• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor rij erboven zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Breeker

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2006
Vraag: in bijgevoegd bestand wil ik zorgen dat per maand de rij van die maand zichtbaar wordt. Dit zou ik graag in een macro willen opnemen. Dit betekent dus dat je in mijn voorbeeld eerst A1:37 dient te selecteren, vervolgens zichtbaar maken, en dan alles verbergen behalve de rij direct boven de tot dan toe meest recent zichtbare maand. Dus in maart additioneel 'maart-06' tonen en in april 'april'. Hoe kan ik dit realiseren? Bij voorbaat dank.

Bijlagen

Zoiets:

Sub Macro1()
Dim Rij As Integer
Rij = 3
While Cells(Rij, "A") <> ""
If Year(Cells(Rij, "A")) = Year(Now) Then
If Month(Cells(Rij, "A")) <= Month(Now) Then
Rows(Rij).EntireRow.Hidden = False
Else
Rows(Rij).EntireRow.Hidden = True
End If
ElseIf Year(Cells(Rij, "A")) < Year(Now) Then
Rows(Rij).EntireRow.Hidden = False
Else
Rows(Rij).EntireRow.Hidden = True
End If
Rij = Rij + 1
Wend
End Sub

Macro

Best,

met dit macrotje zou uw probleem opgelost moeten zijn

Sub Macro1()

' eerst alles zichtbaar maken

i = Range("a2").CurrentRegion.Rows.Count + 1
Rows("1:" & i).Select
Selection.EntireRow.Hidden = False

' bepalen welke datum we mogen tonen
For j = 1 To i
If Year(Range("a" & j)) = Year(Date) And Month(Range("a" & j)) = Month(Date) Then
tot_hier = j
End If
Next j

'Rest wegsteken
Rows("1:" & tot_hier).Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
End Sub

mvg,

Dirk

Dijaken, Roncancio, beiden dank voor de reactie. Als ik deze macro's uitvoer op mijn voorbeeldbestandje, dan werkt het inderdaad: februari schuift op naar maart. Maar als ik vervolgens wederom een maand verder wil verschuiven, hoe werkt dat dan?

Breeker zei:
Dijaken, Roncancio, beiden dank voor de reactie. Als ik deze macro's uitvoer op mijn voorbeeldbestandje, dan werkt het inderdaad: februari schuift op naar maart. Maar als ik vervolgens wederom een maand verder wil verschuiven, hoe werkt dat dan?

We gingen beiden uit van de huidige maand en jaar, dus bij het starten van de macro is dat het criterium.
Wil je tussentijds naar de volgende maand gaan, dan dienen de macro's aangepast te worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan