lettertype in PowerPoint plotseling niet meer volgens opmaak

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Beste helpers,

Ik heb een vraag over opmaak in Powerpoint (ik gebruik nog 2003).
In mijn oude vakantieverslag heb ik een kaart met plaatsnamen.
Dat zijn autovormen met tekst en dat werd me ooit afgeraden op Helpmij.
Nu heb ik eindeljjk eens wat aanpassingen gedaan.
Autovormen vervangen door Tekstvakken, opmaak gekopieerd en dat zag er netjes uit. Precies als in het oude bestand.
Maar na het opnieuw openen van de nieuwe presentatie was de opmaak plotseling helemaal geruïneerd.

Heeft iemand een idee waar het mis kan zijn gegaan, want ik begrijp het niet.
De opmaak van beide voorbeelden was dus gelijk vóór het opslaan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt.

Groet,
Ger

Bijlagen

Ik zie (PowerPoint op een iPad) het probleem niet. Is ook logisch, want we moeten op zijn minst weten wat de beoogde opmaak is (lettertype, grootte etc). Nu open ik de presentatie, en zie ik een plaat met tekstvakken. Die zijn prima leesbaar, dus ik zie geen probleem.
Een plaatje van de problemen helpt natuurlijk ook.

Het lettertype zou Cordi New 20pt moeten zijn voor de plaatsnamen.
Maar het is heel vreemd. Als ik beide presentaties nu open in Powerpoint 2010 is de tekst ook zoals ze moet zijn.
Toen ik de originele (nieuwe) presentatie opsloeg (in PP 2003) was alles OK. Maar na het openen waren de letters plotseling veel groter. Om een voorbeeld te geven heb ik toen alle andere dia's verwijderd en opnieuw opgeslagen.

Ik heb nu het lettertype van de dia zelf eens aangepast.
Het gekke is dat het probleem zich niet bij alle presentaties voordoet.

Ik ga nu eerst nog eens zelf proberen duidelijk te krijgen wanneer het nu eigenlijk mis gaat.
Hopelijk kom ik er uit. Mocht dat niet zo zijn dan hoop ik dat ik het wel duidelijk kan aangeven.

Bedankt in ieder geval de moeite de je genomen hebt om naar het probleem te kijken.

PowerPoint werkt, net als Word en Excel (al zie je het daar minder nadrukkelijk) met sjablonen. Elke keer als je een presentatie maakt, is de opmaak van die presentatie dus gebaseerd op het standaardsjabloon, tenzij je een andere sjabloon als basis kiest. Open je de presentatie in een andere versie van PP, dan krijg je (waarschijnlijk) te maken met andere basisinstellingen in de standaardsjabloon van die versie. Als je verder geen handmatige opmaak hebt toegepast op objecten, dan is de kans dus groot dat je presentatie er anders uitziet. Hetzelfde kan gebeuren als je de presentatie aan iemand anders geeft; als die andere basisinstellingen heeft, dan ziet de presentatie er daar ook anders uit.

Naast de sjablooninstellingen heb je ook nog Masters. Dit zijn 'diasjablonen' binnen je sjabloon, en die zijn bedoeld om elk diatype (titel, tekstvak met bullets, tekstvak met afbeelding, niets etc) op te maken. Wil je op een diamodel een ander lettertype, dan kun je dus veel beter het onderliggende diamodel aanpassen dan alle (tekst)objecten stuk voor stuk op te maken.

Op die manier kun je dus heel veel standaardiseren voor een presentatie, wat weer werk scheelt. Enige 'probleem' dus: als je de presentatie tussen verschillende personen gebruikt, of tussen verschillende PP versies, dan kan je presentatie er anders uit zien. Dat los je dan weer op door de diamodel aanpassingen op te slaan in een eigen sjabloon, en dat sjabloon in te sluiten bij opslaan. Dan weet je zeker dat elke gebruiker dezelfde presentatie ziet.

Overigens zie ik in beide presentaties op de pc het lettertype Cordia New, dus ik zie nog steeds geen probleem :).

Dank je wel voor je uiteenzetting. Zoals je kunt zien staan de objecten in mijn voorbeeld op een dia met indeling LEEG. Het lettertype in de tekstvakken is voor de leesbaarheid (in de meeste van mijn presentaties) afwijkend van het lettertype voor de rest van de presentatie.
Ik werk nooit met sjablonen, modellen en dergelijke.
Ik begin meestal met een uitgeklede versie van mijn vorige presentatie, pas de hoofdzaken desgewenst aan en dan is het kopiëren/plakken geblazen. Zo kwam het ook dat ik voorheen vaak autovormen met tekst, naast tekstvakken had staan. Op aanraden van iemand op Helpmij (misschien nog wel ergens terug te vinden) ben ik dat gaan aanpassen.

Wat raad je me aan om dan in dit geval te veranderen?

Terug
Bovenaan Onderaan