laptop crasht bij inloggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

OkashiChan

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
hoi

mijn laptop start snel op... tot ik mij inlog en op 'ok' klik, dit probleem is er al enkele dagen. Soms duurt het gewoon erg lang eer ik ingelogged geraak, soms geraak ik gewoon niet ingelogged en blijft het systeem hangen op een zwart scherm (waar enkel mijn cursor te zien is).

wat ik onlangs heb veranderd aan mijn laptop:

Ik had een probleem met video's afspelen, dus heb de driver van mijn videokaart geupdate (via 'dell system detect'), waarna dat probleem opgelost was. Het vreemde is dat ik het hienet via 'dell system detect' opnieuw een scan heb gedaan en er nu plots een hele hoop 'recommended' updates komen... daterend tot terug in 2010 :S

Gisteren heb ik ook de 'belangrijke updates' van windows, office,... gedaan (windows upate).

programma's die onlangs zijn geïnstalleerd en msconfig:

programmas.jpg
opstartopstarten.jpg
opstartservices.jpg

ik ga eens proberen of het probleem er ook is als ik in 'safe mode' opstart.

Het is duidelijk dat de laatste update niet goed functioneert. Verwijder deze als volgt:
1. Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: devmgmt.msc
2. Selecteer het betreffende apparaat ➟ rechtsklikInstallatie ongedaan maken
Herstart.

Doe vervolgens deze handelingen:
Is na het herstarten bij apparaatbeheer een onbekend apparaat gevonden, zoek dan de Hardware-id op de volgende manier:
1. Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: devmgmt.msc
2. Selecteer het betreffende apparaat ➟ rechtsklik ➟ Kies Eigenschappen
3. Selecteer tabblad Details
4. Kies bij Eigenschap ➟ Hardware -id's
5. Zoek op www.pcidatabase.com om welk apparaat het gaat
6. Lees dit artikel om uit te zoeken hoe dit werkt
7. Vervolgens heeft deze site meer dan 4Gb aan stuurprogramma's voor meer dan 22.000 apparaten

Voorkom tenslotte dat Windows Update het stuurprogramma bijwerkt.
Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: control sysdm.cpl,,2 ➟ klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'.
Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.

Laatst bewerkt:
...maar het startprobleem is er al van voor de windows update van gisterenavond?

Zo, 105 programma's geinstalleerd, dat is wel redelijk veel.
Kan ook wel, maar dan moet je eigenlijk vanaf het begin bijhouden wat de programma's zoals installeren, zoals services, opstartende processen, en automatische updates.
Doe je dat niet, is het als russisch roulette.
Dorado heeft al wat neer gezet, kijk wat je daarmee kan.

Ik zal je proberen zo kort mogelijk uit te leggen hoe het werkt.
Je ziet in de plaatjes van je afbeeldingen van programma's en onderdelen alle uninstall's van de programma's die geïnstalleerd zijn.
We kunnen er zien dat het een dell computer is, of installeerde je software van dell op een ander merk?
Je ziet er ook niet welke processen bij het programma horen, je ziet alleen de programma namen.
In dit topic (klik), lees mijn berichten eens door, je kan er de indruk krijgen hoe het werkt met windows services.
Ook in Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer\Systeemconfiguratie > tabblad opstarten zie je welke processen er op starten.
Dan wordt het tijd om te kijken in de instellingen van de programma die bij die startende programma's hoort en niet alles maar mee te laten starten als windows start.

Dus je kan in de veilige modus zonder netwerk (F8 toetsen na opstarten) opstarten, en via Systeemconfiguratie > tabblad opstarten eerst eens van alles uit gaan vinken.

Maar dat is normaal gesproken niet hoe je dat het beste kan doen, nu moet je wel even dat zo doen om het 1 en ander werkbaar te maken.
Want in de instellingen van de programma's zelf zijn meestal opties waar je dat uit kan schakelen, dan zal het in > tabblad opstarten ook uitgevinkt zijn.
Sterker nog, als de instellingen in het programma niet gewijzgd worden en je vinkt het in > tabblad opstarten uit, heb je kans dat diezelfde regel er later dubbel in staat, 1 keer aan en 1 keer uitgevinkt.

Van de 105 programma's dus gaan uitzoeken wat wel belangrijk is zoals eventuele antivirus software.
Niet alle 105 programma's zullen automatisch een services en/of 1 of meer prcessen starten, maar waarschijnlijk een hele hoop wel.
En schakel je software daar uit van bijvoorbeeld een muis, zal de muis nog gewoon werken, alleen de software om instellingen voor de muis in te stellen zullen wat kaler zijn.

Als je rechtsklikt op de taakbalk en klikt op Taakbeheer, dan zie je in tabblad processen welke processen er gestart zijn.
In tabblad services zie je welke services er gestart zijn.
Uiteraad moet je niet alles uit schakelen, verbreek eventueel de verbinding met internet zodat je rustig en veilig dit alles kan doen.

Systeemconfiguratie > tabblad opstarten > de regel opdracht, daar zie je de locatie van het automatisch opstarten proces (bestand)
Via dat kan je er achter komen bij welk programma het hoort als dat niet direct zo opvalt.

Lees deze om te zien hoe je gedetaileerd naar informatie kan zoeken op je computer.

Ik raad je aan niet de services in Systeemconfiguratie > tabblad Services te beheren maar in C:\WINDOWS\system32\services.msc
Daar staan ook meer beschrijvingen bij.
En wanneer je een service uitschakeld in services.msc kan je die daarna ook uitschakelen in Systeemconfiguratie > tabblad Services

Laatst bewerkt:
Wat ik niet snap is dat ik 88 processes draaiende heb.. en als ik 'geef processen van alle gebruikers' aanvink er echt dubbel zoveel zichtbaar zijn? Er is maar één account op mijn laptop: mijn account. Is het misschien het verschil 'als administrator'?

En wat is akamaitechnologies? Ik heb het gegoogled maar er wordt nogal wat tegenstrijdige info gepost :(

Laatst bewerkt:
Ja Ellen, dat zijn processen en services van allerlei programma's die je installeerde (infecties uitgesloten) en nu mee opstarten.
Omdat je dat niet wist dat je dat eigenlijk beter vanaf de eerste software die je gaat installeren in windows dat alles bij kan houden, heb je er nu zoveel.
Er zijn ook programma's die wel 2 of 3 processen starten, op dit moment is dat lijstje aardig lang.
Onderin taakbeheer zie je altijd het aantal van alle processen, ook als alleen de processen van Ellen getoont worden.
Als je in de veilige modus opstart zullen al die porcessen niet laden, omdat dan de minimale stuurprogramma's geladen worden.

Ik heb ook de intentie nu om jou dan te vertellen hoe je dat kan doen, zoals systeemconfiguratie, en Services.msc
Als wij hier op al die processen moeten gaan googlen om te kijken bij welk programma ze horen, dan kunnen wij nog niet in de instellingen van jouw programma's kijken.

Het beste kan je er een soort ritueel van maken voor elk proces apart, en dat alles bijhouden in kladblok via kopieren en plakken, of als het niet te kopieren is even intypen.

Je bent nu ook online dus je kan zoeken op internet.
In systeemconfiguratie zie je de locatie en bestandsnaam van het proces wat gestart wordt onder Opdracht.
Ook kan je in taakbeheer rechtsklikken op een proces en de Eigenschappen zien.
Mijn antivirus heeft alles ondergebracht in 1 service, dus die zie ik niet in systeemconfiguratie tabblad opstarten, ik heb daar 1 proces aangevinkt.
Ik beheer al mijn services, zet ze op handmatig als het bij een programma hoort wat ik niet constant gebruik zodat niet de gehele tijd processen horende bij die service geladen zijn in het geheugen.
een service kan meerdere bestanden starten.

Nu zijn services in services.msc en in tabblad services van systeemconfiguratie met elkaar verbonden.
Dus alleen in tabblad services van systeemconfiguratie een service uitschakelen en er is nog kans dat die weer gestart wordt next time.

Nu is het opzich niet moeilijk, alleen al die verschillende processen, dat maakt het veel.
Waarom het van belang is te weten bij welk programma een proces of een service wat start hoort is belangrijk, omdat je eerst in de instellingen van het programma zelf moet zoeken of het daar uit te schakelen is.
Anders blijven die instelling weer opstarten, next time.

En zo moet je dus per programma ook weten wat het doet, zoals automatisch updates, of waarschuwingen (beter) zo instellen dat je wel gewaarschuwd wordt, zoals java updates en dat soort software, daar mee achter lopen is een veiligheids risico.

Kijk eens rustig rond en google wat op die benamingen, kan je nu die dell in de veilige modus opstarten en op een andere computer internetten, dan kan je dat ook nog tegelijk doen.
Niet alle programma's kunnen starten in de veilige modus, je kan dan niet daar in de instellingen van programma's kijken in de veilige modus, vandaar dat ik voorstelde dat je geen verbinding maakt met internet als je de opstart processen gaat instellen.
Dan kan je namelijk eerst in tabblad opstarten zo'n beetje alles uitschakelen, en daarna in de gewone modus aan het werk (zonder verbinding) om dat alles op te bouwen.

Services die gestart worden door een programma, dus op handmatig staan ingestelt, die blijven als je het programma sluit meestal geladen.
Die kan je in services.msc via de eigenschappen van die bepaalde service dan stoppen.
Bekijk dat alles eens rustig, aangezien jij wel een manier nodig hebt zodat je in de toekomst die dingen bij kan houden.
Want als je dat bij houdt telkens als je iets installeerd, heb je er minimaal een minuutje werk van.

Nu moet je dat misschien nog een beetje eigen worden, neem de tijd, haastige spoed is meestal niet goed.

PS, daarom gaf ik je deze link:
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ef-programma?p=4808718&viewfull=1#post4808718

Laatst bewerkt:
Untitled 1.jpg dit zijn de processen zonder 'andere gebruikers', ik heb ze wat proberen ordenen... Ik heb een Brother printer waar nogal veel mee opstart (nuance), er zijn ook veel AMD-processen lijkt het.

Met het zoekwoord 'akamai' vind ik niks :x

Vertel me eens wat je op je computer vindt bij de term akamaitechnologies

Ik zal je een trukje leren:
Je opent de map C:\Windows\System32
Zet menu beeld op Detials.
dan klik je in menu beeld op Details Selecteren...
Vink daar het detail "Bedrijf" aan.
Dan zie je bovenin bij naam enzo ook Bedrijf staan.
Klik daarop en de bestanden worden gesorteerd op Bedrijf (kan ook via menu beeld)
Kijk daar maar eens welke bedrijven er systeem bestanden in jou windows hebben geinstalleerd.
niks verwijderen, op die manier kan je info verzamelen.
bestandsnamen bij het bedrijf akamaitechnologies kan je misschien tegen komen.

oh en doe je dit in de map C:\Windows\System32\drivers, dan kan je zien welke fabrikanten er drivers hebben geinstalleerd voor de hardware op jou computer.

Die brother processen kan je in de software van brother zo instellen dat deze niet starten samen met windows.
Bij de klok in de taakbalk zal het ook wel druk zijn denk ik.
en als je iets niet vindt direct, raak niet in paniek, dan zoeken we gewoon verder.
En als ik niet in staat ben direct te reageren, omdat ik ook andere dingen moet doen, heb dan wat geduld, het gaat goed komen, het is gewoon een beetje een rommeltje daar wat opgeruimt moet worden.

http://systemexplorer.net/file-database/file/netsession_win-exe
Alleen lezen, niks downloaden o.d.

C:\Users\Ellen\AppData\Local\Akamai\netsession_win.exe = C:\Gebruikers\Ellen\AppData\Local\Akamai\netsession_win.exe

Daar moet die staan.
Bekijk daar eens details van.

Is verborgen, in mapopties zorgen dat verborgen bestanden getoont worden.

Niet verwijderen, dan kan nog niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ellen, de bijlages zijn ongeldig als ik er op klik.

2rqg8w0.jpg

Ik ga zo een tuk doen, dan gaan we later verder en zal ik je proberen zo veel mogelijk te leren hoe deze problemen in de toekomt te voorkomen, sleep well. :)

Hoi, de namen waren in je afbeeldingen niet allemaal goed te zien:

attc1y.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan