Linux installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander1001

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2004
Hallo. :)

Ik ben van plan om linux te gaan installeren, maar ik ben totaal niet bekend met linux, tot een tijd geleden dacht ik dat het een soort dos-achtig iets was :o Maar nu wil ik het zelf proberen, alleen heb ik een paar vragen:

1. Ik geloof dat het gratis te downloaden was, ergens.. maar waar[/url]? (dus niet in de vorm van warez, maar dat het gewoon gratis is)
    [*]Kan ik het gewoon installeren op mijn computer? Waar ook al windows XP op staat? Moet ik dan partities maken? Of hoe gaat dat?
    [*]Welke linux raden jullie mij aan?
    [*]Kan ik het, als ik er later genoeg van heb, gewoon verwijderen? Dus dat ik die partitie weer teruggeef aan windows?
    [*] Ik ga er vanuit dat het op een apparte partitie moet, maar hoe groot zal ik die maken?
    [*] Kan ik er wel mee op internet? Met m'n adsl/usb modem?
    [*] Kan ik, als ik mijn pc opstart, kiezen of ik windows XP wil of Linux?
    [*] Kan ik in linux gewoon mijn normale partities gebruiken, dus met muziek en bestanden enzo?
    [*] Hoe gaat het installeren precies in z'n werk? Kan ik het gewoon vanuit windows installeren, of moet ik het eerst op cd/dvd branden? En er dan mee opstarten.
    [*] Kunnen m'n programma's erop werken? Zoals norton antivirus, dreamweaver, winamp, photoshop? (Ik denk het niet..)
    [/list=1]

Dit was het wel zo'n beetje, ik hoop dat er iemand antwoord kan geven, en dat het niet op slot gegooit wordt ofzo..

Alvast bedankt :D

Geplaatst door Sander1001
Hallo. :)

Ik ben van plan om linux te gaan installeren, maar ik ben totaal niet bekend met linux, tot een tijd geleden dacht ik dat het een soort dos-achtig iets was :o Maar nu wil ik het zelf proberen, alleen heb ik een paar vragen:

1. Ik geloof dat het gratis te downloaden was, ergens.. maar waar[/url]? (dus niet in de vorm van warez, maar dat het gewoon gratis is) >> www.linusiso.org
    [*]Kan ik het gewoon installeren op mijn computer? Waar ook al windows XP op staat? Moet ik dan partities maken? Of hoe gaat dat? >> ja, of je moet er een extraharde schijf in zetten
    [*]Welke linux raden jullie mij aan? >> mandrake
    [*]Kan ik het, als ik er later genoeg van heb, gewoon verwijderen? Dus dat ik die partitie weer teruggeef aan windows? >> dat hangt van je partitieprogramma af
    [*] Ik ga er vanuit dat het op een apparte partitie moet, maar hoe groot zal ik die maken? >> ongeveer 4,5,6 gb?
    [*] Kan ik er wel mee op internet? Met m'n adsl/usb modem? >> ja hoor
    [*] Kan ik, als ik mijn pc opstart, kiezen of ik windows XP wil of Linux? >> meestal wel ja, als je dat zo instelt
    [*] Kan ik in linux gewoon mijn normale partities gebruiken, dus met muziek en bestanden enzo? >> weet ik niet :o
    [*] Hoe gaat het installeren precies in z'n werk? Kan ik het gewoon vanuit windows installeren, of moet ik het eerst op cd/dvd branden? En er dan mee opstarten. >> eerst branden en daan opstarten...
    [*] Kunnen m'n programma's erop werken? Zoals norton antivirus, dreamweaver, winamp, photoshop? (Ik denk het niet..) >> ik denk het ook niet...
    [/list=1]

Dit was het wel zo'n beetje, ik hoop dat er iemand antwoord kan geven, en dat het niet op slot gegooit wordt ofzo.. >> ok, graag gedaan

Alvast bedankt :D

1. zie hierboven... na de >> 's

Om linux te proberen, kan je ook starten vanaf een cd. En die zijn gratis te downloaden! Jawel, bijvoorbeeld van knopper.net kan je een knoppix cd downloaden. Dan kan je linux proberen zonder dit te moeten installeren.

Oke, heel erg bedankt voor je antwoorden, maar ik ben nu op deze pagina, maar nu zie ik 3 cd's staan,.. en ik zie ook een aantal versies staan.. Dus ik heb nu nog een vraag: Welke versie moet ik hebben, en moet ik ze alle drie downloaden?:)

:thumb:

Edit: En als ik het dan op een cd brand, en dan met die cd opstart.. kan ik het automatisch op een partitie installeren neem ik aan?

Edit2: En er is zeker ook geen nederlandse linux? Dat is altijd iets makkelijker :)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sander1001
Oke, heel erg bedankt voor je antwoorden, maar ik ben nu op deze pagina, maar nu zie ik 3 cd's staan,.. en ik zie ook een aantal versies staan.. Dus ik heb nu nog een vraag: Welke versie moet ik hebben, en moet ik ze alle drie downloaden?:)

:thumb:

Edit: En als ik het dan op een cd brand, en dan met die cd opstart.. kan ik het automatisch op een partitie installeren neem ik aan?

Edit2: En er is zeker ook geen nederlandse linux? Dat is altijd iets makkelijker :)

ja, je moet ze allemaal downen,

volgens mij kan je niet automatisch een partitie laten maken, maar daat i genoeg over te googelen

er zijn wel nederlandse linuxes hoor! maar dan moet je wel ff opletten bij het downloaden (als het erbij staat)

ps. mandrake :-):thumb:

Je moet ze niet altijd allemaal donwloaden bij debian bv is de eerste cd genoeg of je pakt gewoon een netinstall cd.
En je haalt de rest dan tijdens de installatie.

Ik denk dat ik het toch maar laat,.. ik wou net die eerste(!!) cd downloaden, en die ging maar 20kB/ps... dus als ik die andere ook nog moet doen ben ik nog wel even bezig. Ik ben ook niet zo bekend over hoe het moet enzo.. Straks verziek ik m'n computer er mee of zo..:)

heb ik ook gedaan ze worden keurig afgeleverd echt een aanrader

Dan ga ik dat eens ff doen :P Maar ik hoorde ook van iemand dat ze bij bruna tijdschriften (over linux) verkopen, met al gelijk een cd erbij. Dus dan staat er ook al in uitgelegd hoe ik het moet installeren enzo, want daar zie ik nogal tegen op.. want ik hoorde het één en ander over mounten enzo.

Ik zie nu trouwens dat die cd geen linux mandrake is, ofwel :eek:

ubuntu is gebasseerd op debian dus niets met redhat te maken ubuntu.

foutje... bedoelde ook debian, maar de installer is heel simpel opgebouwd, dus voor de meeste beginnende linux-gebruikers best te doen...

Maar weet iemand wat van die tijdschriften? of die uberhaubt wel te krijgen zijn enzo?:)

Als je nog nooit met Linux hebt gewerkt zou ik je toch aanraden eerst een Live CD te proberen. Die stop je in je cdrom speler, dan stel je in de bios even in dat de computer moet opstarten vanaf die cdrom speler en dan kun je naar hartelust "linuxen" zonder ook maar iets te hoeven installeren. Als het je dan bevalt kun je altijd nog kiezen om een distributie te downloaden en die te installeren.
Zoals hangmat al aangaf kun je een knoppix live cd downloaden vanaf knopper.net, maar ook Suse en Ubuntu hebben live cd's. Die van Suse kun je vinden op www.suse.de/en en die van ubuntu op www.ubuntu.com. De laatste heeft echter geen support voor mp3 en andere populaire mediaformaten, dus dat is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Ja, ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik ben gisteren al 4 boekenwinkels afgeweest, maar ik zag alleen een cd met knoppix bij een tijdschrift zitten. Dus misschien koop ik die wel..:)

kopen zou ik niet doen. Je mag altijd de open source gemeenschap steunen maar ja. www.linuxiso.org
Hier kan je ook knoppix halen.

tsja, ik zie namelijk nogal op tegen dat downloaden van 3 cd's van 700 mb.. terwijl ik hem dan misschien ook bij een tijdschrift kan kopen.. en ik wil geen knoppix, maar mandrake..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan