• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

laatste 15 regels tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

freestyler2

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Wie kan mij helpen met de volgende situatie, ik kan het lastig in woorden omschrijven maar ik ga het toch proberen. Ik heb ook het Excel voorbeeld bijgevoegd om het eea te verduidelijken.

Ik wil met behulp van een formule de laatste 15 ingevoerde regels als waarde tonen in een ander veld.
Dit maakt het extra moeilijk omdat er tevens dubbele waarden (datums) voor kunnen komen en als er meer dan 15 waarden beschikbaar zijn, moet de telling wel doorgaan op basis van alle in het verleden ingevoerde regels.

Ik heb al verschillende combinaties van formules geprobeerd met =vandaag() en dan daarvan proberen te rekenen dat enkel de 15 dichtstbijzijnde datums zichtbaar moeten zijn maar ik kwam er totaal niet uit. Ik heb nu een hele basic formule ingevuld, die weliswaar werkt en een juiste uitkomst geeft op basis van 1 regel maar dus niet doet wat het moet doen in mijn situatie.
Wie kan mij op weg helpen?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Mijn bijdrage, met een dynamisch bereik over de input en een hulpkolom (A) in werkblad Output.
Het aantal matches in A6; de regelnummers in A9 en gekopieerd naar beneden; dit is een matrixformule.
De formule in Output!B9 is gekopieerd naar rechts en naar beneden t/m D20.
Er wordt ook rekening gehouden met de datum in C5.
Ik tel overigens 12 regels en geen 15.

Bijlagen

Mijn bijdrage, met een dynamisch bereik over de input en een hulpkolom (A) in werkblad Output.
Het aantal matches in A6; de regelnummers in A9 en gekopieerd naar beneden; dit is een matrixformule.
De formule in Output!B9 is gekopieerd naar rechts en naar beneden t/m D20.
Er wordt ook rekening gehouden met de datum in C5.
Ik tel overigens 12 regels en geen 15.

Bedankt voor ieders bijdrage, maar die van Marcelbeug komt het dichtst in de buurt van wat ik zoek, bedankt Marcel!

Wel zoek ik dan nog een oplossing voor de totaal telling, die wordt nu geteld op basis van welke uitkomst wordt getoond maar ik wil een uitkomst op basis van alle waarden. Is dat mogelijk? en zo ja, hoe...

Nu heb ik een SOMMEN.ALS toegevoegd die een totaal geeft voor de gekozen naam en datum <= opgegeven datum.
Code:
=SOMMEN.ALS(Input!D:D;Input!A:A;C6;Input!B:B;"<="&C5)

Bijlagen

Nu heb ik een SOMMEN.ALS toegevoegd die een totaal geeft voor de gekozen naam en datum <= opgegeven datum.
Code:
=SOMMEN.ALS(Input!D:D;Input!A:A;C6;Input!B:B;"<="&C5)

Heel fijn, hiermee is mijn "probleem" opgelost, en heb ik met hulp van de bijgevoegde voorbeelden alles wat ik nodig heb. Dank allen.

Dan heb ik nog wel een andere vraag waar ik mij elke keer weer over verbaas, hoe "verzinnen" jullie toch elke keer weer een oplossing.
Bijvoorbeeld van de
Code:
{=ALS(RIJEN(A$9:A9)>$A$6;"";GROOTSTE(ALS((INDEX(Input;0;1)=$C$6)*(INDEX(Input;0;2)<=$C$5);RIJ(Input));MIN(12;$A$6)-RIJEN(A$9:A9)+1))}

En dan met name de { } tags had ik nog nooit van gehoord in een formule, want als ik { } handmatig invul in een formule, dan werkt de formule niet meer en krijg ik de gehele formule te zien. Met knip en plak werk kom ik een heel eind, en de situatie is ook opgelost, maar dit is nog even een nieuwsgierig vraagje van mijn kant... gebruiken jullie een bepaald programma om formules te genereren (en dan bedoel ik niet Excel ;-) )?

HTML:
http://Excelent.online.nl/formulegenerator

Als deze niet lukt wordt het zelfstudie.

De {} krijg je als je de invoer van de formule afsluit met Ctrl+Shift+Enter.
Het is dan een marixformule. In het voorbeeld van post #8 heb je meerdere elementen in de tweede ALS-functie en dat kan alleen met een matrixformule.

Ik genereer mijn formules altijd op basis van ervaring en logisch nadenken, met als kanttekening dat er heel veel verschillende soorten logica bestaan...:rolleyes:

Vaak helpt het systematisch uitschrijven in het Nederlands wat je wil bereiken.
Daaarvoor is nodig dat je analyseert wat de uitgangsgegevens zijn, welk resultaat je wil bereiken en welke mogelijkheden Excel aan funkties biedt.
In tegenstelling tot wat velen denken is een grondige studie van Excel via een boek of cursus en van voorbeelden op internet daarvoor noodzakelijk.
Gebruik daarom pas een formule als je die zelf helemaal begrijpt en dus kunt aanpassen aan andere situaties.
Bovendien helpt het als je, nadat je een 'oplossing' hebt gemaakt of gevonden, je de vraag stelt: 'kan dat niet simpeler?'

Veel in dit forum geplaatste suggesties zijn het resultaat van verbeteringen van eerdere versies; denk niet dat de suggesties meteen in 1 keer uit de mouw worden geschud. Het kost met andere woorden eenieder moeite. Dat besef ontbreekt nog 'wel eens' bij vragenstellers in dit forum en andere fora.

Ik zou het systematisch nadenken noemen, want het denken wordt noodzakelijkerwijs beperkt door de systematiek van Excel en de faciliteiten in Excel (en die zijn niet altijd even 'logisch' :( ).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan