• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige ALS en EN formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Zapatr,

Ondanks dat je je mij vraag uitstekend beantwoord hebt, zou je kunnen helpen met een variant?

Ik ben opzoek naar een formule wel een "ja" geeft bij

1 van de 7 categorien bij 1 van de 4 accounts of 3 categorien bij geen een van de accounts. Anders een "nee". Ik wil namelijk een kwadrant maken, welke onderscheid tussen "matig" (komt dit daardat er niet de juiste categorien zijn bij het account of juist wel de categorien, maar niet het juiste account). De rest heb ik al gemaakt..

Zie ook voorbeeld..

Bijlagen

Is de uitkomst ook "Ja" als bij de categorieën 3 keer "wenskaarten" voorkomt ?
Of geldt ook nu voor de wenskaarten een afwijkende telling ?

Zijn de voorwaarden die je vermeldt minimum-voorwaarden, of zijn het voorwaarden die alleen voor de vermelde situaties gelden. Ik geef 2 voorbeelden om duidelijk te maken wat ik bedoel:

- Als voldaan wordt aan 1 account en 1 categorie (tegelijkertijd) dan moet de uitkomst "Ja" zijn. Maar als voldaan wordt aan (bv). 1 account en 2 categorieën (tegelijktertijd), moet dan de uitkomst ook "Ja" zijn, of "Nee" ?

- Als voldaan wordt aan 3 categorieëen en geen enkel account, dan moet de uitkomst "Ja" zijn. Maar als (bv.) voldaan wordt aan 4 categoriën en geen enkel account, moet dan de uitkomst ook "Ja" zijn, of "nee" ?

Voor beide geldt ja..

Dus een ja bij 1 of meer categorien EN bij 1 van de 4 accounts. En ook een ja bij 3 categorien of meer ongeacht het account (overige)..

Typ in het bestand Superm2.xls dat ik hier op 12 april plaatste in K11 :
Code:
=ALS(A11:H11="";"";ALS(OF(SOM(SOMPRODUCT((acc=A11)*1);--(SOMPRODUCT((cat=(B11:H11))*1)>0))>1;(SOMPRODUCT(($B$2:$B$7=B11:H11)*1)+(AANTAL.ALS(B11:H11;$B$8)>0)*1)>2);"Ja";"Nee"))

en kopieer met de vulgreep naar beneden.
Let op: invoeren via CTRL-SHIFT-ENTER.
Laat aub even weten of dat antwoord voldoet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan