• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

machines tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
weer een kronkel :)

situatie is:
van een bepaalde machine hebben we er 10 in ons bezit.
deze worden gebruikt tijdens verschillende periodes en voor verschillende projecten.
hoe kan ik voor de komende zeven dagen bepalen hoeveel van de 10 machines er in gebruik zijn en hoeveel er vrij zijn??? zal een specifieke formule zijn vermoed ik...?

ik raak er niet uit :)

spiesse

Hallo

Ik denk dat een voorbeeld bestandje meer duidelijk verschaft.
Nu is het een beetje gokken.

mvg Peter

ik had al zo'n vermoeden :)

er moet dus voor de komende 7 dagen gekeken worden hoeveel machines van een bepaalde soort bezet zijn... let's go :)

Bijlagen

Hallo Spiesse,

Het is een leuk zip bestand maar als ik het open is het leeg.

Let's go! zal dus niet lukken.:P

hey allen,

ik heb mijn bestand es effe bijgewerkt...

je ziet vier mensen die verschillende machines nodig hebben gedurende een bepaalde periode. Rechts bovenaan zie je hoeveel machines er van elk in het gebouw zijn en in gebruik (met voorwoordelijke opmaak voor beter zichtbaar te zijn).

de 7 gevulde cellen onder elkaar met de datum (formule =vandaag()+1 enz) is waar het om gaat... Hier zou per machine moeten komen hoeveel er elke dag in gebruik zijn. dus er zou moeten gekeken worden in alle datumkolommen naar de datum die gevraagd wordt (vandaag +1 tot vandaag+7) en hoeveel keer een bepaalde machine nodig is... dus als bv vandaag+5 niet meer voorkomt in de periode waarin een bepaalde machine gebruikt wordt, mag die niet meer meegeteld worden...

ik hoop dat jullie het snappen...

ik duim :)

Bekijk bijlage test machinepark verpakking.xlsm

Cel K13
Code:
eng: =SUMPRODUCT(($C$2:$C$32<=$J13)*($D$2:$D$32>=$J13)*($B$2:$B$32=K$12))

ned: =SOMPRODUCT(($C$2:$C$32<=$J13)*($D$2:$D$32>=$J13)*($B$2:$B$32=K$12))

Daarna doortrekken naar rechts en beneden.

Als ik het tenminste goed begrijp

:)

de formule gekopieerd en krijg 0 als resultaat... wat niet klopt... man man, wordt moeilijk vermoed ik...

effe een andere visie: van alle opgegeven periodes zou ik moeten zien hoeveel machines per soort er in gebruik zijn de komende zeven dagen...

is dit beter qua uitleg?

dit is idd wat ik zoek! ale denk ik toch, moet nog de goedkeuring krijgen :) het probleem zat dus in het formaat van de datum... nu zit ik wel met het volgende... kan ik op de één of andere manier die zeven dagen in de toekomst laten staan, maar telkens een dag opschuiven met dat formaat?

ik ga de vraag nog niet op opgelost plaatsen want dit is nog maar het begin van het verlanglijstje :)

alvast bedankt voor de moeite!

hmhm, tis gelijk nog da nie :)

als er twee projecten in dezelfde periode gedraaid worden, en er zijn dezelfde machines nodig, zou ik die ook moeten zien voor alle dagen die bekeken moeten worden... nu verandert enkel de dag van vandaag

dus we zijn op goeie weg...
alle periodes moeten dus bekeken worden en als vandaag, vandaag+1 enz voorkomen in die perioden, moet het type machine opgeteld worden...
kijk je nog eens? of zie ik iets over het hoofd?

=SOMPRODUCT(($C$2:$C$32<=$J28)*($D$2:$D$32>=$J28)*($B$2:$B$32=L$27))

ik heb deze formule genomen en die blijkt te lukken. het onderlijnde in de formule gaf de "fout"...

ik denk dat er problemen beginnen op te duiken met het formaat van de data...

vermoedelijk is het een combinatie van de vba-code en de celeigenschappen...

de rood gekleurde kolommen en cellen kloppen niet door de verschillende formaten... bekijken jullie het bestand eens? ik raak er weer niet uit... man man

Bekijk bijlage machinepark verpakking.xlsm

extra optie: als personen op de commandbutton nettowerkdagen klikken zou in een textbox het aantal netto werkdagen tevoorschijn moeten komen tussen begin en einddatum...
de layout is gelukt, maar ik weet nog niet hoe je een formule koppelt tussen textboxen en commandbuttons...

kijk je es naar het 'vernieuwde' bestand?

doe me es een gunst en vul aub eens 11 regels in via de 'planning machinepark' commandbutton... je zal zien dat de datum plots verandert van formaat... ik krijg dit maar niet goed... ik vermoed dat het ergens in de vba verscholen zit...

kijk je ook eens naar de somproductformule? of die nu perfect is?

thx in advance!

Bekijk bijlage machinepark verpakking.xlsm

Ik krijg het ook niet goed.
Misschien moet je in de code die datums wegschrijft,

NumberFormat = "General" voor standaard
of
NumberFormat = "@" voor tekst
toevoegen.

ik probeer het eens :) is iets raar e :)
kan je me mss ook verderhelpen met de formule voor de netto werkdagen te zien in de textbox?

NumberFormat = "General" voor standaard
of
NumberFormat = "@" voor tekst
toevoegen.

is het gelijk waar ik het neerpen? of specifieke plaats? nu heb ik het zo:
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim iRij As Long
iRij = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Select
ActiveCell = ListBox1.Value
ActiveCell.Offset(0, 1) = ListBox2.Value
ActiveCell.Offset(0, 2) = TextBox1.Value
ActiveCell.Offset(0, 3) = TextBox2.Value
ListBox1.Value = ""
ListBox2.Value = ""
TextBox1.Value = ""
TextBox2.Value = ""
Number.Format = "@"
End Sub

ik merk iets raars op in de kalender... voor de maand augustus bv geeft hij de juiste notatie, voor de maand september en oktober niet... hoe kan ik een andere kalendervorm proberen? is dit uberhaupt mogelijk om verschillende kalenderformaten te kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan