Laptop problemen

Ik heb dit gevraagd bij iemand die dit doet en/of hij anders iemand wist maar hij gaf het advies om hem via HP terug te sturen.

Vandaag is mijn laptop weer teruggekeerd uit Hongarije. Hopelijk hebben ze er geen Russische spam opgezet ;-)
De SSD schijf was kapot en is vervangen, het moederboard was kapot en is vervangen en een luidspreker was kapot en vervangen.

In de meegestuurde brief staat: Zie afbeelding en ik hoop op een reactie want ik geen idee wat dit is of wat ik dan precies moet doen.
20260310_170449.jpg

Wanneer je besluit BitLocker (zonder die spatie) te gebruiken, wees er dan zeker van dat je BitLocker herstelsleutel goed bewaard, op een USB stick of op papier, in een kluis. Als je die kwijt raakt krijg je bij evt. problemen nooit je data meer terug. Vertrouw er niet op dat je die herstelsleutel via Microsoft dan terug kan krijgen. Zelf gebruik ik het niet.

BitLocker
is een ingebouwde beveiligingsfunctie in Windows die gegevens op harde schijven en SSD's versleutelt, waardoor ongeautoriseerde toegang (bijv. bij diefstal) wordt voorkomen. Het beschermt gevoelige bestanden door middel van encryptie, vaak in combinatie met een Trusted Platform Module (TPM)-chip voor maximale veiligheid. Het is beschikbaar op Windows Pro, Enterprise en Education.
  • Werking: BitLocker vergrendelt de schijf. Zonder de juiste inloggegevens of de 48-cijferige herstelsleutel (die in uw Microsoft-account kan worden opgeslagen) is de data niet leesbaar.
  • Apparaatversleuteling:Een automatische, vereenvoudigde versie van BitLocker, vaak ingeschakeld op moderne Windows 10/11-apparaten, ook in de Home-editie.
    • Beheer: U kunt BitLocker in- of uitschakelen via het Configuratiescherm door te zoeken naar "BitLocker beheren".
    • Herstelsleutel: Bij het inschakelen wordt een herstelsleutel aangemaakt. Het is cruciaal deze veilig te bewaren (bijv. in uw Microsoft-account of op een USB-stick).
    • Toepassing: Het is zeer nuttig om verlies van privacy bij diefstal van een laptop of externe harde schijf te voorkomen.
Belangrijk: Als BitLocker om een herstelsleutel vraagt na hardwarewijzigingen of BIOS-updates, moet u de opgeslagen herstelsleutel invoeren om toegang te krijgen tot uw gegevens.

Zorg gewoon voor goede backups.
En mocht je die laptop weg doen, haal dan de HD eruit.

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan