• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige ALS en EN formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Opzich is het denk ik geen moeilijke functie, maar toch kom ik voorals nog niet geheel uit. Het gaat om het volgende:

In 1 rij heb ik andere een de volgende gegevens staan; supermarkt account en categorieën welke vertegenwoordigd zijn. Nu wil ik basis van "criteria" de "waarde" van de regel bepalen.

Waarde 1; als in de rij het account schuitema, plus, super de boer of jumbo is. En de categorieën in ieder geval 1 van de volgende bevat: schoonmaak, zelfzorg, dieren (en welke nog meer)

Waarde 2; als 1 van beide, dus of 1 van de te bepalen accounts of 1 van de te bepalen categorieën, in de rij voorkomt

Waarde 3 is als geen van beide in de rij voorkomt.

Ik hoop dat het duidelijk is. In het bijgevoegde bestand, heb ik de 3 criteria/waarde als voorbeeld toegevoegd om het een en ander te verduidelijken..

Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In 1 rij heb ik andere een de volgende gegevens staan; supermarkt account en categorieën welke vertegenwoordigd zijn. Nu wil ik basis van "criteria" de "waarde" van de regel bepalen.

Waarde 1; als in de rij het account schuitema, plus, super de boer of jumbo is. En de categorieën in ieder geval 1 van de volgende bevat: schoonmaak, zelfzorg, dieren (en welke nog meer)

Waarde 2; als 1 van beide, dus of 1 van de te bepalen accounts of 1 van de te bepalen categorieën, in de rij voorkomt

Waarde 3 is als geen van beide in de rij voorkomt.

Ik hoop dat het duidelijk is. In het bijgevoegde bestand, heb ik de 3 criteria/waarde als voorbeeld toegevoegd om het een en ander te verduidelijken..

Erg duidelijk is anders.

Je hebt het over Waarden en Categorieën, in je tekst is het een Waarde 1 t/m 3 in je voorbeeld heet deze kolom opeens Categorie....

Begrijp ik het goed dat in de A kolom altijd een 'account' = Supermarkt staat en in de kolommen B t/m F de producten?

N.b En wat bezoel je met ..(en welke nog meer)... bij Waarde (Categorie) 1?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het ook niet helemaal. Je hebt het over 7 categorieen en 4 accounts, maar die zie ik niet zo duidelijk terug in je excel tabelletje. Probeer het even wat duidelijker te omschrijven.

Het is misschien idd niet duidelijke geformuleerd, maar ik denk (hoop) dat het bijgevoegde bestand duidelijkheid schepte. Als ik het anders zeg:

Ik wil de rij beoordelen en de uikomst is dan 1,2 of 3.

Uitkomst 1 krijg je als de rij 1 van de 4 accounts bevat EN 1 van de categorieën (producten zoals jiij zegt)

Uitkomst 2 krijg je als de rij 1 van de 4 accounts bevat OF 1 van de categorieën (producten zoals jiij zegt)

Uitkomst 3 krijg je als de rij zowel geen van de 4 accoutns bevat EN ook niet 1 van de categorieën (producten zoals jiij zegt)

Dit misschien duidelijker?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Clipstra,

Met je eerste bestand snap ik ook niet wat je wilt. Als je nu eens apart toevoegt welke categoriën en welke producten voor kunnen komen, dan kun je waarschijnlijk met En en OF en VERT.ZOEKEN een eind komen.

Geeft iest meer duidelijkheid, één van 4 account = supermarken lijkt me duidelijk.
Echter om welke 7 productcategorieen gaat het, ik kom niet verder dan 3; schoonmaak, zelfzorg en dieren (uit je eerste bericht).

Het gaat om 4 accounts: Plus, Super de Boer, Jumbo en Schuitema

en om 7 categorien bevat onder andere: Schoonmaak, Dieren, Schrijfwaren etc..

De 7 categorien moet namelijk ook nog bepaald worden, dus Top 7 lijst is (nu) nog niet bekend.

Maar goed het aantal en welke maakt voor de methodiek uiteraard niet veel uit..

Dus als ik het goed begrijp is er de mogelijkheid dat er een verkeerd account staat? en is dit ook het geval bij de catagoriën?

Kijk nog eens naar je eigen voorbeeld, volgens mij heb je daar rij 4 en 5 door elkaar gehaald. In rij 5 staat 'Schoonmaak' die zou ik hier juist niet verwachten.

Beste Tim,

verkeerd is niet juiste omschrijving. Maar dan is deze winkel niet interessant genoeg. Echter het kan inderdaad voorkomen dat geen beide in een rij voorkomen..Als dat is wat je bedoelt.

Kijk nog eens naar je eigen voorbeeld, volgens mij heb je daar rij 4 en 5 door elkaar gehaald. In rij 5 staat 'Schoonmaak' die zou ik hier juist niet verwachten.

Inderdaad erg scherp! Sorry, zo maak ik er natuurlijk wel een zooitje van.. Dus hier komt het bestand nog een x..

Sorry voor het ongemak!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heren,

Inmiddels is de lijst met 7 categorien bekend:

Schoonmaak
Geneesmiddelden (zzg)
Dierenvoeding
Schrijfwaren
Huishoud
Wenskaarten
Panty's

En de 4 accounts waren al bekend:

Plus, Super de Boer, Jumbo en Schuitema (C-1000)

Hoop dat dit meer duidelijkheid schept..

Andere oplossing met AANTAL.ALS
Ik gebruik ook twee extra kolommen voor de gezochte waarden.
Het is gewoon niet handig deze in de formules zelf te zetten. Nu kan je snel even aanpassen als dat nodig is.

N.b. gezien de lengte van de formules zit je wel bijna op de grens van wat mogelijk is in één formule hoor. Een voorbeeld:
Code:
=ALS(((AANTAL.ALS(A47;$A$12)+AANTAL.ALS(A47;$A$13)+AANTAL.ALS(A47;$A$14)+AANTAL.ALS(A47;$A$15))*10)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$12)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$13)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$14)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$15)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$16)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$17)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$18)>10;1;ALS(((AANTAL.ALS(A47;$A$12)+AANTAL.ALS(A47;$A$13)+AANTAL.ALS(A47;$A$14)+AANTAL.ALS(A47;$A$15))*10)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$12)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$13)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$14)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$15)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$16)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$17)+AANTAL.ALS(B47:F47;$B$18)=0;3;2))

@ Tim, bedoel je niet gewoon dat je (hulp) kolommen verborgen hebt... ik kon me in eerste instantie helemaal niets voorstellen bij 'verborgen formules'.
smile.gif

.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Tim en Withaar,

Helaas kan ik de bestanden die op de site staan (nog) niet downloaden, wegens veiligheidsredenen. Onze helpdesk is inmiddels bezig dit voor mij op te heffen. Dus tot die tijd kan ik helaas nog niet naar jullie bestanden kijken..Maar in ieder geval alvast bedankt!

Withaar, Wat jij zegt is precies wat ik bedoel alleen ik verwoorde het verkeerd:P

Clipstra, mocht je nog vragen hebben nadat je het bekeken hebt hoor ik het graag

ja, de manier die Withaar voorstelt werkt natuurlijk prima, maar is nogal bewerkelijk en bovendien eindig. Je kan die formule niet aldoor aanvullen tot in het oneindige.

De hamvraag.... wat wil je bereiken met dit truucje? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.... het kan vast ook nog anders.
Kijk eens in de bijlage... ik heb het wat anders opgezet, zit veel simpeler in elkaar. Mischien niet direct één op één toepasbaar met wat je van plan bent, maar met wat creativiteit kom je er op deze manier wellicht ook uit.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Madmuppet,

Aangezien ik nog de bijlage (nog) niet kan bekijken/downloaden kan ik nog geen niks zeggen.. En dus ook niks over jouw oplossing.. :confused:

Clipstra,

Mocht je nu problemen blijven houden met het downloaden, kan je dit ook gewoon eens uitproberen op je eigen excel bestand.
Ik ga uit van de versie uit (je) bericht #12.

Zet eens in cel A10 de tekst Plus en in A11 Jumbo
Ik hou het even simpel, het is maar een voorbeeld.

Met
Code:
=AANTAL.ALS(A3;A10)+AANTAL.ALS(A3;A11)
kun je we nu achter komen of in A3 de tekst Plus of Jumbo staat, in dat geval zal het aantal '1' zijn, anders 0. Dit kan je dan vervolgens gaan uitbreiden.

Nu de Categorieën.
Eigenlijk het zelfde verhaal
Ze in B10 'dieren' en in B11 'schoonmaak'
Met
Code:
=AANTAL.ALS(B3:F3;B10)+AANTAL.ALS(B3:F3;B11)
krijg je het aantal keer dat dieren in de range B3:F3 voorkomt + het aantal keer dat schoonmaak in deze range voorkomt.

Met deze twee waarden kan je vervolgens gaan bepalen of één van de 3 situaties geldig is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan