• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

linken inhoud cellen aan een andere cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tjoekmei

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2013
Beste helpers,

Ik wil in een excelblad 3 kolommen met elkaar linken:

In 1 kolom de postcode, in een 2e en 3e kolom moet dan automatisch plaats en aantal kilometers komen.

Hoe kan ik dat het makkelijkst doen?

Alvast dank.
Miranda

Plaats graag een voorbeeldje met wat je al hebt.

Datum vertrek Uur van vertrek Locatie eindpunt Postcode (bij auto) Aantal autokm.

1-12 7,30 Hoofddorp VV 2132 CR 9
1-12 11,00 Vijfhuizen VV 2141 VA 14
1-12 14,00 Badhoevedorp VV 1171 GC 22

Dit is een kopie van de gebruikte teksten verdeeld over kolommen . In mijn tabel in excel staan nog geen formules.

Dag Sjoekmei,

Plaats in het vervolg a.u.b. een voorbeeld bestand in Excel. Je voorbeeld is nu nog mogelijk op een andere manier te interpreteren.
In mijn bijlage jouw tekst even uitgewerkt in Excel, zou je in dit bestand even duidelijk willen maken wat je graag wilt.

Zover ik het kan begrijpen wil je de afstand weten tussen de locatie van de auto en eindlocatie? Of moeten sommige kolommen worden samengevoegd?
Samenvoegen van kolommen kan met de formule TEKST.SAMENVOEGEN of in de formule het & teken gebruiken.

Bijlagen

Jouw opzet klopt.
Als ik de postcode in type in een kolom, dan wil ik dat in de andere 2 kolommen het daaraan gekoppelde adres komt en het aantal kilometers. Aantal km is altijd gelijk bij gelijke postcode.

Even ter verduidelijking, je vraag is nog op twee manieren te interpreteren.
1. Je wilt in een willekeurige cel (op een ander tabblad) een postcode invoeren en dan in naastgelegen cellen het 'Locatie eindpunt' en het 'Aantal km' ophalen? Hierbij geldt je huidige voorbeeld tabel als brondata.
2. Je wilt je brondata aanvullen met nieuwe regels, waarbij je de postcode enkel hoeft in te voeren en het 'Locatie eindpunt' en het 'Aantal km' tussen de postcode en het eindpunt automatisch wordt berekend?

Punt 2 komt het dichts in de buurt.
Brondata (is postcode) invullen en dan wil ik automatisch in de 2 cellen ernaast plaats en getal (aantal km) gevuld hebben.

Het gaat in totaal om ca. 25 postcode's die ik hiervoor gebruik. Dit zijn locaties waar werkzaamheden plaatsvinden.

Het blijft even vissen naar wat je nou precies wilt, maar we komen er wel :)

Zoals ik het nu begrijp heb je in een ander bestand, tabblad of tabel data staan met de ca. 25 postcodes en bijhorende eindlocaties en km. Je wilt enkel nog in een nieuwe regel deze gegevens automatisch inladen.

Mocht ik verkeerd zitten wil ik je toch echt even vragen een zo volledig mogelijk Excel bestand te uploaden. Geef dan ook even alvast een voorbeeld resultaat (geel markeren) zodat ik weet wat de uitkomst zou moeten zijn.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Ik hoop dat ik hierbij een goed document heb ingevoerd. Alle gegevens mogen gewoon in 1 blad komen of bedoel jij dat ik een 'basis'blad maak met alle postcodes, plaatsen en kilometers en dat daar dan de gegevens uitgetrokken worden om in een ander blad gebruikt te worden.
Op dit moment zit ik telkens te zoeken naar welke postcode en hoeveel km was dat ook weer. Het kost gewoon heel veel zinloze tijd en ik denk dat het sneller en makkelijker moet kunnen, vandaar mijn vraag.
Bedankt in elk geval alvast voor jou geduld om mijn vraag goed te achterhalen.

Je oplossing kan a.d.h.v. de formule VERT.ZOEKEN() worden gemaakt.
In de bijlage is dit toegepast voor kolom E en K. Hierin worden nu a.d.h.v. de postcode de gegevens geladen uit het tweede tabblad. In dit tweede tabblad staan je mogelijke postcode combinaties met bijhorende locatie en km. Hier moet je dus de andere mogelijkheden nog aan toevoegen. Je moet de formule dan ook nog even wijzigen.

Code:
[B]Formule E10:[/B]
=ALS(ISLEEG(F10);"";ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(F10;[COLOR="#0000FF"]Blad2!$A$2:$C$6[/COLOR];2;ONWAAR);"Komt niet voor"))
De formule geeft wanneer de postcode leeg is geen waarde. Wanneer de postcode niet voorkomt in de brondata (basistabel) de waarde "Komt niet voor".

Pas het blauwe gedeelte aan naar het bereik van je brondata (basistabel). Verdere werking van de formule is te vinden op de link in de eerste zin.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan