• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laagste waarde per rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

ner0987

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Hallo iedereen,
ingewikkelde vraag, niet via zoekfunctie of google iets dergelijks gevonden.
Misschien heb ik foute zoekwaarden gebruikt, vergeef me dan.

Ik heb een vrij grote excel -400rows, 264cols-
Ik zoek van elke rij het laagste getal uit die data.
Achter elke rij data wil ik de titel van de kolom waar het laagste getal uit die rij in zit.
Maar een bijkomende voorwaarde is dat elke kolom maximaal 2x gebruikt mag worden. De laagste cijfers dienen ook voorrang te krijgen.

Ik hoop dat jullie de vraag een beetje snappen, moeilijk geformuleerd, maar het voorbeeld maakt alles duidelijk.

Ik denk dat deze alleen mogelijk is met een macro? -ALS het al mogelijk is-

Alvast bedankt!

Vraag staat ook HIER

Edit: Voorbeeldbestand is aangepast naar een bestand zonder samengevoegde cellen. Dit zal het waarschijnlijk simpeler maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Ner0987,

Als ik jouw voorbeeld bestandje bekijk, dan lijkt het er op dat je een paar cellen ten onrechte groen zou hebben gekleurd.
Is de oplossing in de bijlage datgene je zoekt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi thoralf,

Hoe bedoel je met ten onrechte groen gekleud?
In jouw aanpassing zie ik dat maar 2 rijen gebruikt zijn, elke rij zou gebruikt moeten worden. Kolommen hoeven niet allemaal gebruikt te worden.
Ook worden de gebruikte rijen in jouw tabel met "2x" ja beantwoord, en elke rij mag slechts 1x gebruikt worden.

In ieder geval toch bedankt voor het kijken, moest je het nog eens willen herbekijken en nog vragen hebben hoor ik het graag!

Hou er ook rekening mee dat de oplossing op grote schaal moet werken, 400rijen en 264 kolommen...

Excuseer, ik wou de verwijzing zelf al plaatsen.
Maar rob was me voor.

Ik heb het voorbeeldbestand aangepast naar een bestand zonder samengevoegde cellen, in de hoop dat dit het simpeler maakt.

En wat is de volgorde van de kolommen dan.

Wat gaat voor (het laagste getal per rij) of de volgorde van de kolommen?

Het laagste getal per rij.

Hoe ik het mij inbeeld in een macro is dus dat je eerst het laagste getal in alle data zoekt.
Dan word de rij en kolom waar deze in staat aan elkaar gekoppeld.
Deze rij mag vanaf nu verwaarloosd worden.
Dan gaan we naar het 2e laagste getal in de tabel -dat niet in de reeds gebruikte rij zit- enzv...

Laatst bewerkt:
Wat is het uiteindelijke doel van deze werkwijze?

Wat ga je met de verkregen info doen?

Het geheel is zich voor te stellen op een groot vlak.
De xxx|yyy zijn de coordinaten op de X en Y as.
Ik zoek vanuit elke coordinaat in kolom A, de dichtsbijzijnde coordinaat uit de titels van de andere kolommen.
Maar de coordinaten in kolom B mogen dus telkens maar 2x gebruikt worden.
De data in de cellen zijn dus het aantal "velden" dat de coordinaten van elkaar vandaan liggen.

bv
Code:
	123|123	123|124
123|123	0	1
123|125	2	1
veld 123|123 en 123|123 liggen dus 0 velden van elkaar
123|123 en 123|124 liggen boven elkaar -1 veld-
enz...

even verder meedenken.
Als ik nu een hulpkolom aanmaak met telkens de laagste waarde uit die bepaalde rij, en dan alle data sorteer adv die kolom.
Daarna via de zoekfunctie de kolomtitel daar achter zetten -kan volgens mij met vert of horiz zoeken?-
Maar dan zit ik met het feit dat hij de kolomtitels wél meer dan 2x zal gebruiken.
Misschien dat de kolom dan via een macro kan verwijderd worden wanneer die titel reeds 2x gebruikt is.

De data hoeft later niet opnieuw beschikbaar te zijn, dus als ik alleen kolom A heb met de bijgevoegde kolom is het al goed genoeg.

Ik heb even zitten knutselen en vraag me af of het resultaat toeval is en zo nee, dan ligt de oplossing er dacht ik bijna.

Bijlagen

@ Thoralf: Ik merk dat je idd helemaal in de goede richting zit.
Je gaat dus de eerste rang in kolom samenlinken met de eerste rang in rij.

Volgens mij moet het op deze manier gaan lukken.
Alleen moet nu dus de data uit de titelcellen van deze kruispunten verzameld worden.
Moet mogelijk zijn, maar ik zie niet meteen hoe.

Ik ga zelf nog wat vissen vannacht, moest er iemand zijn die me verder kan helpen hoor ik het wel (:

iig alvast bedankt Thoralf, dit moet wat kunnen opleveren...

@ WHER: Deze doet inderdaad volledig wat ik nodig heb.
Wat en hoe doet ie nu precies, ik leg niet meteen de link tussen 7datakolommen en 10hulpkolommen.
Het originele bestand heeft nu -na de update zonder samengevoegde cellen-
399rijen en 264kolommen DATA "B2:JE400"
Met titel- rij en kolom 400x265 dus

Ik ga even verder kijken en laat jullie wat weten!

Laatst bewerkt:
Ik ben nog even verder gegaan, uitgaande van de veronderstelling dat het geen toeval is. Heb derhalve een nieuwe tabel toe gevoegd die de gevraagde coördinaten. geeft, maar nog niet in een aparte kolom

Bijlagen

De tiende hulpkolom is gewoon een vergissing, er is een hulpkolom voor elke rij data, dus 9 rijen >> 9 hulpkolommen. Op elke rij van de hulptabel (M2:U10) vinden we één getal, dit geeft aan in welke kolom van de datatabel we onze waarde (jouw gele highlights) gevonden hebben. De hulptabel is dus een 9 X 9 matrix, waar 9 het aantal rijen van de datatabel is.

@thoralf
Ik heb nu jouw formule geprobeerd op grote schaal -alleen het "JA" gedeelte-
Deze formule probeerde ik door te halen op mijn volledige data:
Code:
=ALS(OF(RANG(B2;B$2:B$400;1)=2*RANG(B2;($B2:$JE2);1)-1;RANG(B2;B$2:B$400;1)=2*RANG(B2;($B2:$JE2);1));"JA";"")
Maar ik krijg nu meerdere keren "JA" op een rij, en ook meer dan 2x in een kolom.

@WHER
Ok, snap hem, maar toch krijg ik je macro niet goed ingesteld. Ken van macro's eerlijk gezegd zo goed als niets.
Kan jij hem aanpassen met de gegevens hierboven ivm het aantal kolommen en rijen?
399rijen en 264kolommen DATA "B2:JE400"
Met titel- rij en kolom 400x265 dus

Als ik het nu terug lees moet ik zeggen dat jouw resultaat mijn niet had hoeven verbazen: dat werd veroorzaakt door de beperkte omvang van je testbestand. Jouw resultaat vloeit voort uit het feit dat het aantal rijen meer dan 2 maal zo groot is dan het aantal kolommen.

het aantal rijen is kleiner dan 2x het aantal kolommen -400 tov 264x2-
Maar idd denk ik dat de omvang dat probleem veroorzaakt. In de eerste 10 rijen heb ik tussen de 0 en de 4 JA's
Zou het nog mogelijk zijn met een soortgelijke formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan