• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijd berekenen in Excel 2007

• Onderwerp starter Onderwerp starter sluca
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sluca

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2009
Hallo,

Ik heb jullie site al afgezocht en vind hier heel wat artikels over, maar die gebruiken allemaal de formule met datumverschil, terwijl ik de indruk heb dat die formule bij mij niet lukt.

Het is dus eigenlijk heel simpel, ik wil de geboortedatum van een persoon ingeven en weten hoe oud die persoon is (enkel in jaren).

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Bedankt voor je snelle reactie :-) Wat moet ik dan doen bij celeigenschappen? In A1 gebruik ik Datum - in de vorm 16-11-1987. Maar wat gebruik ik bij de formule?

het resultaat van de formule is gewoon een getal. Voor A1 kun je datum gewoon handhaven.

Ik krijg de melding #waarde! in de cel van de formule.

Moet ik me dan eigenlijk zorgen maken over schrikkeljaren?

Nee helemaal niet, dat is binnen de functie DATUMVERSCHIL al opgelost.

Voor een iets nauwkeuriger leeftijd kun je dit gebruiken:
Code:
=ALS(A71<>"";ALS(DATUMVERSCHIL(A71;NU();"y")=0;"";DATUMVERSCHIL(A71;NU();"y")&" jaar, ")&ALS(DATUMVERSCHIL(A71;NU();"ym")=0;"";DATUMVERSCHIL(A71;NU();"ym")&ALS(DATUMVERSCHIL(A71;NU();"ym")=1;" maand, ";" maanden, "))&ALS(DATUMVERSCHIL(A71;NU();"md")=0;"";DATUMVERSCHIL(A71;NU();"md")&ALS(DATUMVERSCHIL(A71;NU();"md")=1;" dag";" dagen")))
A71 even wijzigen in de cel met de geboortdatum.

Kan het ook met twee datums? Ipv het verschil tussen de geboortedatum en vandaag, het verschil tussen de geboortedatum en een willekeurige datum? Ik heb het geprobeerd maar ik krijg telkens de melding dat er te weinig argumenten zijn :-) Alvast bedankt!

Vandaag() vervangen door $D$1 met daarin een datum in de toekomst. Mag ook in het verleden zijn, maar wel groter zijn dan de geboortedatum.

Bijlagen

Super. Wel een moeilijke formule (voor een leek als ik dan toch). Want de vorige met het verschil tussen de geboortedatum en vandaag snapte ik, had ik door waar elk stukje van de formule voor stond, maar deze vind ik toch een stuk moeilijker :-) (En dan heb 'k nog een deel eruitgehaald want ik wil het enkel in jaren weten, niet in maanden en dagen) :-) Maar dus heel erg bedankt want dit zou ik zelf nooit gevonden hebben!

Dan is dus gewoon
Code:
=DATUMVERSCHIL(A4;$D$1;"y")

Aha, dat snap ik al beter :-) Is er een reden voor de dollartekentjes bij D1? Ik weet dat dat iets met absolute waarde te maken heeft, maar als ik telkens hetzelfde vakje D1 blijf gebruiken, heb ik ze dan nodig?

Als je een rij met geboortdata hebt die je steeds wilt toetsen aan een datum in D1 moet je D1 vastzetten met de dollartekens, anders vergelijkt Excel op de eerste regel met D1 en daarna met D2 etc.

Ok dan begrijp ik het. Maar als ik dus telkens een nieuwe geboortedatum en een nieuwe willekeurige datum wil ingeven heb ik de dollartekentjes dus niet nodig. Super bedankt hiervoor! Dit helpt me verder :-) Fijn weekend.

STY. Zet je de vraag nog even op opgelost?

Mij lukt het nog steeds niet..
Ik heb dit ingevoerd
=DATUMVERSCHIL(B3;$D(2012,09,01)$;"y")
Ik wil dus de leeftijd berekenen op 1 september 2012 met geboortedatum B3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan