Laptop kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

merijntje13

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 nov 2009
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe laptop aanschaffen.
Ik wil hem gaan gebruiken voor school. Dus voornamelijk tekstverwerken en internetten.
Mijn budget is niet meer dan 500 euro. Wat is de beste laptop die ik voor dit budget kan aanschaffen?

Groeten Merijn

Gewoon zoeken bij google,
Zorgen dat het genoeg ram-geheugen heeft en een redelijke processor heeft. Ik zou trouwens aanraden om voor school gewoon xp te gebruiken of in ieder geval word 2003. Zelf heb ik daar namelijk ook problemen mee gehad . :rolleyes: Goede videokaart heb je ook niet nodig aangezien je hem voor school gaat gebruiken. Oftewel genoeg te vinden met jou budget. (als je maar goed zoekt)
Succes! :thumb:

@ihatevista : ik sta zo'n beetje bekend (geloof ik) om mijn soms vrij directe antwoorden, dus ik zal mijn reputatie maar eer aan doen:
is dat nu een erg zinvol advies dat je merlijntje13 geeft, m.a.w. hééft 'ie daar veel aan? Zoeken op Google en XP of Word2003............?
Dan heb ik het nog niet eens over die 'rare' (en in mijn ogen onbegrijpelijke) zin in je advies:

Ik zou trouwens aanraden om voor school gewoon xp te gebruiken of in ieder geval word 2003. Zelf heb ik daar namelijk ook problemen mee gehad.

Wát bedoel je daar nu eigenlijk mee? XP of Word2003? In plaats van wát dan? Wát is de relatie tussen Windows XP en Word2003?

@merlijntje13:
- aan welke beeldiagonaal denk je? 15 - 17 - 18 ?
- Is 2 jaar of meer garantie belangrijk?
- doe je echt nooit een spelletje met het ding en indien toch wel, welke?
- is er een merk dat je absoluut niet zou willen? (I.v.m. reputatie o.i.d.)
- heb je al eens eerder een laptop gerhad en zo ja, wélke precies?
- wat voor laptop hebben je klasgenoten? (Merk en type?)

Laatst bewerkt:
Ik zit te denken aan een 15,6 inch. Wil namelijk niet zo'n groot scherm en 15,6 inch is wel prima. 2 jaar garantie is niet echt belangrijk.
De laptop ga ik helemaal niet voor spelletjes gebruiken. Het is dus puur voor school.
Ik heb ook niet echt een merk dat ik niet zou willen.
Veel van mijn klasgenoten hebben een dell. Misschien is dat een optie?

Mvg

Ik denk dat beide wel aan je eisen voldoen, maar voor wát voor schoolwerk ga je 'm gebruiken?

Het zoeken naar een laptop op internet kan een hels karwei zijn, zeker als je niet een heel gevorderde computergebruiker bent. Je komt vrij snel in dwaalsporen van type-nummers, processoren, videokaarten... Mijn advies zou zijn om eens bij een computerzaak langs te gaan.

Maar... je kunt natuurlijk wel een heel eind komen met wat tips van andere gebruikers en het internet!
Gaat het om een middelbare school of hogeschool/universiteit? Deze laatste instellingen kennen namelijk vaak een speciaal 'notebookproject' voor (aankomende) studenten. Deze zijn qua specificaties goed gericht op het schoolgebruik en zijn vaak gunstig geprijsd. Het loont de moeite om dit even uit te zoeken, denk ik.
Ik begrijp dat je ermee wilt internetten, Office'en en ongetwijfeld ook af en toe een filmpje kijken of een foto'tje bewerken. In principe kan elke laptop die je nu koopt dit prima aan. Doel is dus om zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen ;)
Mijn advies zou zijn om in ieder geval een Windows 7 laptop aan te schaffen. De recensies over dit besturingssysteem zijn lovend en uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het sneller en betrouwbaarder werkt dan Vista. Bovendien ben je zo beter future-proof.

Voor wat betreft de overige componenten:

processor: zorg dat die dual core is (wat ze tegenwoordig praktisch allemaal zijn), want dan kun je gemakkelijk multi-tasken op je laptop (lees: een verslag typen terwijl je media player aanstaat en je ondertussen je mail checkt...). Gezien je budget zal er vaak gekozen worden voor AMD-processoren, omdat die vaak wat gunstiger geprijst zijn. Mocht je voor je geld ergens een laptop zien met een Intel Dual Core of een Intel Core 2 Duo, dan is dat (in mijn ogen) zeker een pluspunt.

geheugen: standaard is dit richting 4gb aan het lopen. Ik zou geen genoegen nemen met minder dan 3 gb. Niet omdat die anders zoveel trager is, maar meer omdat 4 gb zo standaard aan het worden is

videokaart: ideaal dat je eigenlijk geen spelletjes wilt spelen! Dit betekent dat je genoegen kunt nemen met een on-board videokaart van Intel (Intel GMA xxx). Een losse videokaart kost namelijk snel meer geld. Twijfel je of misschien een keer een serieus spel wilt doen (geen simpele windows-spelletjes of oude spellen, maar iets wat nu in de winkels te koop ligt), dan kun je kiezen voor een simpele losse videokaart, bijv. de HD4200/HD4300 of de Geforce 8400/9300.

HD: voor schoolwerk zal de grootte denk ik geen grote rol spelen bij jou. Wil je echter veel films downloaden en bewaren op je notebook, dan kun je denken aan een 320gb of een 500gb schijf.

Accu: cruciaal kan dit punt zijn voor je laptop. Wil je 'm veel onderweg gaan gebruiken (trein) of is er op school een grote schaarste aan stopcontacten? Zorg dan dat je een notebook uitkiest die een paar uur op de accu kan lopen. Besef wel dat veel accu's na 2-3 jaar verslechteren en de accutijd steeds beperkter wordt.

Schermgrootte: grofweg kun je kiezen voor een netbook (zo'n kleine, ultra-portable computer), een 15,6' of een 17' of groter. Als je er mee wil gaan reizen (van school naar huis, in trein o.i.d.) denk dan aan een 15,6'. Deze zijn lichter en hiervoor zijn goede rugtassen beschikbaar. Een netbook kan ideaal zijn, maar deze zijn niet krachtig, en feitelijk alleen bestemd voor office en simpele internetpagina's.

De rest hangt sterk af van je eigen voorkeur. Heb je een voorkeur voor een bepaald merk (of juist een merk dat je absoluut niet wilt), vind je 'm mooi, wil je ingebouwde webcams e.d. Ik zou op deze punten gaan schiften als je een paar notebooks hebt overgehouden, nadat je ze op de grote punten beoordeeld hebt.

Ik zou met bovenstaande adviezen de websites van grote fabrikanten afgaan: Asus, Acer, DELL, HP, Toshiba, Packard Bell en eens kijken welke laptops in aanmerking komen.
Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan