Laptop start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rhye
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rhye

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2003
Hallo, ik weet niet zeker of ik dit in de goede rubriek plaats maar deze leek me de juiste. Ik heb een asus laptop van ca. 5 oud met daarop windows 7. Deze start helaas niet meer op. Na het aanzetten gaan wel het wifi en standby lampje branden, hoor ik een zacht gezoem en wordt de latop warm, maar gebeurt er verder niets; Het scherm blijft zwart en er wordt niet aan de opstartcyclus begonnen. Het probleem is vorige week begonnen. Maar als ik de laptop dan zo liet staan begon de opstartcyclus toch ineens na ca. 30 minuten en kon ik er gewoon mee gaan werken. Als de laptop eenmaal opgestart was was er niets van een verminderde werking ofzo te merken. Nu blijft de laptop echter op zwart en gebeurt er verder helemaal niets meer. Misschien nog het vermelden waard is dat de accu aan het einde van zijn latijn is, maar dat zou volgens mij dit probleem niet kunnen veroorzaken als de lapton gewoon dmv de kabel van stroom voorzien wordt? Graag hoor ik of iemand een oorzaak danwel oplossing weet. Alvast bedankt.

Ray

Hallo

"een asus laptop van ca. 5 oud "

Nu nog enkel het typenr , en we weten over welke laptop we precies spreken ...

Dit is elementaire/nuttige info ...

Het ene model is gevoeliger voor b.v.b. oververhitting (losgekomen g.p.u./motherboard chipset) dan een ander...

Is deze laptop ooit al eens zuiver/stofvrij gemaakt ter voorkoming van langdurige hoge temperaturen ???

Start deze laptop eens op ... enkel op netvoeding ... dus met verwijderde batterijpack.

Vee laptops weigeren immers op te starten met (gedeeltelijk) defekte (kortgesloten) batterij.

"Maar als ik de laptop dan zo liet staan begon de opstartcyclus toch ineens na ca. 30 minuten en kon ik er gewoon mee gaan werken."

Dit lijkt op de symptomen van een losgekomen g.p.u./motherboard chipset.

Laat een spatie tussen de regels , want zo leest dit niet vlot.

Peter

Merk en type zou wel handig zijn ,ja. Bij bijv. een Lenovo kan er een LCD inverter kapot gaan en dat is essentieel voor beeld.

En wie weet is je grafische kaart niet meer okee.....want ook die is essentieel nodig voor beeld.

Nou, dat vind ik een rare bijdrage. Als of iedereene zo maar een nieuwe laptop kan kopen.

Overigens is het nog niet zo oud, kom op zeg. 5 jaar kan makkelijk nog, als je maar geen Win 8 er op draait. Maar win 7 kan makkelijk, uitgaande dat ik de specs niet weet.

Vraag toch maar verplaatst naar de laptopafdeling.

Allemaal bedankt voor de bijdrages.

Ik ben inderdaad niet duidelijk genoeg geweest.

Het type van de laptop is: K70AB.

De laptop is nog nooit van binnen stofvrij gemaakt.

Ik heb geprobeerd op netvoeding op te starten waarbij de batterij verwijderd was, maar ook toen startte de laptop niet op.

Ook heb ik de harddisk een keer losgehaald en weer vastgemaakt en toen startte de laptop zowaar na een minuut of 10 weer op.

Of daar een verband tussen zit durf ik niet te zeggen.

Ik weet niet of de grafische kaart hier iets mee te maken kan hebben, aangezien het is dus echt de complete opstartcyclus is die niet op gang komt.

Een nieuwe laptop is natuurlijk ook een optie, maar heeft vanwege verschillende redenen niet mijn voorkeur.

Hallo

"De laptop is nog nooit van binnen stofvrij gemaakt."

Jammer ... want dit kost slechts enkele minuten tijd en moeite ...

Leesvoer :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ordt-wel-heet?highlight=laptop+stofvrij+maken

"Ik weet niet of de grafische kaart hier iets mee te maken kan hebben, aangezien het is dus echt de complete opstartcyclus is die niet op gang komt."

Deze maakt deel uit van de motherboardchipset.

Indien deze te heet wordt , smelten de soldeerverbindingen tussen deze chipset en het motherboard.

"en toen startte de laptop zowaar na een minuut of 10 weer op"

Dit bevestigd slechts bovenstaande --> de chipset wordt warm , zet uit , en maakt terug verbinding ... uiteraard is dit niet definitief/stabiel.

Hier zie je zo'n laptop met bijna identieke interne konstruktie "gerebald" worden.

Is arbeidsintensief , en zeker niet goedkoop ...

http://www.youtube.com/watch?v=bw-8lIwdzNw

Peter

Beste Peter,

Bedankt voor de informatie, het is me helemaal duidelijk zo.

De noodzaak van een regelmatige schoonmaak is inmiddels ook tot me doorgedrongen.

Ik ga eens bij een professional informeren wat de mogelijkheden en kosten zijn van een reparatie.

vr. gr. Ray

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan