronkelijke formule dubbelen in de tabel kunnen voorkomen. Door de aanpassing zitten er nu fractionele verschillen in die in de afronding wegvallen.
3 hulptabellen toegevoegd om het proces te kunnen volgen:
De tabel rechtsboven geeft de rangorde van de cel in de kolom en de rangorde in de rij.
De tabel rechtsonder geeft via de eerder gegeven formule enkel de waardes van de cel die volgens de formule zou moeten voldoen. De andere kolom in de tabel geeft de samengestelde rangorde aan (zie ook de tabel rechtsboven). Met geel zijn de cellen volgens de formule gekenmerkt, met rood de cellen die ten onrechte zijn gekenmerkt en met groen de cellen die voldoen aan de voorwaarden en dus hadden moeten worden gekenmerkt.
De tabel linksonder geeft voor controle nog eens weer de waardes uit de cellen linksboven en de rangorde uit de tabel rechtsonder.
De kleuring van de cellen is via celopmaak.
Ieder van de drie hulptabellen kan zonder een andere bestaan.
Als je nu de waardes in het bereik A2:B19 verandert, zie je (als je niet op de kleurtjes let), wat dan het resultaat is en is visueel in de tabel rechtsonder te zien waar het eventueel fout gaat.
Ik heb nog geen idee hoe één en ander in juiste banen te leiden.
Het komt mij verder voor dat er per kolom niet meer dan twee waardes worden gevonden en ook per rij niet meer dan twee.