Lookup field waarden omzetten naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvhemert

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
In mijn Access 2007 database heb ik door middel van een lookup field een relatie gemaakt.
In de tabel producten wil ik aangeven in welke printer dit onderdeel moet. Aangezien ik ook een tabel printers heb gemaakt, heb ik deze gekoppeld.
Nu dat ik echter in de betreffende tabel de cel wil vullen zie ik enkel het ID nummer van de betreffende printer. Zie screenshot:
lookup.png

Hoe zorg ik er nu voor dat niet het ID nummer wordt weergegeven, maar de daadwerkelijke naam.

Dit gaat, bij mijn weten, niet rechtstreeks en als het wel zou kunnen lijkt het mij niet wenselijk (vervuiling van de tabellen).
Wat dan wel:
doe dit via een formulier en je kan alle mogelijke manipulaties doen die je wilt.

Niet begrepen

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben bang dat ik niet goed ben begrepen.
Ik wil niet dat er tekst in het veld wordt geplaatst, anders zou deze inderdaad overbodig zijn.
Mijn probleem is dat ik een lijstje te zien krijg waar ik een selectie moet maken, maar omdat dit enkel cijfers zijn weet je niet welke je daadwerkelijk moet selecteren.
Hoe moet ik ervoor zorgen dat in dit keuzelijstje namen staan ipv getallen.

Hetzelfde probleem heb ik bij formulieren, wanneer ik via het formulier iets wil invullen moet ik een keuze maken uit een bepaald getal ipv een bepaald woord.
En zoals je begrijpt zal dit lijstje niet beperkt blijven tot 10 mogelijkheden, maar vele honderden/duizenden dus dan wordt het erg onverzichtelijk en zelf niet te doen om aan de hand van een getal een keuze te maken.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest met de omschrijving van mijn probleem.

Als ik de keuzelijst zo bekijk, heb je ofwel een opzoek keuzelijst gemaakt met één kolom, het ID van de printer, of je hebt ID en printernaam in de query van de lookup gezet, en de kolombreedte van kolom1 niet aangepast. In beide gevallen zie je inderdaad de ID waarde van de printer, en niet de naam.

Je moet, als je niet het ID veld wilt zien, dus in de rijbron van de keuzelijst minstens twee kolommen hebben staan, ID en printernaam. In de Opmaakeigenschappen van de keuzelijst geef je aan dat je 2 kolommen wilt hebben, en bij kolombreedte maak je de eerste kolom 0 cm, en de tweede bijvoorbeeld 4. De totale kolombreedte maak je dan 4,5 cm, om ook de breedte van de schuifbalk mee te nemen. De afhankelijke kolom, dus de waarde die je opslaat in je tabel, is het ID veld, dus kolom1.

Volgens mij ben je er dan. Althans, zo doe ik het altijd....

Michel

Bedankt voor de reactie, maar helaas werkt de tip niet in de betreffende tabel.
Er wordt nog steeds een ID nummer weergegeven i.p.v. tekst.

Ik verwacht dat het te maken heeft met het feit dat ik verwijs naar de tabel tblCompatibleCartPrn en die zijn gegevens weer uit een andere tabel haalt.
Zie de screenshot van de relaties:
relaties.png

Omdat te voorkomen dat ik een lang verhaal moet typen om uit te leggen hoe mijn database in elkaar steekt, lijkt het me eenvoudiger om iedereen toegang te geven.
Bekijk de database via deze link

Ik ben benieuwd wie mij kan helpen dit probleem m.b.t. tot het weergeven van tekstvelden op te lossen.

Ik zie dat je de OEM tabel nog niet hebt losgekoppeld van de printers/cartrdiges, of is dit een oud plaatje?
Ik zal er vanavond een blik op werpen, want ik heb hier geen 2007.

Michel

Nee ik heb hem nog niet losgekoppelt, omdat dit in principe geen probleem oplevert.
Ik probeer eerst de probleempunten aan te pakken.
Of denk je misschien dat dit in de achtergrond toch van invloed is op de werking?

Ik denk in dezelfde richting als OctaFish.
Momenteel op de dropdown zit je met 2 zichtbare kolommen.

ID1 en ID2

Maak hiervan:

ID1, Tekst die bij ID1 hoort, ID2, Tekst die bij ID2 hoort.
Voor kolombreedte is het dan 0;2;0;2
Afhankelijke kolom is het ID veld.

Bedankt voor de hulp

Eindelijk ben ik eruit.
Uiteindelijk bleek de verwijzing naar de orginele tabel met informatie te moeten i.p.v. een tabel met een doorverwijzing. Alleen op die manier krijg je inderdaad de tekst te zien. Dit heb ik mogelijk gemaakt d.m.v. queries.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan