Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat je het prettigst vind.
Helaas denken veel mensen nog steeds dat Linux alleen voor nerds is, dat het moeilijk is en vooral voor server gebruik, maar dat is al jaren niet meer zo.
Zelf ben ik, na jaaaarenlang Windows gebruik van de een op andere dag overgestapt naar Linux, op AL mijn PC's omdat je anders steeds terugvalt op Windows en dan wen je er nooit aan...
Windows programma's werken standaard niet onder Linux, maar voor Linux heb je tal van alternatieven die, naar mijn mening, vaak veel fijner werken, vaak meer opties hebben en ook gratis zijn!
Zo zijn er bijv, hele fijne GRATIS brandprogramma's die standaard in Linux te vinden zijn, tal van mediaplayers, browsers, grafische programma's en de meeste Linux distro's hebben al direct een BitTorrent client voor je geinstalleerd (vaak Transmission:
http://www.transmissionbt.com )
Wat mijzelf opviel was dat Linux sneller en stabieler is, soms draait de PC hier weken aan 1 stuk door en draait ie zelfs dan nog als een nieuwe... bij Windows merkte ik vaak dat ie vrij snel trager begon te worden.
Persoonlijk vind ik Linux gebruik(er)svriendelijker, het werkt allemaal net effe wat sneller, wat handiger, wat logischer, wat prettiger. Dat is mijn ervaring op meerdere PC's. Als je alleen Windows gewend bent denk je daar waarschijnlijk anders over, maar als ervaren Windows gebruiker die is overgestapt op Linux en daar nu ervaring mee heeft kan ik je aanraden gewoon eens een tijdje Linux te proberen, Ubuntu is de meest populaire Linux distro (of als je een wat oudere/tragere PC gebruikt zijn Lubuntu of Peppermint OS een aanrader).