linux minimale capaciteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Ik heb nog een oudere pentium 3 computer 750Mhz, 256 mb geheugen: Vroeger stond er windows 98 op. Maar dat systeem wordt niet meer ondersteund door Microsoft en is dus niet veilig meer. Nu wil ik er Linux op installeren: kan dat ? Kun je dan MSN-en ? Kan ik ze aansluiten op mijn netwerk met 2 andere windows XP computers ? Welke versie van Linux is aan te bevelen ?

Dat klinkt als een systeem waarop een redelijke linux distro best goed draait. Msn'en onder linux kan met amsn of GAIM en vast met nog wel 10 andere programma's.
Het netwerk moet geen enkel probleem zijn, windows file sharing werkt onder linux met samba en tcp/ip is echt niet door microsoft uitgevonden (sterker nog, de hele tcp/ip code in windows is grotendeels uit freebsd gecopieeerd).
Qua distro: ikzelf draai Debian, maar Ubuntu (ook Debian based) wordt vaker door beginners gebruikt. Het verschil is niet zo groot, alleen doet Ubuntu wat meer dingen vanzelf. Als je voor Ubuntu kiest kan je nog kiezen uit Ubuntu (met Gnome desktop, is iets meer windows achtig), KUbuntu (die KDE gebruikt als desktop, vind ik zelf fijner) of XUbuntu (met XFCE desktop, die minder geheugen gebruikt als je echt snel wilt gaan). Maar als je de ene hebt geinstalleerd kan je makkelijk switchen naar de andere.
Overigens zweren andere mensen bij OpenSuse, Fedora (Red Hat), Mandriva en vast ook nog wel FreeSpire.

opensuse kan ook prima erop draaien,
voor msn kan prima kopete gebruiken , ik vind dat zelf erg mooi

Ik weet niks van Linux. Een aantal vragen: ik wil graag de gratis versie van een van de versies van Linux. Liefst een versie die niet te veel van je systeem vraagt, want dat computertje trekt niet zo veel. Een versie die wel alle veiligheid heeft. Waar kan ik deze downloaden ? Hoe installeer ik het ? Van welke website kan ik het een en ander lezen erover, liefst simpel, linux voor beginners ?

Ik draai Xubuntu 7.04 op een 8 jaar oude computer: 380MHz, 128 MB RAM. Als ik gewone (msn'en, surfen, tekstverwerking) dingen doe draait alles redelijk vlot, alleen het opstarten van sommige programma's is wat aan de trage kant. Jouw computer moet dus ruimschoots volstaan om deze versie te draaien. Naar windows normen heb je misschien een oude computer, maar naar linux normen valt dit goed mee. Volgens mij zul je ook wel zonder probleem de Gnome & KDE versies namelijk Ubuntu & Kubuntu kunnen draaien. Is wat je zelf verkiest. Op de grafische schil na zijn ze dacht ik identiek.

Bij elke Ubuntu versie heb je zowel een desktop cd als een alternate cd. Via de dekstop cd kun je (X)(K)ubuntu opstarten vanaf je cdrom. Je kan dus al is kennis maken met het besturingssysteem zonder het te installeren. Indien het je bevalt kan je dan kiezen om het te installeren. Let wel op: als je ubuntu vanaf cd rom draait gaat het veel trager in vergelijking met hoe het draait eens het geinstaleerd is.

Alternate cd kan je enkel gebruiken om ubuntu te installeren. Ik zou dus de dekstop cd aanraden. Eventueel probeer je de verschillende ubuntuversies (of andere linuxversies) is uit en kies je dan diegene die je het meeste bevalt

Xubuntu vind je hier:
http://www.xubuntu.org/

Andere ubuntu's vind je gemakkelijk. Typ het gewoon in google in en je komt er wel

Als je een versie download steeds kiezen voor de (X)(K) Ubuntu desktop cd (tenzij je perse de alternate wil) versie7.04 voor x86 processorarchitectuur. Als je twijfelt post je de link maar en dan controleer ik wel is.

Je download dan een .iso file. Op dubbel klikken en alles wordt op cd gebrand.

Elke linuxversie is veel veiliger dan windows. Dingen zoals virusscanner, spyware scanner enzo heb je niet nodig want er bestaan geen virussen voor linux. Ubuntu heeft alvast een ingebouwde firewall, maar hier weet ik niks over, want hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.

Laatst bewerkt:
o.k. bedankt voor jullie antwoorden, ik ga er mee aan de slag. Als jullie nog meer tips hebben: welkom.

ja dat is het zeker.
ik gebruik de pc ok niet echt meer, is meer om mee te spelen.
op mijn normale pc draait ook opensuse maar dat is een p4 met genoeg geheugen.
maar het ging er om of het kon he , en dat kan dus.

Ik heb al even op internet zitten grasduinen: ik denk dat ik Xubuntu ga gebruiken. Nog even een vraag:ik heb een modem van Tele 2 (internet, telefoon, tv). Er zitten 2 vaste aansluitpunten voor 2 computers, die ik al gebruik.. En er zijn 2 aansluitpunten voor LAN wireless internet aansluitingen. Voor de computer zoals eerder beschreven wil ik gebruik maken van wirelessaansluiting. Het is een netwerkclient zonder mogelijkheid van insteekkaart. Wel met usbaansluitingen en vaste aansluiting netwerk. Het modum is : Multimedia Modem DV-201AMR

- wat voor draadlooshardware moet ik aanschaffen ? graag advies, ook w.b. besturingsoftware geschikt voor Xubuntu
- is er software van Xubuntu die samenwerkt met mijn modem ?

Nog een vraag: Ik wil de desktopversie van Xubuntu downloaden en branden: Als ik het goed begrijp kun je de versie downloaden op je p.c.: daarna dubbelklikken en dan wordt dit automatisch op een cd gebrand ?? Hoeveel cd's heb je nodig ??

1 cd
Maar xubuntu is voor de iets meer ervarenere linux gebruiker, De functies zijn nog niet zo uitgebreid en gemakkelijk als die van ubuntu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan