• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laagste waarde per rij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben uit gegaan van jouw oorspronkelijke bestand, waarbij je de koppen in 2 cellen hebt gezet. Als je de koppen in één cel zet vervalt de 2 in mijn opmerking.

Dus als ik het goed begrijp moet ik terug naar mijn bestand met gesplitste koppen en dan zou die wel werken -?-
Meteen even proberen

Ik bedenk net nog: als je de rang bepaalt van een getal in een reeks en dat getal komt meerdere keren voor, dan geeft rang bij ieder voorkomen van dat getal het zelfde resultaat. Is dat misschien van toepassing?

Dat was ik net aan het bekijken.
De extra JA's per rij hebben niet dezelfde waarden dus daar zit het hem ook niet :(
Op het eerste zicht lijkt het wel dat de JA's de kleinste getallen uit de rij zijn.

Wanneer ik de macro wil aanpassen aan 264 kolommen, zit er een addertje onder het gras: ik gebruik Excel 2003 en daarin heb je maar 256 kolommen, dus ik kan die situatie niet simuleren. Misschien iemand anders die beschikt over Excel 2007 of hoger?

Ik ben nog even verder aan het stoeien geweest en kom tot het volgende:
Ik heb jouw bestandje wat aangepast, door het aantal rijen te verdubbelen met in A11:B19 waardes te zetten uit A2:B10, echter met 10 verschil.
De formule in C2 aangevuld, omdat bleek dat er bij de berekening volgens de oorspronkelijke formule dubbelen in de tabel kunnen voorkomen. Door de aanpassing zitten er nu fractionele verschillen in die in de afronding wegvallen.
3 hulptabellen toegevoegd om het proces te kunnen volgen:
De tabel rechtsboven geeft de rangorde van de cel in de kolom en de rangorde in de rij.
De tabel rechtsonder geeft via de eerder gegeven formule enkel de waardes van de cel die volgens de formule zou moeten voldoen. De andere kolom in de tabel geeft de samengestelde rangorde aan (zie ook de tabel rechtsboven). Met geel zijn de cellen volgens de formule gekenmerkt, met rood de cellen die ten onrechte zijn gekenmerkt en met groen de cellen die voldoen aan de voorwaarden en dus hadden moeten worden gekenmerkt.
De tabel linksonder geeft voor controle nog eens weer de waardes uit de cellen linksboven en de rangorde uit de tabel rechtsonder.
De kleuring van de cellen is via celopmaak.
Ieder van de drie hulptabellen kan zonder een andere bestaan.

Als je nu de waardes in het bereik A2:B19 verandert, zie je (als je niet op de kleurtjes let), wat dan het resultaat is en is visueel in de tabel rechtsonder te zien waar het eventueel fout gaat.

Ik heb nog geen idee hoe één en ander in juiste banen te leiden.
Het komt mij verder voor dat er per kolom niet meer dan twee waardes worden gevonden en ook per rij niet meer dan twee.

Bijlagen

@WHER: Ik kan de kolommen reduceren naar 250, maar dat is dan echt het minimum...
Indien gewenst geef ik jou het bronbestand...

@Thoralf: Wanneer ik enkele cijfertjes wijzigde in de kolommen A-B kreeg ik wel 3 per kolom en per rij :(

Met een voorbeeldbestand van 250 kolommen (het mogen pro-forma gegevens zijn, maar liefst in de zelfde layout als de echte) kan ik aan de slag.

@ ner0987

Via formules de weg gevonden. Van de te gebruiken cellen het adres en het rij- en kolomnummer in een tabel kunnen zetten.
Proces verloopt wel via enkele hulpkolommen.

Aanvulling:
De lege kolommen in het bereik C2: P19 zijn niet nodig, je kunt gewoon aaneengesloten kolommen gebruiken, maar als er toch toevallig lege kolommen tussen staan is dat geen enkel probleem.
Er zal ongetwijfeld enige uitleg nodig zijn maar dat horen we dan wel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb het bestandje uit de vorige post op een aantal punten aangepast, waardoor de flexibiliteit vergroot is en hij ook direct toepasbaar is.
Door zijn omvang, origineel ca 200KB, ingepakt 130 tot 140 KB, afhankelijk van RAR of ZIP, kan ik hem niet bijsluiten.
Voor belangstellenden: kijk op
http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm

@Thoralf: Prima! Deze doet echt wat ik nodig heb. Kleinschalig ga ik die zeker en vast voorlopig gebruiken. Bedankt!
Ik moet wel mijn data gaan opsplitsen in kleinere tabellen en zal dus hier en daar wat correcte waardes verliezen.
De originele tabel heeft 105600 waarden.
Het plakken van die tabel in jouw excel heeft een aantal minuten geduurd, op zich nog geen probleem.
Maar wanneer ik de formules wou gaan doorhalen kreeg ik continu meldingen dat er onvoldoende geheugen beschikbaar is om de bewerking uit te voeren of iets in die zin.

@WHER: Hier het originele bestand -ca. 1.5Mb gezipt-.
251kolommen -250data-
401rijen -400data-

hallo ner0987,
gaaf probleem

bij gelijke afstanden, moet er dan uitgeprobeerd worden welke het kortste totaal geeft?

is het de bedoeling dat de som van de gekozen afstanden zo laag mogelijk wordt?

dat zou betekenen dat niet altijd de laagste gekozen moet worden.
ook al geeft dat een aardige indicatie

je zou er voor kunnen kiezen dat je eerst de rij bepaald waar weinig lage waarden in voorkomen. dan hoef je later in die rij geen gedwongen hoge waarde te gebruiken.

zo iets gaat makkelijker met een macro, dat met formules

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Neen, de som van de waardes hebben voor mij geen betekenis.
De laagste waarde uit de data dient als eerste gebruikt te worden.
Dan de volgende laagste uit een andere rij, enz.
En telkens bij het 2x koppelen van een kolom hoort de data uit die kolom ook geëlimineerd te worden.

hoi ner0987

kun je een bestandje sturen met alleen de coordinaten?

het liefst met in de eerste 2 kolommen zoals ze nu zijn maar dan zonder opmaak
en in kolom 3 en 4 de "horizontale"coordinaten
dat geeft een heel klein bestandje om te versturen

dan stuur ik een macrotje die in blad2 de tabel opbouwt enz

groet sylvester

ner0987,

Hier kan je het bestand vinden, waarin ik m'n macro aangepast heb voor een groter bereik. Helaas moest ik de gegevens beperken tot een matrix van 150 rijen op 150 kolommen, bij een groter bereik bleef m'n (niet zo recente) laptop eindeloos rekenen, of zo leek het tenminste.
Klik op de rode knop in cel EY3 (en wacht een paar minuten), de hulptabel wordt opgebouwd in bereik C262:EV411. De macro bevat veel interactie met het werkblad, wat waarschijnlijk de relatief lange rekentijd veroorzaakt. Indien iemand dit kan stroomlijnen, ga jullie gang.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FBFDQZBHRMWH.zip

ik kom even snel dit topic bekijken.
Vanavond laat ga ik alles weer in detail overlopen...

@sylvester: Bij deze alleen de coördinaten: Bekijk bijlage alleen coords.xlsx

@WHER: 150rijen en kolommen word echt te weinig :(
Heb ook het bestand van thoralf nogmaals proberen aan te passen, maar ook dat krijgt mn laptop niet getrokken :(

VBA is niet zo zeer mijn ding, formules veel meer. Daarom maar even het algoritme dat ik gebruikt heb in mijn oplossing. Ik verwacht dat dit onder VBA aanmerkelijk sneller loopt.
Allereerst heb ik twee parameters: rijmax en kolommax, respectievelijk het maximale aantal waardes in de rij en in de kolom. In de oorspronkelijke vraag waren die resp 1 en 2.
Nu de stappen:
1 sorteer alle voorkomende waardes (dus alle waardes in de 400x250 matrix, dus 10.000 waardes), samen met het rij en kolomnummer van de cel.
Vervolgens begin bij de laagste waarde en merk cq bewaar die, kijk vervolgens bij de op een na laagste waarde en kijk of het rij en kolomnummer in combinatie met die van de laagste waarde valt binnen de voorwaardes van rijmax en kolommax. Zo ja merken/bewaren, anders verwijderen. En zo de gehele rij van waardes afwerken.
Je houd dan een rij waardes over met bijbehorende rij- en kolomnummers (celadressen).
Met die gegevens kun je verder werken.

Inderdaad Thoralf, zo zag ik het ook voor mij.
Het zijn immers wel 100.000 waarden en geen 10.000 dat maakt het alleen maar minder leuk voor de processoren...

Nu ik beide macro''s van WHER even langs elkaar leg lijkt het mij wel mogelijk deze zelf aan te passen voor een raster van 400x250.
Ik ga dan ook vandaag een poging ondernemen, en laat dan de pc onbemand tot ik weer arriveer van het werk...

In ieder geval wil ik iedereen alvast bedanken voor zijn inzet en het meedenken in dit probleem.
Het topic heeft immers toch redelijk wat views en posts behaald tov de anderen (:

verbeterde versies sorry:o

hoi ner0987

misschien heb je hier iets aan
ik heb de tabel in de sub gestopt
en niet in een sheet
let op de tabel is gedimensioneerd als long integer en bevat alleen de kwadraten van de afstand, dat rekent sneller.
dit heb ik gedaan omdat al jouw waarden integer waarden zijn.
dus als je ook getallen met iets achter de komma wilt gebruiken met je de tabel dimensioneren als double

groet sylvester

ps bij mij duurt het 3 seconden.
2010: Bekijk bijlage LaagsteGetallen met tabel in programma inplaats van in sheet(1 verbeterde versie.xlsm
2003: Bekijk bijlage LaagsteGetallen met tabel in programma inplaats van in sheet(2003 verbeterde versie.xls

perfect sylvester!
Hij doet helemaal wat nodig is, en geeft inderdaad de juiste waarden weer.
En dat nog in een erg snelle tijd, 4seconden hier.

Wat mij betreft kan deze op Opgelost.

Allen bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan