• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Losse voorwaarde matchen aan cel met combinaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan09

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2016
Goedemiddag,

Ik probeer vanuit een databron bepaalde informatie aan mijn eigen data te koppelen. Nu zijn er weinig overeenkomsten die eenvoudig met elkaar vergeleken kunnen worden. De enige vergelijkbare velden zijn bij mij losse cellen waarvan de informatie voor kan komen in de databron. Het samenvoegen van mijn eigen data cellen om deze op te zoeken in de databron heeft geen zin aangezien in de databron de teksten niet achter elkaar hoeven te staan en niet op “dezelfde” plek.
Nu heb ik een formule om een specifiek stukje tekst op te zoeken in een cel. Maar het lukt mij niet de andere voorwaarden in de formule toe te voegen. Alle voorwaarden (artikel naam & artikelnaam & aanvulling & Extra saus & Aantal) moeten voor komen in "artikel naam" in de databron

Op het tabblad "aan te vullen data" dient kolom G het artikelnummer uit de databron toe te voegen rekening houdend met:
• artikel naam & artikelnaam & aanvulling & Extra saus & Aantal

Kolom H
• artikel naam & artikelnaam & aanvBekijk bijlage 269271ulling & Extra saus (hierbij mag het aantal afwijken wanneer er in kolom G geen match is)

Ik hoop dat jullie kunnen helpen,

Gr Johan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ha Johan,

Ik heb wat zitten proberen maar kom niet exact tot het geen je wenst!
Maar mogelijk brengt je dit je wel wat verder: Bekijk bijlage 269323
De formule "index/vergelijken" die hier is toegepast lijkt meer mogelijkheden te hebben!

In dit voorbeeld hoeven de woorden niet op (“dezelfde” plek) te staan in de databron, maar helaas wel op volgorde van links naar rechts!
Kolom E controleert of er een exacte match (ten minste 1) gevonden kan worden. (Kolom kan evt worden verborgen)
Kolom F geeft Artikelnummer bij een kloppend aantal.
Kolom G geeft Artikelnummer bij een afwijkend aantal.
Kolom H geeft prijs per stuk bij afwijkend aantal.

De prijzen op dit werkblad kwamen niet overeen met de databron dus heb ik die kolommen eruit gehaald en verwijzen de formules in kolom H naar de databron.

Ik hoor graag wat je ervan vind!

Goedemorgen Gijs,

Ik ga er mee aan de slag :) bedankt alvast.
Ik was zelf ook een stukje verder met het vinden van oplossingen. Heb iets kunnen maken wat zou werken wanneer de databron uit allemaal losse velden zou bestaan. In mijn databron zitten de te vinden waarde echter in dezelfde cel en het lukt mijn niet deze formule aan te passen naar het zoeken van de waarde wanneer deze allemaal in dezelfde cel bevinden.

Zou dit ondervangen kunnen worden met vind spec? of zit in dan in de verkeerde hoek te zoeken?

gr Johan

Bijlagen

Goedemorgen Gijs,

Hoe komt het het dat de volgorde van links naar rechts van belang is?

gr Johan

Goedemiddag Timshel,

bedankt. Ik snap alleen niet goed wat deze doet en hoe ik deze zelf kan implementeren.
Ik kan meerdere variabele toevoegen, maar dit laten werken in een ander bestand lukt mij niet.
ik zie bijvoorbeeld geen verwijzing naar de databron. Daarnaast zou ik graag willen weten wat de woorden, artikel, nummer en aantal doen.

gr Johan

artikel, nummer en aantal zijn zogenaamde named ranges die naar de databron verwijzen.
De named ranges worden gedefinieerd in tab Formules, Namen beheren. Kijk daar eens.
Overigens zijn de zoektermen waarnaar gekeken wordt niet erg onderscheidend. In het voorbeeld zit drie maal het artikel Con Carne 1ML.
De formules tonen altijd één enkelvoudige match, terwijl soms meer artikelen voldoen aan de criteria. Zie ook de nieuwe bijlage.

Bijlagen

Goedemiddag,

bedankt :)

in het orginele bestand heb ik meer specifieke variabele dus dat komt wel goed :) en dubbel moet kunnen voorkomen.

ik heb jou voorbeeld al wat uitgebreid om de variable toe te voegen. wat doet het verschuiven?

gr Johan

Met VERSCHUIVING wordt in dit voorbeeld een dynamisch bereik gedefinieerd. Je zou ervoor kunnen kiezen in de formule naar de hele kolom te verwijzen maar dat vertraagt je werkmap waarschijnlijk. De dynamische formule maakt het mogelijk om de brontabel naar onder uit te breiden zonder dat je in de formule een bereik moet aanpassen. Voor een uitgebreide beschrijving van de functie VERSCHUIVING beveel ik de excel-help aan (F1).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan