Laptop start wel op, maar geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Firescorpion

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2005
Zoals in de titel staat start mijn laptop wel op, maar ik krijg geen beeld.

Het gaat om een BTO FL90 (aankoopdatum 21-08-07, 2jaar garantie). Tot gisteren heb geen problemen met de laptop gehad. Als ik nu mijn laptop opstart, dan werkt alles zoals het hoort (dvd-rom lampje, hdd spint op en ik kan aan het geluid horen dat Windows 7 ook gewoon opstart), alleen mijn scherm blijft zwart (geen bios, niks).

Ik heb gisteren en vanavond van alles opgezocht wat dit kon zijn. Het volgende heb ik al geprobeerd.
- Laptop opstarten met/zonder accu
- Laptop 1 nacht uit laten staan zonder accu
- Accu er uit en 15sec powerknop inhouden
- Proberen op te starten vanaf Windows installatie dvd
- Opstarten zonder hdd
- Zoeken naar de biosknop voor bios reset (deze heb ik niet kunnen vinden)
- Extern scherm aansluiten
* Met/zonder accu op netstroom en enkel op accu
* Aangesloten vanaf opstarten
* Aangesloten midden in opstartproces
* Aangesloten als de laptop volledig is opgestart
* Als laptop is opgestart en het extern scherm hangt eraan, alle functie (fn) toetsen geprobeerd.

Dit allemaal werkt dus niet en mijn scherm blijft gewoon zwart...

Nu vermoed ik dat mijn videokaart kapot is. Alleen vraag ik mij af hoe dit kan? Te warm of te koud geworden? En waarom mijn backlight niet werkt? Dit heeft toch niks met de videokaart te maken? :confused:

Misschien dat er iemand is die nog iets anders weet wat ik kan proberen. Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Alvast bedankt.

Groeten, Firescorpion

Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat de videokaart 'kapot' is, maar is misschien wel te repareren (zie 2de paragraaf).
Zeker als de laptop flink verstoft is (geweest) kan het zijn dat solderingen zijn losgeraakt door warmteontwikkeling. Die solderingen zullen dan weer 'gereflowed' moeten worden met een gasbrander of verfafstripföhn etc. Dat is overigens geen werk dat je zelf zou moeten proberen, laat dat over aan iemand met ervaring daarin.

Jouw videokaart is uit het apparaat te halen, en dus te vervangen door een andere of mee te nemen naar iemand die dat reflowen voor je kan doen. Toevallig (zie deze discussiedraad) heb ik veel ervaring met jouw (type) laptop. Ook op díe laptop werkte de videokaart niet meer, maar na een reflow-actie weer wel. De gebruiker had de laptop (letterlijk) laten verstoffen, en dus was dat de basisoorzaak voor de warmteophoping en daarmee van zijn videoprobleem.
Aan de FL90 ligt het doorgaans niet, want die heeft (maar liefst) 2 heatpipes, waarvan eentje speciaal voor de videokaart en een goede ventilator. Dus ik verwacht dat met goed gebruik en onderhoud (=het ventilatorroostertje vrijhouden en het stof uit de laptop weghouden of als dat zich toch heeft opgehoopt: Verwijderen met perslucht of zachte kwast) dit probleem niet had kunnen/mogen optreden (áls het met reflowen op te lossen is).

Mocht je zelf de laptop willen disassembleren om te zien of er nu veel stof in zit en de ventilatoren nog goed draaien en of de ventilatoruitgang niet verstoft is: hier staat de disassembly guide (in PDF formaat). Dan kun je ook de videokaart eruit nemen en aanbieden voor reflow of kijken naar een vervangend exemplaar.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs alvast heel erg bedankt voor je reactie. Ik was al op zoek naar een disassembly guide, maar ik heb deze nooit kunnen vinden.

Ik had mijn laptop voor de helft open. Ik kan zien dat er overal wel wat stof in zit, maar niet zo heel gek veel.

Vanavond ga ik het reflowen niet meer proberen. Voor de gpu te reflowen ga ik me wel wat tijd pakken. Alles eens netjes uit elkaar halen, goed schoon en stofvrij maken.

Ik hou je op de hoogte als ik het geprobeerd heb!

Bedankt! :thumb:

Nog even inhakend op je beeldweergave-verhaal: Kijk eens wat er gebeurt als je een externe monitor aansluit, die aanzet en dan de laptop opstart en dan te spelen met de omschakelfunctie naar externe monitor (kijk in de handleiding welke toetscombinatie je daarvoor moet gebruiken). Krijg je dan wél beeld op een gegeven moment, dan is de videokaart niet kapot. Dan zou ik vermoeden dat (onderdelen van) de monitor van de laptop kapot zijn of draadbreuk ergens in de voeding- of datakabels van de monitor etc.

Tijs.

Mag ik ook inhaken? Ik heb ook zoiets met een Dell Latitude D630. Scherm inmiddels zwart, op de op VGA-poort aangesloten CRT-scherm zie je nog net door de streepjes heen dat Windows wordt opgestart en roemloos eindigt in een BSOD (neen, geen driver-kwestie, was het maar waar).
Op YouTube heb ik iemand met een soldeerbout boven een videochip zien zwaaien om 'm aan de praat te krijgen. Ik dacht dat dat een mop was en had die laptop al in de grof vuil hoek gezet. Nu begrijp ik van Tijs dat dit iets serieus is en dat ik misschien nog een kansje heb (dat ding was 3 jaar oud en de rest deed het nog prima). Weet iemand een betrouwbare (semi-)professional die ervaring heeft met dat "flowen" en schappelijke prijsjes rekent?

@minal: Zie in mijn vorige posting dat als op een externe monitor wél beeld verschijnt de videokaart niet kapot is in de sfeer dat het met reflowen te repareren is. Dat geldt vooral/zeker als je pc vastloopt met een BSOD die je op een externe monitor gewoon volgen kunt.

Kan bij jou van alles zijn: Van kapotte voeding-/dataverbinding met de 'ingebouwde' monitor, kapotte videogeheugenchip(s), een probleem in Windows, foute drivers, kapotte gebruikerssoftware, malware, kapotte geheugenchips etc.

Wat je kunt proberen om problemen in Windows uit te sluiten is opstarten van een Live CD, om te zien of daarmee ook de laptop vastloopt. Loopt die daar niet mee vast, dan lijkt het me een probleem in Windows (evt. gecombineerd met problemen in je 'ingebouwde' monitor als je alleen beeld krijgt op een externe monitor).
Je zou bijv. kunnen kijken naar een Ubuntu Live CD of Hiren's Boot CD (je kunt in de laatste kiezen voor zowel Mini Windows XP als Mini Linux).

Samenvattend: ik denk niet dat een reflow actie gaat helpen met je probleem.

Succes,

Tijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan