• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro probleem II

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wout88

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2004
Weet iemand hoe ik:

Met een macro-knop achteraan een rij:
-een rij eronder kan invoegen
-in de nieuwe rij de formules uit de rij met de knop kopiëren
-een nieuwe knop achteraan de nieuwe rij plaatsen om hetzelfde opnieuw te doen op de rij eronder

Mijn dank is groot!

Hoi Wout88,

Misschien is dit wat je bedoeld.
Ik heb een voorbeeldje toegevoegd. Deze heb ik met de macro recorder gemaakt. Weet anders ook niet hoe.

Ik heb de knop boven aan de sheet geplaatst (freeze Panes), zo heb je maar één knop nodig. Recorder aangezet > rij toevoegen v.a. rij 5 > rij met formules geselekteerd en één rij naar boven gesleept > recorder gestopt.

Misschien kan je er iets mee.

Suc6

Bijlagen

Hee Jhon,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben in de weer geweest met je voorbeeld, maar dit is toch niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb geprobeerd een bijlage toe te voegen maar ik weet niet hoe ik er een zip bestand van kan maken (lk ben leek op dit gebied). Ik probeer het deze keer beter uit te leggen:
Ik heb een aantal machines onder elkaar staan in kolom A.
Kolom B en verder zijn voorzien van formules waarmee ik kan berekenen wat een bewerking van deze machine kost. Ik moet daartoe een tijd invullen en een loonschaal selecteren met een dropdown dingetje (gemaakt via validatie dus te kopiëren aldus antwoord op vraag Macro probleem I).
Een machine staat dus voor een rij. Nu kan het zijn dat je voor een product 2 of meerdere keren dezelfde machine moet hebben voor een bewerking. De formules moeten dus gekopiëerd worden en in die formules moet je weer andere tijden kunnen invullen.

Ik hoop dat je mij kan helpen...

Alvast bedankt voor je reactie!
Vriendelijke groet van Wout

Misschien heb je hier iets aan?
Ooit ergens van dit forum gehaald.
Zie ook de verwijzing naar de orginele internetpagina voor de uitleg.

Sub InsertRowsAndFillFormulas(Optional vRows As Long)
' Documented: http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/insrtrow.htm
' Re: Insert Rows -- 1997/09/24 Mark Hill
'Dim vRows As Integer
' row selection based on active cell -- rev. 2000-09-02 David McRitchie
ActiveCell.EntireRow.Select 'So you do not have to preselect entire row
If vRows <> 1 Then
vRows = Application.InputBox(prompt:= _
"Hoeveel rijen wilt u invoegen?", Title:="Add Rows", Default:=1, Type:=1) 'type 1 is number
If vRows = False Then Exit Sub
End If

'if you just want to add cells and not entire rows
'then delete ".EntireRow" in the following line

'rev. 2001-01-17 Gary L. Brown, programming, Grouped sheets
Dim sht As Worksheet, shts() As String, i As Integer
ReDim shts(1 To Worksheets.Application.ActiveWorkbook.Windows(1).SelectedSheets.Count)
i = 0
For Each sht In Application.ActiveWorkbook.Windows(1).SelectedSheets
Sheets(sht.Name).Select
i = i + 1
shts(i) = sht.Name

Selection.Resize(rowsize:=2).Rows(2).EntireRow.Resize(rowsize:=vRows).Insert Shift:=xlDown

Selection.AutoFill Selection.Resize(rowsize:=vRows + 1), xlFillDefault

On Error Resume Next 'to handle no constants in range -- John McKee 2000/02/01
' to remove the non-formulas -- 1998/03/11 Bill Manville
Selection.Offset(1).Resize(vRows).EntireRow. _
SpecialCells(xlConstants).ClearContents
Next sht
Worksheets(shts).Select

End Sub

Superrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!

Beste Jan,

Heel hartelijk bedankt voor de hulp!!!
Ik heb de macro niet exact over genomen, omdat ik niet begreep hoe ik em moest "plakken" in mijn exelbladje.
Toch heb ik veel aan je voorbeeld gehad omdat ik heb leren begrijpen hoe die codes in elkaar zitten. Als amateurtje heb ik er het volgende van gemaakt:
(misschien ooit handig voor andere forum-gebruikers)

Sub Macro4()
'
'Macro4 Macro
'
'
ActiveCell.EntireRow.Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
Selection.FillDown
Selection.SpecialCells (xlConstants). ClearContents
End Sub

Formules met verwijzingen naar andere werkbladen moet je wel voorzien van $-tekens, verder werkt ie als een malle!!!!

Nogmaals Bedankt voor de hulp!

Groeten, Wout.:thumb:

Geen dank, daarvoor is dit forum.
De opbouw van macros en codes leren begrijpen is een van de belangrijkste onderdelen als je hiermee gaat werken. Blij dat ik daar een bijdrage aan kon leveren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan