laptop als server

Status
Niet open voor verdere reacties.
tuurlijk zou dat kunnen, alleen het aanmelden op het domein is wel wat lastiger draadloos dan via een utp. je kunt je alleen afvragen wat je winst is om een laptop als server te laten draaien. je kunt denk ik beter een eenvoudige pc zonder monitor, muis en toetsenbord gebruikt, via vnc of extern buroblad kun je de dan op de server zelf werken.

groetjes

Ronald

En dan nog niet te beginnen over de belachelijk hoge latencies die je krijgt als je draadloze verbindingen gebruikt. Voor thuisgebruik is het prima, maar meer dan ook niet...

In feite kun je elke PC/laptop als server laten draaien, mits de hardware de taak aan kan.

ik wil graag voor thuis een server inrichten (2 laptops die verbinding met de server moeten maken een laptop die als server werkt ) maar wat voor programma heb ik er dan voor nodig kan dat gewoon met windows server 2003 en hoe is de server te benaderen van een andere laptop?

ik wil graag voor thuis een server inrichten (2 laptops die verbinding met de server moeten maken een laptop die als server werkt ) maar wat voor programma heb ik er dan voor nodig kan dat gewoon met windows server 2003 en hoe is de server te benaderen van een andere laptop?

Ik zou een 2 schijf NASje inrichten, denk hierbij aan een Conceptronic Grab'n'Go, een RadyNAS duo, of een QNAP TS-209II. heb je gelijk wat redundante opslag dankzij RAID-1, en kan je ook de printer en bestanden delen. Heb je echt windows server nodig voor outlook mail of het draaien van zware databases oid? Anders zou ik niet gaan klieren met een laptop en draadloos, en wel om de redenen zoals hierboven al genoemd.

het is voor mij helemaal nieuw

maar ik heb via vuze nu windows server 2003 gedownload deze kan ik echter niet op mijn laptop instaleren

en de server die ik wil gaan maken is bedoeld voor dat ik thuis op mijn overige computers gewoon kan inloggen via die server net zoeits als ze bijvoorbeeld bij een sgool doen

en ik wil er een game server opzetten (ik weet hoe dit moet maar had geen server )

het is voor mij helemaal nieuw

maar ik heb via vuze nu windows server 2003 gedownload deze kan ik echter niet op mijn laptop instaleren

en de server die ik wil gaan maken is bedoeld voor dat ik thuis op mijn overige computers gewoon kan inloggen via die server net zoeits als ze bijvoorbeeld bij een sgool doen

en ik wil er een game server opzetten (ik weet hoe dit moet maar had geen server )

Een game-server icm WiFi lijkt me toch een echte no-go, daar zijn die latencies veel te variabel en hoog voor. En wat een sgool is weet ik niet, maar wij hebben hier op de zaak 60+ servers draaien, en geen enkele is verbonden via WiFi kan ik je vertellen..:) Als je het goed wilt doen zal je een flinke laptop moeten hebben, voor een server is naast de processor en de hoeveelheid RAM geheugen ook het aantal iops wat een harde schijf kan leveren van belang, en daar blinken laptop schijven nou niet echt in uit kan ik je zeggen. Nog even afgezien van het feit wat windows server zelf aan resources nodig heeft.

En als je ook met vrienden, die via internet jouw server gaan gebruiken, wilt gamen wordt het helemaal leuk als je een huis, tuin & keuken tele2 adsl abonnement hebt oid, dat wordt jeukend traag denk ik..

dan wil ik aleen een server op een laptop draaien zodat ik in huis een kleine server heb want ik wil gewoon wat expirimenteren met computers heb een asus m70vr die kan da wel aan ! en gewoon dat ik vanaf een laptop een server draai en dat mijn ouders ik en mijn broertje daarmee verbinding kunnen maken vanaf een andere laptop

Dat inloggen zoals op scholen en veel bedrijven is voor thuis een absoluut onnodig, daarbij komend dat Windiows Server 2003 op een laptop al helemaal niks is.

Zet een verse XP op je laptop, installeer de drivers en hang hem via een UTP-kabeltje aan je modem/router. Ga dat eerst maar eens doen.

Dan kun je gewoon je game installeren en een server starten, bestanden/printers/whatever delen, en gewoon allerhande taken zoals synchroniseren. En dan nog niet te spreken over portforwarding als je extern ook je server zou willen benaderen.

ik wil gewoon met windows server werken

en dat gebruikers er op kunnen inloggen

als het mogelijk is draadloos

en anders wil ik graag weten wat ik er voor nodig heb ?

Het goedkoopste en zonder koeling problemen is een oude Desktop.

Dan geen windows maar Linux Xubuntu op deze oude bak zetten en alles zal via deze kunnen surfen.
Dus een Desktop kast ergens verstoppen en draadloos kan ook.
Linux word vaker gebruikt dan Windows voor servers, ze zijn bij grote bedrijven tenslotte al jarenlang marktleider en het is nog gratis ook.

Bovendien hoef je voor Linux Xubuntu geen anti virus te draaien of je neemt de gratis voor de rest te beschermen want deze servers hebben het zelf niet nodig.
Ik kan alleen een virus installeren na geven wachtwoord dus hoe doe je dat als crimineel?

Waarom valt jouw keuze op Linux voor een inlogserver (Novell look-a-like)? Naar mijn weten is al dat spul gewoon Win2k3.

Voor een Homeserver is Linux voor de gevorderde gebruiker goed geschikt. Echter als dit één van je eerste keren is raad ik je aan gewoon XP erbij te pakken en eens wat te klooien.

Voor Linux kun je altijd beter gewoon antivirus-producten installeren, er zijn genoeg UNIX virussen in omloop. De security van Linux-based systemen is vele malen beter, dat ontken ik niet.

1 Een anti virus programma voor Linux server kan het verspreiden van virussen tegen gaan.

2 Om een virus actief te maken moet ik handmatig een wachtwoord invoeren.
Dus een server besmette is lastiger.

3 Windows servers kosten geld, Linux bied alleen tegen betaling ondersteuning of via een forum zoals deze of het Ubuntu forum.

4 Voor beginners is Linux lastiger, maar er zijn voldoende Engelstalige boeken.

5 U mag mijn adviezen volgen maar hoeft natuurlijk niet, U bepaalde zelf wat U wilt en ik weet alleen dat vele voor Linux kozen omdat stabiliteit en betrouwbaarheid vaak belangrijker is dan snelheid.

1 Een anti virus programma voor Linux server kan het verspreiden van virussen tegen gaan.
Dat zei ik ook al...:rolleyes:

2 Om een virus actief te maken moet ik handmatig een wachtwoord invoeren.
Dus een server besmette is lastiger.
Bedoelde ik ook al met betere security, al zijn er altijd exploits in een OS aanwezig.

3 Windows servers kosten geld, Linux bied alleen tegen betaling ondersteuning of via een forum zoals deze of het Ubuntu forum.
''Linux'' biedt zelf geen ondersteuning. Het is oorspronkelijk de naam van de kernel, maar wordt ook veel gebruikt als verzamelnaam voor de verschillende distro's.

Ondersteuning wordt in alle vrijwilligheid gegeven (enkele distro's uitgesloten), omdat de basis van ontwikkeling Open-source is. En dat maakt een groot verschil in prijs.

4 Voor beginners is Linux lastiger, maar er zijn voldoende Engelstalige boeken.
En de beginners dan, die meestal het technische Engels niet (volledig) machtig zijn?

5 U mag mijn adviezen volgen maar hoeft natuurlijk niet, U bepaalde zelf wat U wilt en ik weet alleen dat vele voor Linux kozen omdat stabiliteit en betrouwbaarheid vaak belangrijker is dan snelheid.
Ik geef slechts mijn mening over het softwaregebruik van een Homeserver. Deze hebben meestal weinig taken te verdragen, staan netjes met een firewall en een antivirusscanner geïnstalleerd en draaien vooral op Windows, daar de gemiddelde computeraar daarmee meer vertrouwd is.

Voor de meer professionele servers is een Linux distro wel aan te raden, servers waar een zeer hoge uptime van verwacht wordt en zonder (veel) fouten kan opereren.

Ikzelf ben ook een fervente Linux-gebruiker (vooral op server-gebied), maar ik spreek hier vanuit het oogpunt van de TS.

Iedereen is vrij om de software te gebruiken die hij/zij prettig vindt, dus laten we elkaar daar niet op aanspreken.

Laatst bewerkt:
okeej ik wil linux dan wel downloaden

weet je de site

of de versie die ik moet downloaden ?

en ik wil het zo hebben dat ik op de server kan inloggen en mijn broertje tegelijk

gewoon met aparte gebruikersnaam en bureaublad en al

kan dit met linux ?

Ten eerste, let eens op je interpunctie. Dat leest een stuk prettiger.
Ten tweede, vragen via de mail worden niet beantwoord, daar is dit mooie forum voor.:rolleyes:

Goed. Ik zal je een en ander uitleggen.

Ik weet genoeg sites waar je Linux distro's vanaf kunt halen, met een beetje Googlen was je dat ook opgevallen. Linux kan (net als Windows) via software werken als inlogserver.

Dit soort oplossingen is voor thuis NIET haalbaar. Ten eerste: je moet over een zeer goede server beschikken die veel snelle connecties tegelijk af kan handelen (een erg sterke CPU, meerdere Gbit lijnen, zeer snelle SAS/SCSI schijven). Wat ik tot nu toe uit je verhaal lees heb jij dat niet ter beschikking. Dan heb je ook nog software wat (als je er geen ervaring mee hebt) zeer moeilijk te configureren is.

Ik adviseer je het volgende: ga niet met bovenstaande aan de slag. De software is in de meeste gevallen niet gratis en erg moeilijk te configureren. Pak je laptop erbij (of gebruik een andere PC die je als server wilt gaan gebruiken), installeer er Windows XP/Vista (mijn voorkeur ligt bij XP voor een Homeserver) op, installeer alle benodigde drivers, leg hem via een UTP-kabel aan het netwerk (dus niet draadloos!) en begin simpel. Zet er een aantal gedeelde mappen op en laat het automatisch synchroniseren. Deel de aangesloten apparaten zoals printers eens.

Kortom, begin simpel. Anders kom je er niet.

nou ik heb gehoord dat meerdere mensen voor thuis voor 5 computers een laptop kunnen gebruiken als server dus dit is wel haalbaar

het enige wat ik wil weten is hoe ik het inlogscherm op mijn andere computers krijg want de server is al helemaal ingesteld aleen ik weet niet hoe ik er verbinding mee moet en kan maken

nou ik heb gehoord dat meerdere mensen voor thuis voor 5 computers een laptop kunnen gebruiken als server dus dit is wel haalbaar

het enige wat ik wil weten is hoe ik het inlogscherm op mijn andere computers krijg want de server is al helemaal ingesteld aleen ik weet niet hoe ik er verbinding mee moet en kan maken

Als hij helemaal ingesteld is, heeft iedereen dus ook een eigen account op de server? Lees je anders even in, systeembeheerders van de windows servers hier worden regelmatig bijgespijkerd met cursussen etc, dus het lijkt me sterk dat jij er eentje in een middag even eentje optuigt. Ik denk dat er op dezelfde plek waar jij windows server "gekocht" hebt ook wel wat ebooks te vinden zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan