Laptop valt regelmatig uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thrillseeker

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2002
Hallo,

Ik heb een Acer laptop (Aspire 5102) die ongeveer anderhalf jaar oud is. Dit toestel heeft altijd goed gewerkt, maar door een foutje terwijl ik de partities aan het veranderen was met PM8, was ik gedwongen de laptop te formatteren. Ik heb dan ook maar meteen het bestandssysteem veranderd naar NTFS ipv FAT. Het herinstalleren verliep niet goed, bij een eerste poging bleef hij hangen vlak nadat de setup bestanden gekopieerd waren. Bij een tweede poging lukte de installatie wel zonder problemen.

Echter! Het kan natuurlijk toeval zijn, maar enkele dagen na het formatteren viel de laptop opeens uit. Gewoon baf, uit, terwijl de stekker instak. Het lichtje dat aangeeft of er stroom is, was ook uit. Ik kon de laptop zelfs niet meer aanzetten met de knop! Dat ging pas nadat ik de stekker even uitgetrokken had en dan weer ingestoken. Dan brandde het stroomlampje weer en kon ik hem aanzetten. Bij dat aanzetten duurde het trouwens extra lang voor windows xp opgestart was! Allemaal niet goed....en het werd nog erger: sindsdien valt de laptop dagelijks wel een aantal keren uit op deze manier. Ik word er echt gek van. Ik heb uren zitten nadenken en analyseren waaraan het zou kunnen liggen en ik kom er niet uit.

Mijn bevindingen: Aan de stroomkabel en batterij ligt het niet denk ik. Als er iets mis was met de kabel, dan zou de (volle) batterij het overnemen wanneer de kabel geen stroom meer leverde. Dat is duidelijk niet het geval.

Overhitting dan? Meestal gebeurt het als de laptop al enige tijd opstaat en hij voelt idd wat heet aan (maar: dat heeft hij altijd gehad, het toestel is niet overdreven heet voor zover ik daar over kan oordelen).

Zou het aan het formatteren liggen? Een fout op de HD? Het is toch vreemd dat dit probleem ontstaan is vlak na de herinstallatie van XP.

Nog 2 bemerkingen (die misschien op niets slaan):

- Soms kan ik er uren aan een stuk (zelfs een hele dag aan een stuk!) probleemloos op werken zondat dat ie uitvalt. Soms staat hij nog maar 10 minuten op, en zodra ik hem even op mijn schoot neem, valt hij al snel uit. Althans die indruk heb ik, het kan puur toeval zijn! Maar dit toont alleszins aan volgens mij dat er geen sprake is van overhitting. Dan zou de pc toch niet soms na amper 10 min. uitvallen en andere momenten een hele dag aan één stuk meegaan?

- Ook een verandering t.o.v. vroeger: ik heb sinds het form. vaak een oude externe HD aangesloten op de laptop (staan backup bestanden op). Voor het formatteren heb ik die HD nooit gebruikt. Aanvankelijk leek het alsof hij alleen uitviel wanneer de externe HD aangesloten was, maar het is ondertussen ook al een keertje gebeurd wanneer dat niet het geval was.

Iemand enig idee??? Ik zie het niet zitten om de laptop binnen te brengen, want dat gaat mij ongetwijfeld heel wat kosten, en ik zit krap bij kas. ;)

Groeten!

Laatst bewerkt:
Hievoor zijn helaas vele oorzaken denkbaar.
Zelf heb ik wel eens met een thoshiba gehad dat deze uitviel wanneer ik deze verkeerd bewoog, dat kwam toen door de kaart in het pcmcia slot.

Ook is het moelijk dat je op schoot de ventilatiesleuven afsluit, waardoor de processor te heet wordt.
(Kijken of daar geen stof inzit kan ook geen kwaad)
met pc wizard kun je de temperaturen controleren

Verder kun je met schijf controle kijken of de er iets met de harde schijf is.
de computer > rechtsklikken op de c schijf> eigenschappen > extra > nu controleren.
Beide opties aanvinken en een aantal uren geduld hebben.
Waarschijnlijk krijg je de vraag om dat bij de volgende herstart te doen en dat wil je dan.

Het intern geheugen kun je eventueel controleren met memtest86.
Of met memtest for windows, minder betrouwbaar maar wat makkelijker in gebruik.

Ik had gisteren al Speedfan geinstalleerd, en de gaf volgende temperaturen aan:

HD0: 39°
Temp1: 79°
Core: 83°

Daarjuist heb ik PC Wizard geinstalleerd en die geeft gelijkaardige temperaturen aan:

HD: 39°
Processor Temperature (Core 1): 81°
Processor Temperature (Core 2): 81°
ACPI Themal Zone: 79°

Dat lijkt me wel erg hoog! En dat terwijl de PC hooguit een half uurtje aanstaat. De waarden stijgen bovendien nog steeds, vooral de temp van de HD gaat snel omhoog.

Koeling kapot zo lijkt het? Hoeveel zou het kosten om die te laten repareren?

Groeten

Ondertussen:

HD: 47°
Processor Temperature (Core 1): 85°
Processor Temperature (Core 2): 85°
ACPI Themal Zone: 83°

Wat mij hierin opvalt is dat de ellende begon na het formatteren.
Heb je alle juiste drivers en utilities voor je laptop wel geinstalleerd?
Hieronder zitten o.a. moederbord/chipset drivers die misschien nodig zijn voor de temperatuur regeling in je laptop.

Inderdaad! Dat viel mij ook op.

Het herinstalleren ging trouwens bijzonder moeizaam. Ik heb al tientallen keren mijn dekstop PC geformatteerd en XP herinstalleerd. Meteen na het herinstalleren kon ik aan de slag.

Deze keer was dat heel anders! Nog nooit heb ik zoveel drivers e.d. manueel moeten installeren. Dacht dat dat bij XP niet meer nodig was? Ook de draadloze internetverbinding stond blijkbaar niet standaard geinstalleerd op XP? Daarvoor moest ik eerst de drivers voor de netwerk adapter installeren geloof ik.

Ik vond het alleszins een heel gedoe. Ik zou nu opnieuw willen formatteren, volstaat het als ik alle drivers van de acer website voor mijn type laptop installeer?

laptop processors kunnen en mogen heter worden dan desktops versies
zo'n 90 tot 100C
83c gaat natuurlijk al aardig die richting uit, zeker wanneer de temp verder stijgt bij langdurige belasting.

Speedfan is niet helemaal betrouwbaar, maar geeft bij jou kennelijk de juiste waarde aan.
Deze kun je mooi op de achtergrond laten draaien.

Dan merk je vanzelf of de temperaturen stijgen en als dan de laptop uitvalt, is de oorzaak clip en klaar.

Als het goed is, hoor je de ventilator aanslaan of harder draaien wanneer de temperaturen stijgen. Klopt dat?

Verder controleren op stof.

Een reparerende pc handel (b.v. mycom ofzo) kan er vast wel wat mee.
(je hebt toevallig niet langer dan een jaar garantie?)

Laatst bewerkt:
Inderdaad! Dat viel mij ook op.

Ik vond het alleszins een heel gedoe. Ik zou nu opnieuw willen formatteren, volstaat het als ik alle drivers van de acer website voor mijn type laptop installeer?

De drivers van de acer website heb je zeker nodig, XP heeft dit niet allemaal ingebakken.
Toen ik een Asus notebook laatst van XP voorzag, moesten er zo'n 7 a 8 drivers geinstalleerd worden om alles aan de praat te krijgen. (chipset, audio, video, mousepad, cam, wireless, bluetooth, cardreader)

Neen, geen blauw scherm.

Ondertussen de temperatuur in de gaten aan het houden, en meestal zit die rond 94-95 graden (processor) vlak voor de laptop uitvalt.

Ik ga zodadelijk formatteren en herinstalleren, alle drivers goed installeren en hopen dat ik er dan van verlost ben...

Herinstalleren hoeft misschien niet perse'
Mogelijk is het al voldoende om de drivers te installeren.
Temp is wel hoog, maar wie weet. Je hoort geen ventilator aanslaan?

Het probleem lijkt opgelost! Na het formatteren bleef de processor erg warm worden en de laptop viel nog steeds uit.

Ik heb dan alle drivers van de acer website deze keer geinstalleerd. Een klein bestandje, genaamd 'AMD driver' of iets in die aard, bleek cruciaal te zijn. Nadat deze geinstalleerd was bleef de temperatuur rond de 50 graden hangen, ook na enkele uren.

Ik ben heel blij, bedankt voor de hulp!

Dank je, ik was er niet helemaal gerust op maar dit laat weer eens zien hoe belangrijk de chipset drivers zijn, zeker bij een laptop!
Dus goed onthouden deze, dit probleem zal vast nog vaker voorkomen :cool:

Die chipset drivers ken ik wel, maar niet aan gedacht in dit verband
Volgende keer natuurlijk wel:)
mvg leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan