• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro-probleem: overschrijven vanuit een basisbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roffeldinho

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over macro's. Ik heb in excel een urenverantwoordingsbestand gecreeerd die dient als het zgn. basisbestand. Nu zijn er een aantal mensen die een kopie van dit bestand hebben en dit gebruiken. Echter als er een fout wordt gevonden moet ik bij al deze gebruikers deze fout apart herstellen.

Is er geen mogelijkheid om in dit basisbestand de fout te verhelpen en dan een link sturen naar alle andere gebruikers van dit bestand. Het is namelijk erg knullig als je in week 20 bent en je moet weer opnieuw alles invoeren.

Alvast bedankt

Beste Roffel,

Kun je je macro's niet in een beveiligd bestand zetten waar iedere gebruker bij kan? In hun registratiebestand verwijs je dan naar het centrale bestand. Of snap ik je verkeerd?

Richard

Beste Richard,

Het is de bedoeling dat iedere gebruiker een eigen urenverantwoording-excelbestand heeft waarin ze werken. Maar de macro's binnen dit bestand moeten worden gehaald uit het moederexcelbestand dat ik gecreeerd heb. Oftewel alle gebruikers hebben hun bestand en macro's aan mijn bestand gekoppeld staan.

Volgens mij kun je van je moederbestand het beste een sjabloon (template) maken (.xlt-bestand) en dit centraal plaatsen. De gebruiker roept dit sjabloon aan via het menu Bestand, Nieuw en krijgt een eigen sheet.
Onderhoud kun je dan op de template doen.

De plaats waar (werkgroep)sjablonen staan stel je overgens in bij Word!!.

Jan,

Ik heb je stappen doorlopen, echter als ik in de template wat wijzig en ik open dan de gebruikersversie en controleer de wijziging dan is dit niet gebeurd. Ik weet dus niet waar ik nu de fout heb zitten....

Ik ben ervan uitgegaan dat de gebruiker steeds een nieuwe sheet vanaf de template oproept.
Als de gebruiker steed een oude "eigen" sheet oproept is vermoedelijk de enige oplossing alle sheets na te lopen. Dat worden er op den duur dus zeer veel.
Ik denk dat je moet voorkomen dat men met eigen kopien gaat werken.
Wat als zij zelf aanpassingen gemaakt hebben (en ja, er zijn er altijd die dat proberen :D )?
Indien er kopien in omloop zijn kun jij nooit de juiste werking borgen. Je weet dan ook niet waar ze opgeslagen worden.

Als je ze allemaal op één centrale plaats opslaat zou je nog aan een macro kunnen denken die overal de aanpassing doorvoert maar ook dat is geen idele oplossing.

Eigenlijk kom je imo nu ook een beetje tegen het oneigenlijk gebruik van excel aan. Een database zou in dit geval veel beter zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan