Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig om een formule te creeeren welke door een gegeven waarde opzoek gaat naar die waarde in een grote tabel en de waardeteruggeeft dat in de kolom rechts van deze waarde staat.
Voorbeeld:
tabel
R1 | C2 | C3 | C4 |
R1 | D1 | D3 | D5 |
R2 | D2 | D4 | D6 |
Als ik D1 in cel 1 invoer, wil ik in cel 2 de waarde D3 terugzien
Als ik D4 in cel 1 invoer, wil ik in cel 2 de waarde D6 terugzien
Cel 1 is dus input, en cel 2 is output(bv E1 en E2)
Het probleem is een beetje dat de kolom variabel moet zijn, want als ik bv deze formule verzin:
=VLOOKUP(input uit cel 1,B2
4,2,False)
deze formule geeft een goed antwoord voor als ik als input D1 en D2 heb, maar niet andere input.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik heen wil. Op een engels forum had ik als antwoord op deze vraag de volgende formule gehad:
=VLOOKUP(H1,OFFSET(B1:C2,,MIN(IF(B1
2=H1,COLUMN(B1
2)-COLUMN($B2)))),2,0)
echter hier kom ik niet uit, maar misschien heeft iemand er wat aan.
Wie kan mij verder helpen?
mvg, Spattah
Ik ben al een tijdje bezig om een formule te creeeren welke door een gegeven waarde opzoek gaat naar die waarde in een grote tabel en de waardeteruggeeft dat in de kolom rechts van deze waarde staat.
Voorbeeld:
tabel
R1 | C2 | C3 | C4 |
R1 | D1 | D3 | D5 |
R2 | D2 | D4 | D6 |
Als ik D1 in cel 1 invoer, wil ik in cel 2 de waarde D3 terugzien
Als ik D4 in cel 1 invoer, wil ik in cel 2 de waarde D6 terugzien
Cel 1 is dus input, en cel 2 is output(bv E1 en E2)
Het probleem is een beetje dat de kolom variabel moet zijn, want als ik bv deze formule verzin:
=VLOOKUP(input uit cel 1,B2

deze formule geeft een goed antwoord voor als ik als input D1 en D2 heb, maar niet andere input.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik heen wil. Op een engels forum had ik als antwoord op deze vraag de volgende formule gehad:
=VLOOKUP(H1,OFFSET(B1:C2,,MIN(IF(B1

echter hier kom ik niet uit, maar misschien heeft iemand er wat aan.
Wie kan mij verder helpen?
mvg, Spattah