lcd seconden???

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankwannet

Inventaris
Lid geworden
6 jun 2006
kan iemand mij zeggen of dat als ik een lcd scherm heb 17 inch
met inschakel 9 ms en uitschakeltijd 16ms dat ik dat dan moet zien als de benoeming 25ms????

het is een belinea 10-17-05 tft

De snelheid van een LCD scherm geeft vaak aan om de hoeveel seconden het beeld wordt ververst. Dus als je een scherm hebt met een "responsetijd" van 8ms dan betekent dat dat elke 8 miliseconden het beeld wordt ververst.

De tijden die jij noemt hebben volgens mij niets te maken met de snelheid van het scherm alleen maar hoelang het duurt voordat je beeld hebt wanneer je op de aanknop/uitknop.

Het heeft wel degelijk te maken met de snelheid van het scherm.
Alleen de inschakeltijd is dus korter dan de uitschakeltijd, iets wat steeds vaker voorkomt (goedkopere produktie).
In een ideale situatie zijn beide waarden gelijk, maar duur(der). Omdat de inschakeltijd korter is, licht deze op 'over' de uitgaande pixel/kleur daardoor zal, voor het oog, een hogere snelheid gehaald worden dan de daadwerkelijke uitschakeltijd, zeg ergens rond de 13ms, een acceptabele waarde.

Enne, responsetijd heeft ook niets te maken hoe snel je beeld ververst wordt, dat is de frequentie in hertz (b.v. 60 of 75 hz voor een TFT)

Laatst bewerkt:
maestro12 zei:
Het heeft wel degelijk te maken met de snelheid van het scherm.
Alleen de inschakeltijd is dus korter dan de uitschakeltijd, iets wat steeds vaker voorkomt (goedkopere produktie).
In een ideale situatie zijn beide waarden gelijk, maar duur(der). Omdat de inschakeltijd korter is, licht deze op 'over' de uitgaande pixel/kleur daardoor zal, voor het oog, een hogere snelheid gehaald worden dan de daadwerkelijke uitschakeltijd, zeg ergens rond de 13ms, een acceptabele waarde.

Enne, responsetijd heeft ook niets te maken hoe snel je beeld ververst wordt, dat is de frequentie in hertz (b.v. 60 of 75 hz voor een TFT)
he dank je

maar nu het probleem

wat is dan de benoeming?

op maxdata.com de site van de leverancier staat een tijd van 25ms.ik dacht dan 9+16=25
in de hanleding staan alleen maar deze twee waardes

aangezien ik wil gamen is dit dus niet zo'n goede scherm

Ik denk dat de leverancier ook niet exact weet wat de responsetijd is, hij blijft aan de veilige kant en telt ze dus op.
Let dus, bij alle schermen waar je naar kijkt, op, niet alleen de inschakeltijd is belangrijk (die is niet zo moeilijk snel te krijgen) maar kijk dus ook altijd naar de uitschakeltijd!!!!

maestro12 zei:
Ik denk dat de leverancier ook niet exact weet wat de responsetijd is, hij blijft aan de veilige kant en telt ze dus op.
Let dus, bij alle schermen waar je naar kijkt, op, niet alleen de inschakeltijd is belangrijk (die is niet zo moeilijk snel te krijgen) maar kijk dus ook altijd naar de uitschakeltijd!!!!

maar als ik het goed begrijp is dit scherm dus niet zo geschikt voor gamen

aangezien ik dus ook last heb van trillen/schokken in het beeld zeker als er war snelheid in komt zoals bij dtm race spel

Dat is nou een tft :).

Je kunt qwa gamen een CRT niet vergelijken met een TFT.

Een CRT blijft hier gewoon beter in, alleen neemt wel meer ruimte in beslag en het is niet handig met lanparty enz.

Als je een goed wilt gamen raad ik toch een TFT met een refresh rate van rond de 8ms.
Het haperen wat je ziet in het spel is het refreshen van de TFT.

1sec = 1000ms een 25 ms tft "draait dan op 40 frames per seconden.
Niet echt lekker om te gamen (vooral in snelle stukken)
Volgens mij is dit het schokken bij jou

een 8ms draait op 125 frames per seconden. Dit is ruim genoeg, aangezien een spel gemiddeld tussen de 80 / 100 frames per seconden geeft.
(afhankelijk van je pc configuratie)

Laatst bewerkt:
Wat heeft iedereen toch met hoge FPS? Het menselijk oog komt niet eens verder dan 30 FPS :shocked:

oookee dan :)

ff testje voor je als je een CRT hebt zie je dit nog beter.

zet de frequentie van je monitor op 60 Hz.
en daarna op 75 / 85 Hz.

Als je hierin geen verschil ziet zou ik toch even naar de opticien gaan :P

Of langs de monitor kijken zonderer op te focussen. Dan zie je hem ook trillen.

Mijn monitor staat op 60 hz en het enige verschil wat ik zie als ik hem op 85 probeer te zetten is geen beeld meer (het is namelijk een TFT :p )

Heb je op je TV je wel eens gestoord aan de schokkende beelden??
Ik denk het niet, terwijl dat toch maar 25fps bedraagt, door iedere keer maar halve beeldlijnen (even en oneven) te verversen lijkt het voor het oog 50fps. Zelf een HDTV komt niet verder dan 50 of 60 fps.
Gekker nog, gameconsoles staan bekend om hun vloeiende en scherpe beelden bij diezelfde fps.
Hoger gaan dan 50fps in dan ook totaal overbodig.

Overigens je rekensom "1sec = 1000ms een 25 ms tft "draait dan op 40 frames per seconden" klopt ook niet helemaal, je vergeet namelijk het 'over' een dovende pixel aangaan van de volgende pixel mee te nemen, hierdoor zal je nog zo'n 20 tot 30% hoger uitkomen.

En haal niet de refreshrate (het aantal keren dat het beeld opgebouwd wordt) en het aantal FPS door elkaar.

een TFT is van beeld idd stiller vergeleken met een crt.
Maar als je een CRT op 60 Hz zet gaat het (athans bij mij) zeer doen aan de ogen.

Er is mij altijd verteld hoe sneller de refresh rate deste sneller de monitor. Goed voor het gamen. Maarja ik kan het ook mis hebben :)

Ik haal ook niet de refreshrate en de FPS door elkaar Dit staat los van elkaar.
Refresh rate is van de monitor en fps zijn de beelden die bv. je pc per seconden kan geven toch? of schiet ik nu helemaal mis?

Maar een tv werkt anders dan een crt of tft kwam ik laast tegen op een ander forum

uit dat ander forum ;) :
Interlaced betekent de halve frame rate waarbij in het ene frame de even beeldlijnen zitten en in het andere frame de oneven beeldlijnen. De TV werkt ook interlaced (25 hele beelden per seconden). Door de lange nagloeitijd van het fosfor van een TV worden de beelden in elkaar gemengd. Daarom "hapert" een tv niet
Op een computer monitor (CRT of snelle TFT) werkt dat niet en krijg je strepen bij bewegend beeld en zie je de 2 halve beelden. Bij interlaced zit namelijk tussen ieder half frame ook weer tijdverschil.

Je hebt wel gedeeltelijk gelijk, maar streven naar een FPS van 50 of hoger is niet nodig, je zal het verschil niet zien (of 95% van de mensheid zeker niet)

Met een TFT vanaf 16ms of lager zijn de spellen gewoon goed te spelen zonder dat je het 'nabranden' ziet.

Wat trouwens ook belangrijk is, is de contrast ratio hoe hoger deze waarde, hoe meer kleurverlopen kunnen worden weergegeven, iets wat weeer bijdraagt in een 'natuurlijker' uiterlijk van het beeld.

http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=1666805&postcount=4

wel grappig dat er twee mensen zijn die mekaar ff vertellen hoe het zit terwijl ik nog met me probleem zit!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik denk dat je vraag over het 'aantal ms' voldoende is beantwoord.
Voor wat betreft schokken en trillen, dat zal eerder aan je videokaart(instellingen) liggen of aan op de achtergrond draaiende software.

maestro12 zei:
Ik denk dat je vraag over het 'aantal ms' voldoende is beantwoord.
Voor wat betreft schokken en trillen, dat zal eerder aan je videokaart(instellingen) liggen of aan op de achtergrond draaiende software.

heb al zoveel geprobeerd met me kaart drivers etc etc

had hiervoor een 9600xt die het ook had
dacht dat met een x800xtpe wel voorbij zou zijn

maar nee!

En waaruit bestaat de rest van de PC?? (moederbord, geheugen, virtueel geheugen enz.)
Welke programma's draaien er allemaal mee op de achtergrond??

Laatst bewerkt:
maestro12 zei:
En waaruit bestaat de rest van de PC?? (moederbord, geheugen, virtueel geheugen enz.)
Welke programma's draaien er allemaal mee op de achtergrond??

nobo asus p4s800 met sis 648fx
p4 2.8ghz
1024mb

thx voor je uitleg meastro :)

Wanneer hapert je pc? tijdens gamen op internet? of gelijk al in windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan