mailing: selectieprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIM0456

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 feb 2013
Een vraag:
Ik heb een databank van contactpersonen gemaakt met 1 record per persoon.
Één persoon kan lid zijn van verschillende verenigingen … in het totaal zijn het er 37 verschillende verenigingen.
Lidmaatschap van een vereniging wordt aangegeven door middel van een selectievakje.
Voor een mailing wil ik met 1 algemeen selectievakje [mailing] werken.
Er stelt zich nu volgend probleem:
Ik wil de groepen a + b + c + d + e mailen.
(= het selectievakje [mailing] wordt voor alle leden van één van deze 5 groepen aangevinkt).
Uiteindelijk is het zo dat de mailing voor de groepen a en b toch niet doorgaat.
(= het selectievakje [mailing] voor de leden van deze twee groepen wordt uitgevinkt)
Probleem is nu dat iemand die bijvoorbeeld lid is van a én groep c niet gemaild zal worden omdat het selectievakje [mailing] uitgevinkt is.
Ik kan wel opnieuw gaan selecteren maar dit is niet werkbaar gezien het grote aantal verenigingen: nl. 37
Hoe kan dit opgelost worden?

P.s. ik ben geen expert en ken plusminus niets van macro's.
Alvast dank voor jullie antwoord.

Één persoon kan lid zijn van verschillende verenigingen … in het totaal zijn het er 37 verschillende verenigingen.
Lidmaatschap van een vereniging wordt aangegeven door middel van een selectievakje.
Dit is ècht een heel slecht idee, zo maak je geen databases. Een vereniging is een eigen entiteit, en sla je op in een eigen tabel. Personen die je lid zijn van een vereniging leg je vast in een aparte tabel die je aan de verenigingtabel en aan de personentabel koppelt. Op die manier krijg je voor een persoon die van 5 verenigingen lid is 5 records, en van iemand met 2 lidmaatschappen 2 records. Op deze basis is het geen enkel probleem om mailings te maken; dat kan dan op basis van vereniging, persoon, etc.
Gooi je huidige structuur weg, en zet de db dus eerst goed op.

oké - ik maak er werk van.
Bedankt voor je antwoord.

Als je antwoord geeft op een berichtje, hoef je dat bericht niet (en zeker niet in zijn geheel) te quooten; dat maakt de leesbaarheid van het draadje nogal onoverzichtelijk. Dus graag verwijderen voordat de moderator dat doet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan