• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

MACRO Excel 2010 - PDF'jes maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter RLG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RLG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2016
Hoi,

Ik heb een vraagje mbt Excel 2010. Ben echt totaal niet handig hiermee, dus kan een behoorlijk domme vraag zijn:

Ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om met behulp van een macro in Excel automatisch PDF'jes te maken met daarnaast ook nog voor ieder pdfje een aparte bestandsnaam wat ik uit een van de cellen haal (met daarachter een formule). Ik krijg het niet voor elkaar dit op te slaan en als naam van het document te pasten. Dus dat ik uit een specifieke cel een ctrl+c doe en vervolgens in het printscherm (maar ipv printen adobe pdf dan als output) dit weer kopieer.

Ik wil er ook meteen een loop inbouwen, dus dat ik ongeveer 700 pdfjes maak en dat ie steeds automatisch een bestand hoger gaat "printen" (zijn genummerd 1 t/m 700 in een ander tabblad).

Alvast heel erg bedankt voor het antwoord.

Dat kan allemaal en als je een voorbeeld documentje wil plaatsen kan iemand hier er vast wel een voorbeeld voor maken.

voorbeeld
Code:
Range("A1:G45").Select
    Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="D:\!excel\factuur\" & Range("G4").Value & Range("A10").Value & ".pdf"

Ok bedankt, maar snap die voorbeeldcode nog niet helemaal.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd en de data die er verder niet toe doet eruit gehaald. Stelt niet zo heel erg veel voor eigenlijk, in cel A1 heb je het nummer zoals ze in het andere tabblad is opgeslagen en waar de info uit wordt gehaald om de brief te kunnen maken en in cel B12 heb je het nummer wat ik graag als bestandsnaam wil gebruiken. De bedoeling is dat alle 700 brieven achter elkaar als pdf bestanden worden opgeslagen in een aparte folder.

Twee vragen heb ik nu dan:

1. Hoe krijg je het voor elkaar dat het in loop raakt in steeds een nummer hoger gaat afdrukken? In een aparte cel A1 + 1 als uitkomst en daar naar verwijzen in de Macro?

2. Hoe krijg ik het voor elkaar dat B12 waarde als bestandsnaam wordt gebruikt als het gaat afdukken? Het blijft bij mij hangen, als de afdruk venster tevoorschijn komt dan laat excel die waarde vallen.

Het wordt overigens tijd voor een cursusje excel :-)

Bijlagen

Bedankt! Werkt perfect. Kwam er vrij snel achter dat ik ook een macro vanuit een ander werkblad kan laten draaien, eerst nog wel in cel t2 de folder opgegeven waar ik de pdf'jes wou opslaan en voor alle zekerheid in e1 het totale aantal genoteerd (661) en vervolgens de lus macro aangezet. Ging als een tierelier... heb nu een mapje met 661 pdfjes :-) Stopte ook vanzelf, was even bang dat ie eindeloos door zou gaan draaien ofzo.

@ gober

vermijd Select, Selection, Activate in je code.
Code:
Range("A2:G45").Select

'Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="D:\!excel\factuur\" & Range("G4").Value & Range("A10").Value & ".pdf"
Range("A2:G45").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=sPad & "voorbeeld" & Range("A1").Value & "_" & Range("B12").Value & ".pdf"

Dit volstaat
Code:
Range("A2:G45").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=sPad & "voorbeeld" & Range("A1").Value & "_" & Range("B12").Value & ".pdf"

@ rudi,

bedankt voor je opmerking. zal hem ook aanpassen in mijn eigen bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan