• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ledenbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter elda
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

elda

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2005
Hello,

heb een complex probleem.
Tot heden bewerkte ik mijn ledenlijst via acces, maar niet alle bestuursleden beschikken over deze software.
Ik heb de vraag gekregn alles om te zetten naar excel, maar wil hetvolgende via macros bereiken en ik vraag dan ook jullie hulp.
in het werkblad "leden" heb ik alle leden alfabetisch gesorteerd.
in kolom "statuut" saat er vermeld: BEN, JF1, JF2, JE1, enz
nu zou er een macro moeten gemaakt worden, zodat alle leden van BEN automatisch overgebracht worden op het werkblad met als titel "benjamins", JF1 naar het werkblad "duiveltjes "1, JF2 naar het werkblad "duiveltjes 2", enz.
Verder zou, indien er geen bedrag staat vermeld in kolom "lidgeld", de rij van die speler moeten aangekleurd worden, met dien verstande dat men slechts kan invullen en veranderingen kan aanbrengen op werkblad "leden"
ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en hoop ook een heel positief antwoord te krijgen van een van die fantastische senioren en excelfreaks

mvg

Jaak

Laatst bewerkt:
Goede raad:
Als ik jou was zou ik als de wiedeweerga dat bestand verwijderen.
Hier staan te veel persoonlijke gegevens in die je niet op het www moet zetten.
Gebruik anders 'fake' namen etc.

Kan alleen maar eusebio z'n mening delen.

Wie zet er nou "vertrouwelijke" gegevens op internet :mad:

Bankrekeningen en al, kan je zo misbruiken in combinatie met de andere correcte gegevens (naam, adres, email, ...) !!!!! :evil:

Weghalen dat bestand voor je gans de ploeg op je dak krijgt

Voor zover ik het kan beoordelen, kan je alles in één lijst zetten (Eén tabel uit Access dus)
Plaats deze lijst in Excel, en zet er een autofilter op (Data => Filter => Autofilter)

M'n excuses indien dit antwoord niet zou volstaan. Ik heb dus ook je Access bestand niet geopend, en kan me daar dan ook niet op baseren.

Luc

Laatst bewerkt:
Had niet zover nagedacht.
Wie denkt er nu dat er slechetriken zijn, maar ja, jullie hebben gelijk
Hoe krijg ik dat bestand er nu nog af?

Jaak

Ga naar je eerste vraag, klik op 'Aanpassen'. Ga vervolgens naar Advanced, en klik op Beheer bijlagen. Daar kun je je bestand verwijderen. klik op 'Sluit dit venster' en vervolgens op 'Aanpassingen bewaren'.

Richard

in bijlage een bewerkte en minder gegevensbevatte lijst

Bijlagen

hartelijk bedankt luc en richard

dit verdiend alvast een flesje wijn voor jullie beiden

en als ik nu nog een oplossing krijg voor mijn vragen, kan mijn avond niet meer stuk

Jaak

moeten die bestuursleden kunnen wijzigen in de ledenlijst.
anders kun je dit proberen.

Je zou je Excel bestand moeten beperken tot één werkblad.
Maak er enkele kolommen bij, voor Extra gegevens.
Daarin zet je iets zoals: Dames; Heren; Bestuur enz. Je zal dus méér dan één kolom nodig hebben.
Daarna = Data => Filter => Autofilter
En je kan je lijst filteren zo veel je wil.
Voordeel: Als je nu je gegevens opslaat in verschillende werkbladen, dan moet je er voor opletten dat je als je de gegevens bijwerkt dit overal doet.
Stel dat iemand verhuisd, en op het ene werkblad wijzig je dit... en op het andere niet.
Dan zit je met een vervuild bestand.

Luc

Laatst bewerkt:
de bedoeling is dat er max. twee personen in het werkblad "leden" iets kunnen veranderen. Verder moeten de trainers en afg. die ook deze lijst kunnen raadplegen, hun lijsten alleen raadplegen zonder dat zij er iets aan kunnen veranderen M.a.w. er zou op de nadere werkbladen een slot of een paswoord moeten kunnen ingevoerd worden, vandaar mijn vookeur voor afzonderlijke werkbladen.

mvg

Jaak

Je zou de anderen een kopie van dit bestand kunnen geven.

En zo je toch het origineel wil doorgeven (Met alle risico's dat men het verknoeit), plaats dan in de programmacode van het werkblad 'Leden' deze code:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("1:1")) Is Nothing Then
ActiveSheet.Unprotect
Else
ActiveSheet.Protect
End If
End Sub

De programmacode krijg je door rechts te klikken op je bladtab, en te kiezen voor 'programmacode weergeven'.

Daarna kan men enkel nog filteren in het werkblad, indien men eerst in de eerste rij geklikt heeft.
Gebruik dus de autofilter, zoals ik eerder voorgesteld heb.
Degene die wel mogen aanpassen, moet je maar wijsmaken hoe die code uit te schakelen (overal apostrofjes voorplaatsen).

Hmmm... kopietjes geven is toch eenvoudiger.

Luc

Luc,

kan je op doortgestuurde bestandje twee voorbeeldjes geven de filtering zoals jij voorstelt?

Waarom twee voorbeelden?

Hier je aangepaste bestand. Kijk naar de laatste kolom. Zo zal je er nog moeten maken (o.a. voor bestuur, waar tenslotte ook de Dames in kunnen zitten).

Luc

Bijlagen

ik kan er mee leven, maar ik zou willen berieken dat er max. twee personen iets kunnen veranderen, zijnde ikzelf die nieuwe leden kan toevoegen en de penningmeester die kan aanduiden wie er betaald heeft. Alle andere gebruikers mogen de lijst alleen maar raadplegen.
Is dat mogelijk?

De veiligste manier blijft om andere gebruikers een kopie te geven.
Anders die manier die ik eerder voorgesteld heb... maar er moet maar één slimmerik tussen zitten, en die kraakt excel zonder problemen.

Met een kopie kunnen ze doen wat ze willen. Ik zie het probleem dus niet echt.
Je gaat me toch niet vertellen dat je in die club een netwerk hebt?
Dan moet ik je immers nog meer teleurstellen: Access is geschikt voor een netwerk (Vandaar ook dat het daar wel zin heeft om gebruikers rechten te geven). Excel is hier niet geschikt voor. Je zal de gebruikers elk een eigen kopie moeten geven.

Luc

sorry, maar ik heb nog een bijkomend probleem.
ik wil ook een voorwaarde koppelen aan geboortdatum.
bv, als geboortejaar 1999 is, moet er in kolom statuut automatisch JF1 verschijnen, bij geboortjaar 1998 moet er JF2 verschijnen, enz.
Verder zou de lijst per categorie zichtbaar zijn en wel zo, als het lidgeldveld blanco blijft, dat die rij automatisch als backgrond een groene kleur heeft bv.
In bijlage een voorlopig aangepaste versie, maar waar ik niet mee tevreden ben
Mijn 3² laatste rijen kloppen langs geen kanten

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hey,

vindt er niemand een oplossing voor mijn probleem?
Indien mijn vraagstelling onduidelijk is, wil ik gerust wat meer uitleg verchffen zodat het duidelijker wordt.

mvg

Jaak

Tracht het eens op te lossen met de functie VERT.ZOEKEN.
Enfin... ik weet zeker dat het gaat, maar ik zit hier zelf aan andere zaken te werken... dus niet echt tijd om je verder te helpen

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan