lijdraad voor maken database

Status
Niet open voor verdere reacties.

remco12ch

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2013
Hoi Hoi,

Ben nieuw hier en nog beetje een grote leek op gebied van database etc. Maar bestaat er toevallig een duidelijk en goed te begrijpen handleiding hoe je een database kan opzetten met een begin menu met knoppen etc. Ik wil namelijk graag een database gaan maken, met voorraadbeheer van machines onderdelen en waarbij ik een werkopdracht / werkbon kan printen. Ja als je er niets van snapt dan maar meteen alles of niets hahahaha.

Hopelijk kan iemand me op weg helpen

Remco:P

Wat jij wilt heeft eigenlijk niet zo veel met de database te maken, maar met de applicatie er omheen. De database zelf gaat over de structuur van en de relaties tussen de tabellen. Heb je daar al wel kennis van? Octafish heeft een cursus, maar je kunt ook even googlen naar een 'gratis Access cursus' en dan kom je bijvoorbeeld hier: http://www.gratiscursus.be/access_2010/

Op zich is wet wel leuk dat je een doel voor ogen hebt, dat is altijd leuker dan zomaar wat 'lesjes' maken. Zolang je er maar niet vanuit gaat dat je volgende week een fantastisch werkend product hebt, en dat je beseft dat je mogelijk diverse malen het roer moet kunnen omgooien en andere oplossingen toepassen.
Laatste puntje: het is leidraad: als het ware een draad die je leidt. Maar als je zomaar wat formuliertjes en knopjes begint te maken zal het wel een lijd-draadje in het forum worden.

Dank je wel Rene,

Ja ik weet het ik ben aan het lijden lol. Nee ff zonder dollen, ik besef me heel goed dat het niet in een dagje of wat voor elkaar is. en dat ik soms wel eens grommend in mezelf achter de computer zal zitten, maar denk wel met een beetje hulp ik er uiteindelijk uit zal moeten gaan komen, dus ik ga zeker even op de link drukken en daar eens op me gemak artikelen gaan lezen, dus dank je wel daarvoor.

dank je wel Michel, ja ben nog nieuw hier, had wel de zoek functie gebruikt maar die niet gevonden

Beste Remco,

Hier ook een Echte Newbie, Ik leer heel veel van de vele tutorials op Youtube, en de daarbij horende voorbeeld bestanden, net zoals de bestanden van alle posters hier.

Mijn eerste inzet was het uittekenen van mijn project, (voor mij leden administratie dansschool)

Toen ik de hele diagram had uitgetekend ben ik gaan snuffelen in de meest uiteenlopende databasen en zag ik al snel hoe de (standaard) eruit moest gaan zien.

Veel tutorial gelezen en vooral gekeken over relaties en tabellen.

voor je ook maar iets kan doen, (althans dat denk ik) heb je de juiste tabellen nodig. En wat staat er in die tabellen, en daar de relaties tussen. Ik leer ook steeds meer over wat er niet in tabellen moet staan.

Waarom velden invoegen die je kunt bereken vanuit andere velden.

bv, mijn leerling koopt op [d.d.] 21-06-2013 een strippenkaart voor 10 lessen, deze is dan 12 weken geldig. dus zou ik een veld kunnen maken met geldig tot. Maar dit veld word dan berekend door code vanuit een ander veld. (Nu dacht ik ook, maar het is toch prettig om dit veld te hebben in je tabel???) maar het zo leeg mogelijk houden van je database is volgens mij nog belangrijker.

Ik hoop dat ik je als Newbie een beetje op weg heb kunnen helpen!!

En dat na al de reeds gegeven info!

suc6 ermee Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan