• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laten zien welk bedrijf max waarde heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellletje

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2008
Ik heb me iets bedacht, maar weet eigenlijk helemaal niet of het mogelijk is.

Ik heb voor een aantal bedrijven bepaalde waarde, nu heb ik middels Excel gekeken welk bedrijf de minimale waarde heeft en welke de maximale waarde. Nu vraag ik mij af of het in Excel ook mogelijk is om te kijken welk bedrijf die maximale waarde heeft gegeven.

Vb
Bedrijf 1 Bedrijf 2 Bedrijf 3 Min Max Welk bedrijf
3 2 2 2 3
6 7 4 4 7
9 8 8 8 9
1 1 4 1 4
5 4 7 4 7
7 6 8 6 8
9 5 1 1 9
8 8 5 5 8
1 3 9 1 9
5 23 1 1 23

Is en hoe is het mogelijk :shocked: dat Excel aangeeft welk bedrijf of welke bedrijven het maximale en het minimaalste hebben gescoord.

Huhm er is een probleem bij gekomen. Want ik wil eigenlijk laten zien wie het verste van een goed antwoord af zit.
De gegevens die ik heb laten een voorspelfout zien, dus 0 is het beste antwoord. Dit betekend dat -3 slechter is dan 2. Terwijl als ik max aangeeft hij de 2 opgeeft en de -3 als min. Dit is dus eigenlijk niet de bedoeling.

Wat ik eigenlijk wil is dat Excel voor mij kijkt welke waarde het dichts bij 0 ligt en welke waarde er het verst vanaf ligt. Daarnaast wil ik ook nog weten welke bedrijven dit dan zijn.

Maar volgens mij is dit echt onmogelijk, ik hoop dat iemand mij kan helpen en anders pech gehad/

Hallo,

Nee het kan wel !
In bijgevoegd bestand staan in de A-kolom een aantal bedrijven. In de B-kolom staan waardes.
De formule in het kader zoekt de hoogste absolute waarde (-6 is hoger dan 5). Ernaast staat het bijbehorende bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Ik krijg het er zelf niet ingezet want dan krijg ik een foutmelding.

Ik heb een stuk van mijn bestand gekopieerd (in het orginele bestand heb ik in de cellen wel te maken met formules en in het gekopieerde bestand staan er alleen maar getallen, ik weet niet of dat het probleem veroorzaakt. Maar zou je je trucje daarin willen laten zien aub.
Max moet in tabel AH en gaat over B t/m AF.

Hartelijk bedankt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb de formule in je bestand gezet en het werkt.
Ik moet bekennen dat ik de lege cellen heb gevuld met een 0 omdat ik anders ook een foutmelding kreeg.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Ik moet bekennen dat ik de lege cellen heb gevuld met een 0 omdat ik anders ook een foutmelding kreeg.

Probleem daarbij is is dat 0 het beste is wat een bedrijf kan hebben. Omdat het dan geen voorspelfout heeft, dus dit is eigenlijk geen oplossing.

Hallo,

Ik heb de formule aangepast zodat de lege cellen er niet meer toe doen.
Uitsluitende de blauwe cellen zijn aangepast.

Ik hoop dat dit resultaat overeenkomt met je wensen.
Indien er nog vragen/problemen zijn, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Kun je me uitleggen wat je gedaan hebt, want het bestand was te groot om het hier op te zetten en zomaar kopieren werkt niet omdat de cellen dan niet meer kloppen.
Is het ook mogelijk om meerdere bedrijven te laten zien, als ze hetzelfde antwoord geven?
Wel al heel erg bedankt voor de moeite.

Hallo,

Code:
=MAX(B2:AG2;MIN(B2:AG2)*-1)
De formule zoekt de grootste waarde van het bereik B2:AG2 en de laagste waarde van hetzelfde bereik. Die laagste waarde wordt vermenigvuldigt met een negatief getal zodat er altijd een positief getal over blijft.
Daarnaast staat een zoekfunctie dat het bedrijf zoekt met de waarde.

Is het ook mogelijk om meerdere bedrijven te laten zien, als ze hetzelfde antwoord geven?
Ja, maar ik denk dat ik dan een macro moet maken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja, maar ik denk dat ik dan een macro moet maken.

Misschien via een matrixformule dat het ook kan lukken. Heb nu jammergenoeg niet de tijd om dat te bekijken, maar ik geef het even mee als mogelijke denkpiste.

Code:
=MAX(B2:AG2;MIN(B2:AG2)*-1)
De formule zoekt de grootste waarde van het bereik B2:AG2 en de laagste waarde van hetzelfde bereik. Die laagste waarde wordt vermenigvuldigt met een negatief getal zodat er altijd een positief getal over blijft.

Dit heb ik al opgelost middels een absoluut formule erover heen te gooien.
Het enige waar ik dus mee zit is kijken welk bedrijf die maximale en die minimale waarde gegeven heeft en als meerdere bedrijven het maximale of minimale gescoord hebben dat ik dan die meerdere bedrijven te zien krijg.

Dus ik heb gewoon MAX/MIN over een normaal celbereik en daarvan wil ik weten welke bedrijven het beste/ slechtste zijn.

Ik vind het echt super dat jullie me hiermee willen helpen, want ik krijg het zelf niet opgelost. :thumb:

Hartelijk bedankt.

Groeten,
ellen

Hallo,

Misschien via een matrixformule dat het ook kan lukken.
Interessante optie, maar ik ben bang dat dit de snelheid van de berekeningen niet bepaald ten goede komt, zeker gezien het grote aantal regels en dus matrixformules.

Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel en ik zal zelf ook even kijken hoe ik dit op kan lossen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo,

Interessante optie, maar ik ben bang dat dit de snelheid van de berekeningen niet bepaald ten goede komt, zeker gezien het grote aantal regels en dus matrixformules.

Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel en ik zal zelf ook even kijken hoe ik dit op kan lossen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Misschien dat het ook lukt door een aantal hulpkolommen, en dan telkens een vergelijken functie op een andere range dmv indirect. Op die manier ga je geen matrixformules krijgen en win je wat aan performantie. Maar dan heb je hulpkolommen.

Zo enorm zijn die matrixformules niet :
Voor het maximum : =MAX(ALS(B2:AG2<>"";B2:AG2))
en minimum : =MIN(ALS(B2:AG2<>"";B2:AG2))

Hallo,

Het gaat niet om de grootte van de formule maar om het feit dat matrix formules veel berekeningen genereren. We hebben het hier over ruim 100 rijen die keer op keer opnieuw berekeningen uitvoert.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Heb het ff getest op 13000 rijen.
Excel berekent deze matrixformules in een fractie van een seconde !

De bedoeling is toch dmv een formule *alle* "bedrijven" weer te geven die evenver mis zitten (max van + en - afwijking)). Of heb ik het mis?

Welke die max. afwijking is inderdaad een simpele formule, maar om alle bedrijven te zoeken denk ik toch dat hulpkolommen of matrixformules nodig zijn. En afhankelijk van de gekozen techniek is er een snelheidsverschil, welk soms inderdaad maar minimaal is.

Hallo,

De bedoeling is toch dmv een formule *alle* "bedrijven" weer te geven die evenver mis zitten (max van + en - afwijking)). Of heb ik het mis?
Zo heb ik het ook begrepen.

Welke die max. afwijking is inderdaad een simpele formule, maar om alle bedrijven te zoeken denk ik toch dat hulpkolommen of matrixformules nodig zijn.
Wellicht toch niet. Ik heb een idee om het zonder matrix en hulpkolommen te maken. Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als je ALLE bedrijven wil tonen die evenver "mis" zitten dan is dit misschien een idee.
(idem dito voor minimale voorspelfout)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan