Latency via router?? of ligt het aan de woonplaats?

Status
Niet open voor verdere reacties.

witjoekel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mei 2010
Beste helpers van helpmij,

Zoals de vraag al een beetje kort aangeeft, zit ik met een probleempje thuis wat denk ik te maken heeft met mijn router(s).
Ik heb thuis een adsl-verbinding die rechtstreeks uit de muur in deze sweex gateway gaat:

http://tweakers.net/pricewatch/104020/sweex-ld000040-powerline-adsl-modem-router.html

Hierachter heb ik nog een Linksys wrt54g hangen die het draadloze signaal doorstuurt in het huis.
Nu komt er het probleem, alles wat ik online speel via pc, ps3, xbox 360 of wat dan ook, heeft een klein beetje lagg( latency).
Bijvoorbeeld stel ik sta te mikken met mijn automatische pistooltje en er komt er een de hoek om die nog op mij moet mikken, bijna 4 van de 5x ziet hij mij dan al eerder en drop ik naar de grond..... zelfs als ik zelf host is het nog riskant, dan zijn de kansen zeg maar gelijk.

Al heb ik verbinding via kabel of via wireless het maakt geen verschil, ik blijf lagg behouden, en zo langzamer hand wordt ik er een beetje gestoord van :evil: .

Voor de rest is mijn Nat-type gewoon moderate, bij ps3/xbox/pc en heb ik altijd 5/5 streepjes ontvangst via wireless.

Zijn er enige suggesties wat het probleem kan zijn? modem die te weinig doorlaat? verouderd?.

Elke suggestie is welkom :):thumb:

alvast bedankt en mvg,

Witjoekel

Ik zou de Linksys degraderen tot een draadloze accesspoint/switch, dus niet meer als router. Voordeel is (o.a.) dat dan 1x routering wegvalt (en daarmee ook 1x portforwarding). Bovendien maakt het dan niet meer uit of de thuisgebruikers via de Sweex verbonden zijn of (bedraad/draadloos) via de Linksys: Het is 1 (ip-)thuisnetwerk ipv. 2 (ip-)thuisnetwerken.

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Maar zit ik dan niet met het probleem dat er dan geen draadloos meer binnen huis is, en ik ga met een directe utp-kabel naar het sweex modem en ik kom niet van de laggs af.
verhelpt dit de laggs?
en zo ja hoe doe ik dit dan, heb er niet heel veel ervaring mee.

Groetjes

edit: de sweex verzend namelijk geen draadloos.

Laatst bewerkt:
Waar is je pc/laptop nu mee verbonden en hoe?
a. via powerline adapter (=apparaat in stroomnet) met de sweex
b. via een netwerkkabel met de sweex
c. via een netwerkkabel met de Linksys
d. draadloos met de Linksys

En hoe is de Linksys verbonden met de sweex:
a. via powerline adapter + netwerkkabel met de sweex

Tijs.

Waar is je pc/laptop/xbox 360 nu mee verbonden en hoe?
a: de xbox 360 is met powerline adapter verbonden rechtstreeks naar de sweex. beide wel in stekkerblok, ook al zonder stekkerblok geprobeerd maar maakt niks uit.
Laptop is gewoon verbonden via draadloos naar de linksys, daar ook lagg bij games.

En hoe is de Linksys verbonden met de sweex:

ps3 via draadloos. overal laggs.

bedankt alvast

Tsja, het is dan een beetje 'gokken' waar het probleem ligt (alles is mogelijk, ook combinaties):
1. Afstand van je huis met de wijkcentrale (voor de ADSL verbinding). Laten we zeggen dat vanaf 4 kilometer de verbinding hier echt onder te leiden kan hebben (ook afh. van welke snelheid je hebt).
2. Afstand van de Sweex met de ADSL-splitter Laten we zeggen dat 3 meter maximaal kan.
3. Afstand vanaf het ISRA punt (=waar de telefoonlijn in de meterkast binnenkomt) naar de ADSL-splitter. Laten we zeggen dat 1 meter maximaal kan.
4. Problemen (bijv. onvoldoende Internet-capaciteit) van de backbone (=Internet-verbinding van het providernetwerk naar de wijkcentrale). Kan bijv. zijn omdat er op dezelfde wijkcentrale veel 'downloaders' etc. die op dezelfde wijkcentrale als jij zijn aangesloten de backbone-verbinding zwaar belasten
5. Slechte verbinding van wijkcentrale met ADSL-router (zie ook bij 1., maar er kunnen meer oorzaken zijn, zoals slechte bekabeling etc.)
6. Voor jou ongunstige routering naar de (game-)servers waar jij mee wilt verbinden (grote omweg, te weinig bandbreedte etc.)
7. Sweex apparaat werkt maar matig

Van bovenstaande zijn een paar zaken jouw verantwoordelijkheid en enkele zaken de verantwoordelijkheid van de provider:
Jouw verantwoordelijkheid: 2, 3, 7 (7 alleen als de Sweex door jou is aangeschaft, dus niet bij de ADSLverbinding is geleverd)
Verantwoordelijkheid van de provider: 1, 4, 5, 6, 7 (7 alleen als de Sweex bij de ADSL verbinding is geleverd)

Wat ik dus zou doen is kijken of je aan die zaken die jouw verantwoordelijkheid zijn wat kunt doen (bij 7 testen met de apparatuur die de provider geleverd heeft ipv. jouw Sweex)
Heb je alles getest wat jouw verantwoordelijkheid is, en het helpt niet, dan kun je de provider bellen voor het doormeten van de zaken die zijn verantwoordelijkheid is. Let wel op dat je dan de originele apparatuur van de provider moet aansluiten vóórdat zij kunnen/gaan testen.

Succes,

Tijs.

Iig genoeg te doen voor vanavond XD, ik zal een beetje rondspeuren, iig weet ik zeker dat de rj11 vanuit de meterkast maar 0.5 meter of minder is naar de adsl modem van sweex...
Voor de rest een beetje uitvogelen ( helaas is het ouwe modem dat we hebben gekregen kaduuk, maar die krijg ik gratis als het goed is weer van mijn provider).
in ieder geval hartstikke bedankt voor de informatie/tips ik ga het even uitproberen :).

bedankt, en ik laat nog even horen van me waarschijnlijk vanavond nog.

grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan