Ik draai Xubuntu 7.04 op een 8 jaar oude computer: 380MHz, 128 MB RAM. Als ik gewone (msn'en, surfen, tekstverwerking) dingen doe draait alles redelijk vlot, alleen het opstarten van sommige programma's is wat aan de trage kant. Jouw computer moet dus ruimschoots volstaan om deze versie te draaien. Naar windows normen heb je misschien een oude computer, maar naar linux normen valt dit goed mee. Volgens mij zul je ook wel zonder probleem de Gnome & KDE versies namelijk Ubuntu & Kubuntu kunnen draaien. Is wat je zelf verkiest. Op de grafische schil na zijn ze dacht ik identiek.
Bij elke Ubuntu versie heb je zowel een desktop cd als een alternate cd. Via de dekstop cd kun je (X)(K)ubuntu opstarten vanaf je cdrom. Je kan dus al is kennis maken met het besturingssysteem zonder het te installeren. Indien het je bevalt kan je dan kiezen om het te installeren. Let wel op: als je ubuntu vanaf cd rom draait gaat het veel trager in vergelijking met hoe het draait eens het geinstaleerd is.
Alternate cd kan je enkel gebruiken om ubuntu te installeren. Ik zou dus de dekstop cd aanraden. Eventueel probeer je de verschillende ubuntuversies (of andere linuxversies) is uit en kies je dan diegene die je het meeste bevalt
Xubuntu vind je hier:
http://www.xubuntu.org/
Andere ubuntu's vind je gemakkelijk. Typ het gewoon in google in en je komt er wel
Als je een versie download steeds kiezen voor de (X)(K) Ubuntu desktop cd (tenzij je perse de alternate wil) versie7.04 voor x86 processorarchitectuur. Als je twijfelt post je de link maar en dan controleer ik wel is.
Je download dan een .iso file. Op dubbel klikken en alles wordt op cd gebrand.
Elke linuxversie is veel veiliger dan windows. Dingen zoals virusscanner, spyware scanner enzo heb je niet nodig want er bestaan geen virussen voor linux. Ubuntu heeft alvast een ingebouwde firewall, maar hier weet ik niks over, want hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.