• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leestekens blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neocon

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2009
Goedemiddag,

Voor een excelbestand wil ik de input van leestekens blokkeren.
In het bestand mogen alleen letters (undercast en uppercast) en cijfers ingevoerd worden.
Van de 'bijzondere' leestekens is ook een spatie een koppelteken en een underscore toegestaan. De rest dient geblokkeerd te worden.

Ik heb getracht te zoeken naar een macro die ik kan ombouwen naar mijn wensen en vond de volgende. Echter is deze voor een textbox ipv voor een totale sheet.
Het ombouwen van de tekens/codes die zijn toegestaan lukt mij wel, maar het ombouwen van een textbox naar een excelsheet niet.
Of is deze constructie niet mogelijk?

Alvast bedankt!

Gevonden macro:

Private Sub TextBox1_KeyPress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)

Select Case KeyAscii
Case Is < 31: KeyAscii = 0
Case 32: Space
Case 33 To 47: KeyAscii = 0
Case 48 To 57: 'numbers 0 to 9
Case 58 To 64: KeyAscii = 0
Case 65 To 90: 'capital letters
Case 91 To 96: KeyAscii = 0
Case 97 To 122: 'lowercase letters
Case Else: KeyAscii = 0
End Select

End Sub

Een cel heeft geen key_event die per key wordt bijgewerkt wat de textbox wel heeft.
Het is pas nadat je op Enter hebt gedrukt (change_event).

Gebruik een form met een textbox om tekens te controleren en weg te schrijven.

Dank voor je reactie.

Interpreteer ik je goed als ik zeg dat er dus geen blokkade op een excelsheet gezet kan worden v.w.b. de leestekens? (het invullen dmv een userform is helaas geen optie).

ze zijn na de enter te verwijderen.
en wat ook kan:
als een cel geselecteerd wordt er een tekstbox overheen leggen.

Laatst bewerkt:
Beste Sylvester,

Dat klinkt wat crypisch. Kan jij aangeven wat je exact bedoelt met 'na de enter te verwijderen'?
Dank!

als je in een cel op enter drukt kun je daarna de leestekens door een macro laten verwijderen.
stuur eens een voorbeeld bestandje

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan