lettertypes in verschillende besturingssystemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskiab

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Berichten
48
hallo,

voor mijn website gebruik ik segoe print, en vervolgens als de pc die niet ondersteunt verdana, times new roman. maar nu las ik ergens dat je ook de gebruiker kan laten kiezen het lettertype te instaleren. maar hoe doe je dat? is dat hetzelfde als dat je een pop up krijgt dat je een active x besturingselement moet instaleren? zou nl. wel aardig zijn want ik vind mijn pagina niet mooi in verdana omdat deze lettertype iets groter uitvalt en dan is de opmaak niet strak. sommige dingen worden dan té groot. vooral de vetgedrukte delen.

nu is het niet haalbaar een ander type te zoeken die en in vista, xp 98 enzo draait die naar mijn smaak is.

groetjes saskia
 
Dat kan met @font-face. Maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan.
Niet elke browser ondersteunt het, en niet elke browser die het ondersteunt kan met alle verschillende formaten overweg.
Je moet opletten voor copyright-problemen: niet elke lettermaker staat te juichen als z'n font gratis wordt verspreid.
Ik ken eigenlijk geen goede Nederlandstalige artikelen die goed beschrijven hoe dit werkt, mogelijk ook omdat het om bovenstaande redenen nog niet zoveel wordt gebruikt. Dat zal trouwens wel gaan veranderen, want Safari en Firefox ondersteunen het inmiddels ook.
'n Goede Engelstalige site: http://webfonts.info/wiki/index.php?title=Main_Page
 
In dat artikel staan wel 'n aantal goede dingen, maar ik vond het nogal verouderd. Inmiddels ondersteunen meer browsers het. Maar vooral: Internet Explorer 6 (en mogelijk zelfs eerder) ondersteunen het al, alleen voor 'n beperkt aantal soorten letters. Dat Internet Explorer 7 het niet steunt klopt gewoon niet.
Maar inderdaad, als je dit artikel leest en daarna die Engelstalige site bekijkt om 't te actualiseren, heb je 'n leuke combinatie.
 
dankjewel voor de uitleg. dan laat ik het gewoon maar zoals het is.wil idd geen illegale dingen gaan doen. wist niet dat deze fonts moesten betaald worden.

maar zou ik in dreamweaver niet ook kunnen aangeven dat als de segoe print niet word gevonden op iemands pc en hij dus naar de tweede font gaat(bij mij dus verdana) dat je dan aan die font een andere lettergrootte kan koppelen? dan zou het probleem ook opgelost zijn.

groetjes saskia
 
Je hoeft niet voor alle lettertypen te betalen. Op die Engelse site staan ook links naar gratis fonts. En er zijn ongelooflijk veel gratis fonts op internet te vinden, die je vaak gewoon mag gebruiken voor zoiets.
Maar echt expert ben ik er ook niet in, omdat het allemaal nog niet echt lekker en soepel werkt.
Met alleen css en html kun je 'n tweede font geen andere lettergrootte geven. Eigenlijk wel vreemd, nu je dat zo vraagt. Ook in css3 zijn daar geen plannen voor. Je kunt wel 'n font selecteren (en 'n grootte) afhankelijk van de taal, maar daar heb je weinig aan in jouw geval.

Mogelijk kan het met JavaScript, geen idee. Misschien kun je 'ns in de sectie voor JavaScript vragen of dat kan? 't Gebruikte font opvragen en dan afhankelijk daarvan de lettergrootte instellen.

Wat trouwens wel makkelijker kan (relatief makkelijker) is alleen kopregels en zo in 'n andere lettersoort. Dat kan in theorie ook met hele teksten, maar dan wordt de pagina heel erg traag vanwege al 't werk dat moet worden gedaan. Voor 't geval dat toch mogelijk wat is hier wat links daarover:
http://css-voorbeelden.nl/links.html#a-css-fonts
 
Laatst bewerkt:
Zou wel een leuke handige toevoeging zijn in de software niet dan?
bedankt voor de hulp iig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan