Linux of Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Hallo,

Ik heb op dit moment een laptop en desktop staan met Windows 7, nu is mijn vraag, is Linux
beter dan Windows 7, en dan heb ik het over Ubuntu en Xubuntu. En dat gewoon 1 OS, die beter
is. Wie kan me daarmee helpen?

Alvast bedankt.

Als het gaat om dagelijks gebruik voor client gebruik dan is windows de beste keuze.
Linux is meer voor server doeleinden (niet de linux OS met GUI etc).

Volgensmij is Ubuntu het beste voor servers etc. En is OpenSUSE leuk voor thuis-gebruik.

Linux Ubuntu is gewoon voor thuisgebruik. Er bestaat wel een server-editie van Linux Ubuntu. Ik heb een IBM Thinkcentre S51 en Windows 7 draait daar niet zo lekker op. Dus heb ik Linux Mint erop gezet. Ik vind dat ie nou veel sneller is! Linux Mint is ook gewoon voor thuisgebruik en lijkt veel op Windows 7. Wat je ook kunt doen is Linux naast Windows installeren. Bevalt dit goed, kick je die 7 eraf. Bevalt dit niet, kick je Linux eraf. Tijdens het installeren krijg je de vraag of je het naast Windows wilt installeren of Linux door Windows wil vervangen.

Download hier de laatste versie van Linux Mint: klikkerdeklik!
Download hier de laatste versie van Linux Ubuntu: klikkerdeklik!

Voordelen van Linux:

-Een 'softwarebeheer' waar je heel veel programma's kunt downloaden in één klik
-Snel opgestart
-Firefox en Chromium
-Adobe Flash Player
-Gebruiksvriendelijk
-Makkelijk updaten
-Geen virussen
-Compleet Officepakket
En de belangrijkste
-GRATIS!

Hier zie je de screenshots van Ubuntu en Mint:

Ubuntu
Ubuntu-12-04-LTS-Alpha-1_001.jpg

Mint
mate.png

Succes:D!

Ik geef je één tip:

Denk er goed overna wat je precies wilt. Zet de voor- nadelen op een rijtje en trek dan een conclusie.

Vele programma's kan je namelijk niet gebruiken op Linux, nu heb je wel van die simulator's maar ja, die ontwikkeling is immer ook nog niet perfect.

Laatst bewerkt:
...
Vele programma's kan je namelijk niet gebruiken op Linux...

Nee logisch, programma's voor Windows geschreven kun je dus niet op een linux gebruiken. Net zo goed als je programma's voor Linux niet op een Windows machine kan draaien.
Maar het voordeel van linux is dat voor elk windows programma er wel een goede vervanger voor linux te vinden is, meestal nog gratis te downloaden ook!
Dus wat houdt je tegen? Gewoon proberen, en ik sluit me helemaal aan bij het meest zinnige advies ergens hierboven: bevalt linux dan kies je daarvoor (en kun je windows er eventueel afgooien) en bevalt het toch niet, dan kies je voor windows!

En waar zouden jullie dan voor kiezen? Ik bedoel je eigen keuze, dus het gaat om jezelf...

Ik maak hier gebruik van linux mint en dan de KDE versie.

Voor mij persoonlijk wel, kan alles doen wat ik wil. Heb wel een dual boot met vista trouwens, mocht er iets niet werken onder linux dan start ik vista op.

Oke, maar je zit dus op Linux, als alles op Linux kan? Of start je Windows ook wel eens op, als dat gene wat je gaat doen ook op Linux kan?

Ik start windows voornamelijk op voor zaken zoals updaten van mijn telefoon maar voor de rest doe ik alles via linux. Je kan bv een cd downloaden en branden en via de cd opstarten dan kun je zien hoe het eruit ziet. Heb het over linux mint in dit geval.

Mijn werkgever gebruikt daar Windows. Dat heb ik thuis dus ook, naast Ubuntu/Mint. Ik heb geen enkel probleem meer met windows sinds XP, alles werkt gewoon.
Net als onder Linux.
Blijft over wat jouw eigen voorkeur is...
Voor mij?
Het ene programma werkt onder Windows net even beter (en dat is ook gewenning) dan onder Linux, en andersom!
Niet voor elke windows smaak is een goed linux alternatief. Maar dat geldt net zo goed andersom; niet voor elk Linux programma is een goed Windows alternatief.
Het hangt er dus erg vanaf wat je precies wil doen en waar je aan gewend bent en ook wat je er voor over hebt...
Soms is het alternatief er wel maar kost het gewoon.

Als je tevreden bent met Windows zijn er weinig redenen om over te stappen. Voordelen van Linux zijn dat het minder gevoelig is voor virussen/malware en eindeloos aan te passen is. Als je toch Linux gaat gebruiken kan je Windows ook nog in een virtual machine draaien.

Laatst bewerkt:
Als je jezelf de vraag stelt of je beter Windows of Linux kunt gebruiken dan weet je zelf waarschijnlijk het antwoord het beste. Mijn advies: probeer Linux eens uit op een virtual machine of een iets minder recente pc en investeer er tijd in. Als je iets wilt/moet kun je terugvallen of je Windows gebakje en als je tijd / zin hebt kun je aan het prutzoren met een Linux pc'tje (al dan niet virtueel). Ik werk al sinds 2000 uitsluitend met Linux op de desktop, tegenwoordig gaat dat gelukkig allemaal een stuk soepeler en eenvoudiger. Maar ik doe dan ook niet veel anders dan browsen, mailen, nieuwsgroepen, torrenten, spelletjes, audio enz. Dus verder niks spannends :)
Er zijn nog steeds dingen waar de support vanuit de leverancier beter is voor Windows.

hallo

ik gebruik ook KDE Linux.

je kan ook Linux testen door een cd of usb stik te maken .
Dan start je daar van op en dan krijg je een soort van proefversie.
En na het afsluiten word alles gewist.

Je kan ook Windows programma opstarten met Linux maar dan heb je 'wine' nodig

hopelijk heb je hier iets aan.

Linux kan tegenwoordig voor consumenten zoals jij en ik prima werken, je moet alleen even "omschakelen".
Vooral distros als Mint en Ubuntu zijn uitermate geschikt voor huis-tuin-en-keuken-gebruik (kantoorwerk, e-mailen, surfen, multimedia afspelen, instant messaging etc.)

Ik gebruik zelf Mac OSX, Ubuntu en Windows 7 (in volgorde van voorkeur). Mac OSX beheers ik volledig, Windows 7 en Ubuntu gemiddeld.

Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat je het prettigst vind.
Helaas denken veel mensen nog steeds dat Linux alleen voor nerds is, dat het moeilijk is en vooral voor server gebruik, maar dat is al jaren niet meer zo.
Zelf ben ik, na jaaaarenlang Windows gebruik van de een op andere dag overgestapt naar Linux, op AL mijn PC's omdat je anders steeds terugvalt op Windows en dan wen je er nooit aan...
Windows programma's werken standaard niet onder Linux, maar voor Linux heb je tal van alternatieven die, naar mijn mening, vaak veel fijner werken, vaak meer opties hebben en ook gratis zijn!
Zo zijn er bijv, hele fijne GRATIS brandprogramma's die standaard in Linux te vinden zijn, tal van mediaplayers, browsers, grafische programma's en de meeste Linux distro's hebben al direct een BitTorrent client voor je geinstalleerd (vaak Transmission: http://www.transmissionbt.com )
Wat mijzelf opviel was dat Linux sneller en stabieler is, soms draait de PC hier weken aan 1 stuk door en draait ie zelfs dan nog als een nieuwe... bij Windows merkte ik vaak dat ie vrij snel trager begon te worden.

Persoonlijk vind ik Linux gebruik(er)svriendelijker, het werkt allemaal net effe wat sneller, wat handiger, wat logischer, wat prettiger. Dat is mijn ervaring op meerdere PC's. Als je alleen Windows gewend bent denk je daar waarschijnlijk anders over, maar als ervaren Windows gebruiker die is overgestapt op Linux en daar nu ervaring mee heeft kan ik je aanraden gewoon eens een tijdje Linux te proberen, Ubuntu is de meest populaire Linux distro (of als je een wat oudere/tragere PC gebruikt zijn Lubuntu of Peppermint OS een aanrader).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan