• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige ALS en EN formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Clipstra,
Vind je het niet handiger om de waarden als volgt te bepalen?

- als aan beide voorwaarden wordt voldaan (account EN 1 van de categorieën): 2 punten;
- als aan 1 van de voorwaarden wordt voldaan (account OF 1 vd categorieën): 1 punt;
- als aan geen enkele voorwaarde wordt voldaan (noch account, noch categorie): 0 punten.

Het aantal punten komt dan overeen met het aantal voorwaarden waaraan wordt voldaan.
Tegelijkertijd zou de oplossing wat korter kunnen.

Clipstra,

Mocht je nu problemen blijven houden met het downloaden, kan je dit ook gewoon eens uitproberen op je eigen excel bestand.
Ik ga uit van de versie uit (je) bericht #12.

Zet eens in cel A10 de tekst Plus en in A11 Jumbo
Ik hou het even simpel, het is maar een voorbeeld.

Met =AANTAL.ALS(A3;A10)+AANTAL.ALS(A3;A11) kun je we nu achter komen of in A3 de tekst Plus of Jumbo staat, in dat geval zal het aantal '1' zijn, anders 0. Dit kan je dan vervolgens gaan uitbreiden.

Nu de Categorieën.
Eigenlijk het zelfde verhaal
Ze in B10 'dieren' en in B11 'schoonmaak'
Met =AANTAL.ALS(B3:F3;B10)+AANTAL.ALS(B3:F3;B11) krijg je het aantal keer dat dieren in de range B3:F3 voorkomt + het aantal keer dat schoonmaak in deze range voorkomt.

Met deze twee waarden kan je vervolgens gaan bepalen of één van de 3 situaties geldig is.

Beste Withaar,

Tot deze conclusie/oplossing was ik zelf inmiddels ook gekomen. Maar ik moet dan nog wel een stapje verder gaan om te bepalen in welke waarde ik aan de uitkomst moet voegen. Dus heb ik nog 2 extra kolomen toegevoegd en als laatste nog 1 om de uitkomsten op te tellen. Met als gevolg; uitkomst 1 = goed; uitkomst 0 middelmaat en uitkomst -1 slecht. Zie ook bijgevoegde bestand. Hier staan alleen de formules in, dus let niet op de uitkomst.

Dus al met al kom je erwel, maar ik denk dat er toch wel een makkelijker/simpeler oplossing zal zijn..

Bijlagen

Ik bericht 15 geef ik m.i. een formule die precies doet wat er van gevraagd wordt.
Waarom zou die korter moeten, esthetische redenen?
Door extra kolommen te gebruiken kunnen je formules korter maken, maar alles bij elkaar zal het allemaal niet veel minder worden, alleen verdeeld over meer cellen.

Ik bericht 15 geef ik m.i. een formule die precies doet wat er van gevraagd wordt.
Door extra kolommen te gebruiken kunnen je formules korter maken, maar alles bij elkaar zal het allemaal niet veel minder worden, alleen verdeeld over meer cellen.

Beste Withaar,

Je hebt gelijk, maar toen had ik nog de "illusie" dat er een andere oplossing was/is. Echter gaat het uiteindelijk om het resultaat en niet om de methode. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.

Dan nogmaals:
1. Wil je liefst de puntentelling houden zoals je die in je vraag omschreef?
2. Ben je nog geïnteresseerd in een andere oplossing dan dewelke tot nu gegeven zijn (al dan niet met jouw favoriete puntentelling), of niet meer?

Dan nogmaals:
1. Wil je liefst de puntentelling houden zoals je die in je vraag omschreef?
2. Ben je nog geïnteresseerd in een andere oplossing dan dewelke tot nu gegeven zijn (al dan niet met jouw favoriete puntentelling), of niet meer?

1: De puntentelling is in principe niet zo van belang. Het gaat om het onderscheid in de 3 groepen. In de draaitabel (waar het uiteindelijk omgaat/ ging) geef ik er een naam aan en niet een waarde.
2: Aangezien ik (nog) steeds niet bestanden van het forum kan downloaden, laat ik het hier voorlopig bij. Bovendien heb ik aangegeven dat de vraag inmiddels is opgelost..

In ieder geval bedankt voor het meedenken en zoeken naar de juiste oplossing!

ja, de manier die Withaar voorstelt werkt natuurlijk prima, maar is nogal bewerkelijk en bovendien eindig. Je kan die formule niet aldoor aanvullen tot in het oneindige.

De hamvraag.... wat wil je bereiken met dit truucje? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.... het kan vast ook nog anders.
Kijk eens in de bijlage... ik heb het wat anders opgezet, zit veel simpeler in elkaar. Mischien niet direct één op één toepasbaar met wat je van plan bent, maar met wat creativiteit kom je er op deze manier wellicht ook uit.

Beste Madmuppet,

Ik heb net je bestand bekeken. En de methode is aardig bedacht, maar niet geheel waterdicht. Want uitkomst 2 kan ook 7 categorien bevatten welke niet in de Top 7 vallen (vandaar dat ik in mijn eigen (en Withaar) oplossing uitkomst 2 heb laten zitten en ben uitgegaan van uitkomst 1 (bij mij 1) en 3 (bij mij -1), de rest is dan automatisch uitkomst 2 (bij mij 0)). Bovendien heb ik al een sheet volgepropt met data en is het niet te doen om de lay-out te passen.

Desalniettemin bedankt voor de hulp en inzet!

Clipstra,

Is dit wat je bedoeld. Heb met verborgen formules gewerkt...

Beste Tim,

Ik heb net je bestand gekregen en dat was inderdaad een juiste manier/oplossing geweest! Wel erg complex en voorlopig nog out of my league..

In ieder geval erg bedankt voor je hulp! :thumb:

Beste Withaar (en anderen),

Ik dacht eigenlijk dat het "probleem" opgelost was, maar er is nog 1 klein probleempje wat ik getackeld wil hebben en dat is het volgende:

Nu tel je de categorien bij elkaar op (uit 1 van de 7 top categorien), maar bij de categorie wenskaarten heb je verschillende soorten wenskaarten, waardoor dit meerdere malen per rij voor kan komen en wil ik dit eigenlijk als 1 tellen en dus niet als totaal (stel dat dit 4x voorkomt, krijg je dan als uitkomst 4, dit moet dan 1 zijn. En stel dat er ook nog schoonmaak bij staat 2, etc..)

Is dit mogelijk?

... bij de categorie wenskaarten heb je verschillende soorten wenskaarten, waardoor dit meerdere malen per rij voor kan komen en wil ik dit eigenlijk als 1 tellen en dus niet als totaal (stel dat dit 4x voorkomt, krijg je dan als uitkomst 4, dit moet dan 1 zijn. En stel dat er ook nog schoonmaak bij staat 2, etc..)
Eerder schreef je: als aan 1 van de accounts EN aan 1 OF MEER van de categorieën wordt voldaan, dan moet de uitkomst 1 zijn.
Op grond van je gequote vette tekst begin ik daar nu aan te twijfelen. Stel:

a)
Account = plus
Categorieën zijn: wenskaarten, printers, sokken, schoonmaak, kleinvak, wenskaarten, fruit.
De uitkomst moet dan 1 zijn, is dat juist?

b)
Account is plus
Categorieën zijn hetzelfde als onder a, maar "wenskaarten" komt nu slechts 1 keer voor.
De uitkomst moet nu ook 1 zijn, is dat juist?

Een oplossing (hoe je die ook wil) is zeker mogelijk, in 1 cel en zonder extra kolommen te moeten toevoegen. Laat even weten of je die nog wenst (van mij).
Als je geen bestanden van Helpmij kunt of mag downloaden, kun je misschien in je profiel even (voor een paar uur) een e-mailadres vermelden en aangeven dat je toestaat dat anderen je e-mails sturen, het is maar een idee.

Beste Zapatr,

Momenteel heb ik het als volgt in elkaar gezet:

Kolom 1 telt (aantal als) het aantal top accounts in de rij uitkomst is dan 0 of 1
Kolom 2 telt (aantal als) het aantal top categorien in de rij de uitkomst is dan 0 of > 0
Kolom 3 geeft aan of de rij compleet top is, dus zowel kolom 1 is 1 en kolom 2 is > 0 (als resultaat krij je dan 1 of 0)
Kolom 4 geeft aan of de rij compleet slecht is, dus zowel kolom 1 als 2 heeft dan een 0 gekregen (resultaat is dan -1 of 0)
Kolom 5 telt kolom 3 en 4 samen op (resultaat is kan dan zijn -1 (slecht), 0 (twijfel) of 1 (top)). Resultaat 0 moet dan nog uitgefilterd worden
Kolom 6 kijkt dan nog of kolom 2 (de categorien) groter dan 3 is, zo ja krijg je een 1 (als nog goed) of 0 (is toch niet goed).

Dus er wordt dan geen rekening gehouden met het account. Maar wat ik dus wil "vermijden" is de dubbel telling van de categorie wenskaarten. Want stel dat er 3x wenskaarten (is de enige categorie waarbij dat voor kan komen) op 1 rij voorkomt, zal hij in kolom 6 toch als resultaat een 1 geven (als nog goed), terwijl dat eigenlijk niet zo is...

Hoop dat het duidelijk is...(zie ook bestandje)

ps: in het bestand is kolom 6 kolom A en kolom 1 is kolom F (voor het gemak)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In de bijlage de gevraagde oplossing in i11 en onderliggende cellen.
In kolom J staat dezelfde oplossing, maar daarin zijn de getallen 1, 2, en 3 vervangen door “Goed”, “Matig”, en “Slecht”. Gebruik dus OF i11 OF J11 al naargelang je wil.
Let er op dat de gebruikte formules zijn ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter, anders ingevoerd leidt tot geen oplossing (#waarde).
De oplossing gaat uit van de veronderstellingen die je hierboven hebt gegeven en die luiden:
a) Voldaan aan account en minimaal 1categorie: Uitkomst = 1 (Goed)
b) Voldaan aan account of minimaal 1 categorie: Uitkomst = 2 (Matig)
c) Niet voldaan aan account en niet voldaan aan minstens 1 categorie: Uitkomst = 3 (Slecht)
d) Ongeacht a en b, als aantal categorieën goter is dan 3: Uitkomst = 1 (Goed).
e) Bij voorwaarde d geldt dat wenskaarten slechts 1 keer geteld mogen worden.
Die 2 laatste bijkomende voorwaarden zorgen er wel voor dat de lengte van de oplossing dubbel zo lang werd als zonder die voorwaarden.
Veelvuldig gebruik van somproduct kan de werking van een werkblad vertragen, afhankelijk van het aantal rijen waarin je die functie gebruikt.
Mocht je in plaats van de oplossing in 1 kolom liever een oplossing in meerdere kolommen, dan kan dat natuurlijk ook.
Succes er mee.

Laatst bewerkt:
Beste Zapatr,

Zoals je weet kan hier niet naar het bestand kijken, maar als ik het zo lees lijkt het me prima! Waarvoor dank. Ik zal er vanavond thuis naar kijken..

Nogmaals bedankt!

Beste Zapatr,

Dit ziet er idd erg goed uit! Echter (ik blijf zeuren) nu geeft hij pas een score goed aan bij meer dan 3 (dus bij 4) categorien (en geen juist account), maar zou graag vanaf 3 willen zien. Zelf weet ik niet waar ik het moet aanpassen..Want ik als nu op de plek waar 3 staat ((COUNTIF(B11:H11;$B$8)>0)>3;1) dan geeft hij een foutmelding (#VALUE!).

En heb je het jezelf bij kolom J niet veel te makkelijk gemaakt? Je kunt toch gewoon "zeggen" als kolom i 1 is dan goed, als in kolom i 2 staat dan matig etc..

Heb je er rekenin mee gehouden dat het een matrix formule is? Deze dien je te bevestigen met SHIFT-CTRL-ENTER ipv ENTER. Dan komt er vanzelf {} om de formule.

Clipstra zei:
Echter (ik blijf zeuren) nu geeft hij pas een score goed aan bij meer dan 3 (dus bij 4) categorien (en geen juist account), maar zou graag vanaf 3 willen zien.
Aangepast volgens je laatste wens (zie bijlage). Ik neem aan dat nog steeds geldt dat - als de wenskaarten meerdere keren voorkomen - ze slechts 1 keer geteld mogen worden.
Clipstra zei:
En heb je het jezelf bij kolom J niet veel te makkelijk gemaakt? Je kunt toch gewoon "zeggen" als kolom i 1 is dan goed, als in kolom i 2 staat dan matig etc..
Ja natuurlijk kun je dat zeggen. Maar je moet ook niet beide kolommen gebruiken, maar slechts 1 van de 2. Zie mijn vorig bericht waarin ik schreef: Gebruik OF i11 OF J11, al naargelang je zelf verkiest. Omdat ik twijfelde of je getallen (1, 2, 3) of woorden (Goed, Matig, Slecht) als uitkomst wilde, heb ik met opzet beide oplossingen gegeven, maar je hoeft er dus maar 1 te gebruiken (ofwel die in kolom i, ofwel die in kolom J). Verwijder dus de kolom die je NIET wil gebruiken.
Dan nog 1 punt: in B2:B8 zie je de categorieën staan en daarin staan de wenskaarten als laatste, in B8. Die moeten in die cel blijven staan anders kun je een onjuiste uitkomst krijgen! Voor de overige categorieën (in B2:B7) maakt het niet uit in welke volgorde ze staan, voor de Accounts in A2:A5 ook niet.

Laatst bewerkt:
Beste Zapatr (en Paul),

Ik had idd afgesloten met enter.. Niet handig.

Zapatr bedankt voor al je hulp, je hebt me super geholpen!

Dat's graag gedaan.
Het is altijd interessant om te vernemen of vragenstellers iets aan je oplossing gehad hebben.
Dank voor je reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan