Laptop doet niets meer (niet op voeding / batterij)

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
De laptop heb ik redelijk veel gebruikt, het is een Dell Latitude e7450. Na het aanzetten (alleen op de batterij) was er geen reactie. Vervolgens heb ik de voeding aangesloten, en toen was er nog steeds geen reactie. Ik heb meerdere voedingen voor dit type, maar ook met de andere voedingen deed de laptop het niet.

Ook in een repairshop hebben ze nog een nieuwe voeding aangesloten, maar ook daar was geen reactie. Reparatie zou veel te duur worden, dus dat zie ik niet als optie. De originele voedingen hebben op de kabel die in de laptop gaat een blauw brandend ledje, als ik deze in een goed werkende laptop steek (een andere laptop van mij), dan blijft dat blauwe ledje gewoon branden. Als ik echter de stekker in de defecte laptop steek, gaat het blauwe ledje uit. Het lijkt een soort van kortsluiting (misschien precies in dat gedeelte?).

Is er iemand die hier nog een goede tip kan geven?

Groeten, Tino

CMOS (knoopcel) batterij vervangen.

Loskoppelen: Haal de netadapter en alle externe apparaten (muis, USB-sticks, enz.) uit het stopcontact.

De laptop openen: Draai de laptop om en verwijder de schroeven waarmee de onderkant is bevestigd. Til het onderste paneel eraf.

De batterij loskoppelen: Zoek de batterijkabel die de batterij met het moederbord verbindt. Trek de plastic connector voorzichtig recht uit de aansluiting.

Statische elektriciteit afvoeren: Houd de aan/uit-knop 60 seconden ingedrukt. Hiermee wordt eventuele resterende elektriciteit in de circuits van het systeem ontladen.

Opnieuw aansluiten en testen: Sluit de batterijkabel weer aan, plaats de onderkant terug, sluit de netadapter aan en probeer de laptop aan te zetten.
Handleiding.

Bron: AI 2026

Het kan zijn dat het geheugen kapot is. Vervang deze en daarna omdat je de laptop toch open hebt, kan je ook de CMOS batterij vervangen.
Ik kan er niet uitmaken dat je wel lampjes ziet branden? Is dat wel zo, kijk even naar deze afbeelding, daar staat wat het kan zijn.

Bijlagen

• Screenshot 2026-05-17 at 17-00-32 Imgur The magic of the Internet.webp
    Screenshot 2026-05-17 at 17-00-32 Imgur The magic of the Internet.webp
    61,9 KB · Weergaven: 3
Hoi Senso, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb je voorstel uitgevoerd, ik heb de batterij verwijderd en ook gemeten, die had een spanning van 2,8V (het is een 3V batterij), meestal doen apparaten het nog wel op een batterij waarvan de spanning iets lager is. Tenzij het hier cruciaal is???

Ik heb vervolgens alles weer aangesloten, en de voeding aangesloten, meteen ging het ledje van de stekker (die je in de laptop steekt) weer uit.

Helaas heeft dit niet geholpen.

Ik heb ook de ssd- kaart verwijderd, omdat ik wou zien of ik de data die erop staat gewoon kon uitlezen. Ik heb het in mijn dockingstation gestoken, maar zelfs bij schijfbeheer, komt de SSD niet in beeld 🤬, dat vind ik eigenlijk nog wel het vervelendste. Volgens mij heb ik veel gebackupt, maar ik wou het toch graag nog even checken.

Het is een vreemde situatie;

1. de voeding doet het dus niet, het ledje van stekker gaat meteen uit, ik heb het vermoeden dat als ik de stekker in de laptop steek, de voeding meteen in een overlevingsstand gaat, om zelf niet defect te gaan, dat is een vermoeden, maar ik weet niet of Dell zoiets ingebouwd heeft. Als ik de stekker uit het stopcontact heb gehaald, en ik stop het er even later weer in, dan brand het ledje wel weer op het gedeelte dat je in de laptop steekt. En op een andere laptop functioneert ie wel gewoon.

2. De batterij heeft volgens mij voldoende spanning?

3. De SSD doet het niet in het dockingstation.

Ik zie ook een reactie van Femke98: "misschien is het geheugen kapot". Als het zo is dat deze klachten komen door een kapot geheugen wil ik dit met alle liefde vervangen, misschien dat er meer mensen zijn die deze klachten herkennen?? Ik heb namelijk niet zomaar een nieuw geheugen.

@femke98, er branden helemaal geen lampjes, kortom het lijkt gewoon dood. Dus het overzicht daar kan ik helaas niets mee.

Kortom het zou fijn zijn als bekend is dat niets functioneert, als alleen het geheugen kapot is, of zie je dan alsnog het powerlampje branden?

Als laatste nog de vraag mbt de SSD, hoe kan ik dit evt nog uitlezen, het is wel vreemd dat helemaal niets meer werkt.

Groeten, Tino

Hoi Femke98,

Bedankt voor je snelle reactie, ik heb de opties op de Dell-site gelezen, maar de enige optie voor mijn probleem, die ik lees, zou eventueel een vastzittende aan/uit knop zijn, maar die klikt prima. Ik heb er nog even wat lucht in geblazen, maar zelfs dat helpt helaas niet.

Wat betreft de SSD, die heeft in de laptop een behuizing die als adapter werkt om het op de sata-aansluiting in de laptop te kunnen steken. Deze kan ik ook zo (net als andere HDD's) in mijn dockingstation steken, maar dat heb ik al geprobeerd, maar helaas komt daar geen reactie op. Misschien moet ik nog ergens anders rekening mee houden, maar ik weet niet wat.

Groeten, Tino

Terug
Bovenaan Onderaan