Listview met icon

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandervdmeer

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2009
Ik heb een listview, die ik zowel op detail, list, small en largeicon kan zetten. Bestaat uit drie kolommen. Toevoegen van de items doe ik als volgt:
Code:
 Dim itm As ListViewItem
        Dim str(5) As String
        str(0) = TextBox1.Text
        str(1) = TextBox2.Text
        str(2) = TextBox3.Text
                itm = New ListViewItem(str)
        LV.Items.Add(itm)

CODE]

Dat werkt prima. Ik heb wel een imagelist met daarin icoons. Maar mijn bedoeling is als ik een record invoer daarnaast bijv. met een openfile dialog een eigen icon kan opzoeken op bijvoorneeld mijn harde schijf.

Hoe voeg ik dit toe en hoe sla ik dit op?

Wil je een icon uit een imagelist laden of een icon van je hardeschijf?

In het geval van het laatste, dat is een beetje omslachtig omdat een listview niet direct on-the-fly een icon kan inladen dmv een openfiledialog. Een listview leest icons uit een imagelist, dus zul je eerst de gekozen icon in de imagelist moeten plaatsen en vervolgens de juiste index van die icon opgeven in de constructor van de listviewitem object:

Code:
itm = New ListViewItem(str, [B][COLOR="red"]0[/COLOR][/B])

Waar 0 het eerste icon in de imagelist voorstelt.

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp is er maar 1 mogelijkheid en dat is ik de imagelist vul met icoons. De gebruiker kan dus niet als hij het programma gebruikt zelf bepalen welk icoon er komt. Helder antwoord en erg bedankt

Het kan wel, maar de icon moet eerst in de imagelist gezet worden voordat de listview die icon kan weergeven.

Dus met andere woorden als ik bijvoorbeeld 100 icoontjes in de imagelist plaatst is het voor de gebruiker mogelijk bij het invoeren van items een icoontje naar keuze mee te geven?. Hoe is deze procedure van?. Ik neem aan bijvoorbeeld een verbinding leggen tussen de Listview en de IML. Dus bijvoorbeeld een knop waar de gebruiker op klikt en vervolgens een icoontje kan uitkiezen?. Hoe is deze code?. Ik weet het veel vragen mar kom er zelf helaas niet uit.

Ik dacht aan zoiets:

Code:
        Dim ofdFile As New OpenFileDialog
        ofdFile.Title = "Select a file to add to the listview"
        ofdFile.Multiselect = False
        If ofdFile.ShowDialog = DialogResult.OK Then

Dim ofdIcon As New OpenFileDialog
            ofdIcon.Title = "Select an icon for the selected file"
            ofdIcon.Multiselect = False
            'Vergeet eventuele filters niet

If ofdIcon.ShowDialog = DialogResult.OK Then
                ImageList1.Images.Add(Image.FromFile(ofdIcon.FileName))
                Dim lvi As New ListViewItem(Path.GetFileNameWithoutExtension(ofdFile.FileName), 0)
                ListView1.Items.Add(lvi)
            End If

Natuurlijk zijn er vele andere manieren om zoiets aan te pakken, maar heb je in ieder geval een voorbeeldje. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan